Piekeren

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Thunder, 20 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit met een hoop vragen mbt de borstvoeding die ik geef aan mijn pasgeboren zoontje. Ik heb me al suf gegoogled maar ik vind werkelijk overal tegenstrijdige antwoorden, dus ik kom er niet uit en blijf piekeren. Ik hoop dat je mijn vragen kunt beantwoorden. Hier komen ze :)

Als je melk afkolft terwijl je spruw hebt, kun je die dan tot het kookpunt verhitten en alsnog veilig invriezen en gebruiken?
    Is de kolfspullen in een stoomsterilisator reinigen dan voldoende bij spruw?

Is het zo dat wanneer je kunstvoeding zou gebruiken naast borstvoeding, de nuttige werking van borstvoeding verdwijnt? Of is elke druppel borstvoeding naast kunstvoeding meegenomen wat betreft de gunstige stoffen?

Voor afbouwen wordt een voeding per week afbouwen aangeraden. Kun je door het gebruik van een kolf sneller afbouwen? Hoe werkt dat dan? Is daar ook een schema voor?

Zou je extra kunnen kolven tijdens je verloftijd (terwijl je aan de borst voedt) om een vriezer voorraad aan te maken voor als je gaat werken? Wat is dan handig? Als het ware doen alsof je kind vaker drinkt, dus bijvoorbeeld je kind drinkt zes keer en je kolft er nog twee keer bij en dat vries je in. Of bijvoorbeeld standaard bij elke voeding kolven aan de ene borst terwijl je kind de andere borst drinkt? (hij heeft genoeg aan een borst)

Ik pieker me suf.. dus alvast bedankt voor je antwoorden.

2. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vraag me ook nog t volgende af,

ivm overproductie raadde de verloskundige mij blokvoeden aan. Dit doe ik nu een week. Zoontje drinkt dus uit 1 borst per voedingsmoment. Het komt neer op twee keer dezelfde borst na elkaar. Dus links links rechts rechts en zo door. Hoe lang moet ik hiermee doorgaan? Of zal ik weer om en om gaan doen? Hij is heel erg hard gegroeid erop. Maar de kraamhulp is nu weg dus heb ik geen dagelijks inzicht meer in zijn gewicht. Het valt me op dat hij korter is gaan drinken maar hij gaat wel tevreden slapen er na.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe oud is je kindje nu? En heb je (nog) spruw en wordt je daar voor behandeld?

Als je melk afkolft terwijl je spruw hebt, kun je die dan tot het kookpunt verhitten en alsnog veilig invriezen en gebruiken? Ja
    Is de kolfspullen in een stoomsterilisator reinigen dan voldoende bij spruw?Je zou ze kunnen uitkoken 1 x daags.

Is het zo dat wanneer je kunstvoeding zou gebruiken naast borstvoeding, de nuttige werking van borstvoeding verdwijnt? Nee!Of is elke druppel borstvoeding naast kunstvoeding meegenomen wat betreft de gunstige stoffen?Ja, ook al geef je nog maar 40 cc: hierin blijven alle goede stoffen en antistoffen zitten!

Voor afbouwen wordt een voeding per week afbouwen aangeraden. Kun je door het gebruik van een kolf sneller afbouwen? Hoe werkt dat dan? Is daar ook een schema voor?Dat kan wel, maar dat betekent dat je kindje sneller van de borst is, niet dat je sneller afgebouwd bent van het aantal voedingen. Ik geef de voorkeur aan ook aan de borst nog, omdat dat de borst vaak beter leegt dan enkel kolven wanneer je een productie wil afbouwen die net in stand is.

Zou je extra kunnen kolven tijdens je verloftijd (terwijl je aan de borst voedt) om een vriezer voorraad aan te maken voor als je gaat werken? Wat is dan handig? Als het ware doen alsof je kind vaker drinkt, dus bijvoorbeeld je kind drinkt zes keer en je kolft er nog twee keer bij en dat vries je in. Of bijvoorbeeld standaard bij elke voeding kolven aan de ene borst terwijl je kind de andere borst drinkt? (hij heeft genoeg aan een borst)Ik zou dan voor de laatste optie gaan. Wanneer je vaker gaat vragen (borst of kolven) denkt je lichaam dat er vaker melk gemaakt dient te worden: als je dan gaat werken zit je met die kolfmomenten die je lichaam ziet als voedingsmomenten. Die moet je dan weer afbouwen.

Blokboeken zet ik meestal niet in voor de 6 weken, omdat je mogelijk meer afremt dan je lief is. Ik zou je willen aanraden om een lactatiekundige te raadplegen die jullie hele situatie met je doorneemt en je doelen: en dan met een goed plan van start gaan zodat je het met een week op de rit hebt. Ook kun je kijken of er bij jou in de buurt moedergroepen of koffieochtenden zijn van vrijwillige borstvoedingsorganisaties. Zij kunnen op al deze vragen antwoord geven en ook tips en meedenken: hier komen allemaal moeders die dit ook hebben moeten uitzoeken! Kijk op borstvoeding.nl en klik onderaan de site door naar la leche league en VBN.

Succes!

4. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank voor je antwoorden en tips!

heb idd t idee dat m'n productie te veel is terug gelopen nu... Dus probeer nu weer beide borsten aan te bieden.

voor de spruw hebben we nystatine labaz en voor mij zalf miconazol hydrocirtison. Beide na elke voeding gebruiken. Ik voelde eerder verbetering maar sinds gisteren weer veel pijn.

mijn zoontje is nu trouwens twee weken

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou even iemand inschakelen: jullie zijn nog zo aan het begin: dan ben je het snelst goed op weg! Vraag bij je verloskundige of consultatiebureau om advies of schakel een lactatiekundige in. Het is het waard, echt!

Deel Deze Pagina