Tekenbeten, wat daarna te doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door natjes, 30 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. natjes

natjes Niet meer actief

Graag even jullie mening hierover, wat zouden jullie doen?

Afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest in een zeer bosrijke omgeving. Hierbij zijn wij allemaal gebeten door teken, waaronder dus ook de kids. (In totaal iets van 15 tekenbeten... ;))

We hebben alle teken er heel uit kunnen halen en allemaal zijn ze er binnen een paar uur na de beet uitgehaald met een tekentang.

Nu hoor je veel over de ziekte van Lyme , de symptomen etc. Ik begin nu een beetje spoken te zien geloof ik. Oudste zoon klaagt sinds paar dagen over buikpijn en spierpijn in benen, ook had hij een paar keer trillende handen (onbewust).

Uiteraard als hij dit van de week nog zo heeft gaan we wel even langs de huisarts.

Maar zou het nodig zijn/ is het van belang om preventief bloed te laten prikken om te testen om Lyme? Of wacht je daadwerkelijk de eerste symptomen af bij een eventuele besmetting? Doet de huisarts ditzomaar?
    De klachten zijn zo vaag dat het van alles zou kunnen zijn, waardoor je er dan al vaak te laat mee bent.

Ik zit er dus echt een beetje mee in mijn maag wat wijsheid is...

2. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Ik zou er zeker mee naar de ha gaan! Ik weet niet of meteen bloedprikken effect heeft maar zou het zeker vragen!

3. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Volgens mij kan dat niet zo snel.

4. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.053
    2.554
    113
    Limburg
    Je kan de huisarts altijd bellen en dan je verhaal vertellen, dan kun je toch gewoon vragen of je beter even langs kan komen of niet.

5. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Als je de teken er binnen 12 uur uit haalt is de kans zeeeer klein dat je dr iets aan over houdt.
    Goed opletten of er een rode kring om de beet komt te staan.
    Dan wel de HA bellen en krijg je hoogstwaarschijnlijk een AB kuur.
    De huid bij de beet kan natuurlijk ook rood zijn dat is gewoon irritatie en niet iets om je zorgen over te maken.

Maak je niet te snel te druk! als je ze snel en goed hebt verwijderd is de kans klein dat je dr wat van oploopt.

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    #6 Kari37, 30 jun 2013
    Laatst bewerkt: 30 jun 2013
    Wil je niet onnodig ongerust maken maar vind wel dat je dit serieus even moet laten nakijken.

Mijn vader heeft de ziekte van Lyme gehad in een vrij ernstig stadium omdat de huisarts zijn klachten niet serieus nam en niet in wilde gaan op zijn verzoek hem een bloedtest af te nemen voor de ziekte van Lyme, omdat dat bijna nooit voorkwam......

Via een bevriende arts is hij toch in het ziekenhuis terecht gekomen en bleek dat hij inderdaad de ziekte van Lyme had....
    Zijn klachten waren erge hoofdpijnen, spierpijn en slechte coördinatie van zijn benen.

Meteen naar de huisarts en er op staan dat ze een bloedtest afnemen.
    Je kan beter een keer voor niets gaan dan deze ziekte over het hoofd zien met alle gevolgen van dien...

(Rode kring hoeft niet altijd te ontstaan)

7. MamavanM1

MamavanM1 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.347
    0
    0
    Overijssel
    Ooh bah wat naar. (alleen die teken zelf al)

Inderdaad als er een rode grote kring omheen staat dan is t nirt goed.
    Mijn moeder heeft.ook de ziekte gehad en dat was geen pretje..

Gewoon even naar de dokter gaan, je betaalt er ook genoeg voor dacht ik zo. ;)

8. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik heb dus chronische lyme en kom er niet meer vanaf. Het is een HEL. Misschien dat ik overdrijf maar als ik jou was zou ik een maand antibiotica vragen aan de dokter. Je hoeft niet altijd een kring te krijgen namelijk. Ik heb 2x lyme gekregen en bij de 2e keer geen kring. Bij klachten zou ik altijd om antibiotica vragen. Sorry voor het bang maken maar ik gun echt niemand waar ik elke dag doorheen moet.

oh ja,bloedtesten werken in NL vaak niet en vaak word lyme ook niet serieus genomen. Je kunt ontzettend ziek zijn en dan kan de bloedtest aangeven dat je het niet hebt.

9. Sterretjexx

Sterretjexx Actief lid

15 okt 2012
    269
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou morgen gelijk naar de arts gaan, geen twijfel mogelijk..

10. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    ik weet dat ze in het buitenland standaard antibiotica geven bij een tekenbeet. Er zijn tegenwoordig meer teken met als zonder de ziekte van lyme. Ik weet dat ze in nederland hier minder alert en snel in zijn.

11. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    In de gaten houden.
    Maar ik denk dat voor je eigen gevoel het beter is om morgen even de huisarts te bellen met jouw verhaal!

12. piekie

piekie Lid

9 jun 2009
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de praktijk waar ik werk is het beleid om af te wachten. Wel alert zijn op rode kring en/of griepachtige verschijnselen. In het geval van je zoon zou ik wel even overleggen. In de meeste gevallen levert een tekenbeet geen problemen op. de teek moet besmet zijn met lyme en dat komt niet veel voor. Ik heb de afgelopen weken heeeeel veel mensen gezien en gehoord die gebeten waren. Als je die allemaal preventief aan de anti biotica moet zetten is echt niet te doen en niet nodig. Je hoort vaak de heftige verhalen terwijl het meestal goed gaat. Dat neemt niet weg dat je natuurlijk alert blijft!! Dus voor je zoon zou ik even bellen en dan advies vragen voor het hele gezin.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou morgen voor de zekerheid de HA bellen voor advies. Meestal wachten ze inderdaad tot er symptomen zijn. Dan is het nog vroeg genoeg om te starten met antibiotica.
    Als de teek binnen 24 uur is verwijderd dan is de kans op besmetting zeer klein. 1 tot 3% van de mensen raakt besmet. Hoe langer de teek zich vol heeft kunnen zuigen, hoe groter de kans op overbrengen. ALS hij lyme biipj zich draagt dan is het bij een volgezogen teek (dus zeg 1 die er 3 dagen gezeten heeft), bijna 100% zeker dat het over gebracht word.
    De komende 3 maanden de bijtplek in de gaten houden of er kringen om heen komen. En of er griepachtige verschijnselen ontstaan. Dan zijn ze met antibiotica nog op tijd.
    Het volgende stadium is dat de bacterie het zenuwstelsel en enz aanvalt. Dan helpt antibiotica minder tot niet.

En heb je ze er gewoon uit gedraaid? Hope.ijk geen alcohol gebruikt om hem te verdoven?

14. natjes

natjes Niet meer actief

We hebben om de paar uur gecontroleerd, dus lang hebben ze niet gezeten, op een na bij mijn zoon op zijn rug. Die heeft waarschijnlijk op zijn bed gezeten, want die zagen we de volgende ochtend pas.
    Teken niet met alcohol gedaan nee, alleen met tekentang eruit gedraaid.
    Zijn nog geen rode kringen te zien op dit moment.

Ik ga morgen wel even voor advies bellen, met name voor oudste zoon..

Deel Deze Pagina