'Middagdutje niet altijd goed voor kind'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Middagdutjes bij kinderen ouder dan twee jaar worden in verband gebracht met een verminderde slaapkwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek aan de Queensland University of Technology. De invloed op de ontwikkeling en het gedrag van de kinderen is minder duidelijk.

'Middagdutje niet altijd goed voor kind' | GezondheidsNet

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Lijkt me nogal logisch. Als ik 's middags een dutje doe, kan ik 's avonds ook niet slapen, ben ik 's nachts vaker wakker. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn. ;)

3. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Hmm, wordt er iemand betaald om zo'n onderzoek te doen?

Maar als mijn dochtertje overdag niet slaapt, slaapt ze 's nachts niet langer dan normaal. En vaak is ze eind de middag niet te genieten en wil ze alleen nog op schoot en tv kijken. Lijkt me niet goed voor de ontwikkeling, dus hier mag ze nog lang een middagdutje doen :D (ook beter voor mama :p).

4. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Als er hier niet geslapen wordt 's middags, slaapt ze juist minder goed in, en slaapt ze geen minuut langer. Dus ja.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Goh. Haha :D . Dat was hier de aanleiding om het middagslaapje weg te laten. Dat je daar een wetenschappelijk artikel over kan schrijven.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn advies is: kijk naar je eigen kind. De mijne wordt bijna 3 en slaapt nog steeds iedere middag van 12-16/17 uur (en soms moet ik hem wakker maken om half 6.
    Hij gaat vervolgens om een uur of 7 weer naar bed en slaapt direct in tot de volgende ochtend. Nooit wakker 's nachts, gewoon een klein slaapkopje ;)

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Hij slaapt wel heel erg veel. Is er niets medisch aan de hand?
    Overdag zo'n 5 uur aan 1 stuk lijkt me wel te veel van het goede

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Idd, gewoon naar je kind kijken.

Oudste sliep hier tot 4 jaar altijd van 12-15 of 13-16 en dan van 19-9. Had dat gewoon heel erg nodig anders was ze niet te genieten. Middelste slaapt sinds 1,5 eigenlijk nooit meer in de middag en slaapt klokje rond 's nachts: heeft dus gewoon veel minder slaap nodig. De jongste slaapt nu periodes niet in de middag met als gevolg instortingsgevaar aan het eind van de middag en een drama nacht, de periodes waarin ze wel nog even slaapt doet ze dat 2 uurtjes en dan ook klokje rond.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, niet dat ik weet en ik denk het ook niet. Hij heeft altijd zo veel geslapen. Op de momenten dat hij wakker is is hij ook héél ondernemend. Hij heeft de rust dus wel nodig.

En meestal is het geen 5 uur, maar 3 a 4 uur, soms wel een uitschieter, zoals nu omdat hij wat ziek is. Maar als hij niet kan slapen door omstandigheden kan hij ook gewoon wakker blijven. Alleen is hij dan eind van de middag (rond etenstijd) heel moe en wordt dan heel vervelend.

10. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    Wow zolang ? Dus slaapt ie overdag meer dan dat ie wakker is

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee hoor, een gemiddelde dag is: wakker om 6.30 uur - 12. van 12 tot 15/16 uuren soms korter als dochter van school gehaald moet worden, maar dan moet ik hem wel wakker maken) En dan om 19 uur naar bed. Dus van de 12,5 uur slaapt hij er ongeveer 3 a 4 uur

12. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Als onze dochter om 6.30 uur wakker is, dan is ze ook echt op rond 12.00 uur. Ze slaapt soms ook 3 uren, maar meestal 2 of 2,5. Ze gaat rond 19.30 uur weer op bed. Ze is 2,5 jaar.

Ik plaatste het bericht mede omdat ik vind dat je denkt dat je het goed doet, maar dan komen er weer van dit soort berichten langs waarin staat dat het wellicht niet goed voor je kind is. Het is voor ouders en verzorgers toch ontzettend verwarrend.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Welnee joh! (vind ik niet tenminste, maar goed, hij is niet mijn eerste kind natuurlijk) Gewoon kijken naar wat je kindje nodig heeft. Hij moet nog 3 worden.

Heel veel mensen om me heen (ja, ook de juf begon er al over, hij hoeft pas over een jaar naar school, en dan nog is hij niet leerplichtig) dat ik het beter kon afbouwen....Tja, WAAROM? Hij heeft het nodig. Het is niet dat ie het niet kan, maar hij is gewoon doodop als ik hem wakker hou, dus doe ik dat niet!

Ik pas me aan mijn kind aan, ipv dat het kind zich aan mij moet aanpassen (voor zover dat kan, soms kan het niet anders natuurlijk)

14. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Jij bent meer een doorgewinterde moeder dan ik. ;) Wij hebben een kindje en kijken ook naar wat zij nodig heeft. Laatst kwam ze thuis van een ochtendje kdv, ik had haar nog nooit zo vermoeid gezien. Ze gilde het uit en was helemaal over haar toeren van vermoeidheid. Het ging mij echt naar het hart. Lijkt mij logisch dat ik haar dan lekker in bed stop voor een dutje. Knapt ze van op. Dat wetende vind ik zulke berichten toch vaak frustrerend, omdat ik soms daardoor ga twijfelen en mij afvraag 'doe ik het wel goed'. Nou ik ga zelf maar eens een broodnodig dutje doen. ;)

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Moet je je niks van aantrekken. Gewoon luisteren en kijken naar je kind. Of ze nu 2 zijn, of 4, 18 of 24 (zo oud zijn die van mij) Ze hebben echt allemaal hun eigen dingen en een eigen manier van aanpak/omgang nodig.

16. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Mijn dochter is haar middagdutje echt nog nodig en die krijgt ze dan ook gewoon. Doordeweeks is ze meestal rond 06:00 wakker. Tussen de middag op de crèche slaapt ze dan tussen de 1,5 a 2 uur. Thuis pakt ze makkelijk 2 a 2,5 uur in de middag. 's Avonds gaat ze tussen 19:00 en 19:30 naar bed. Valt altijd gelijk in slaap. Voor haar is het goed zo en dat is wat voor mij telt!

17. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Hier verschilt het zo ontzettend...

De dochter van mijn schoonzusje is 3 en kan met gemak van 12-17 slapen en dan om half 7 weer naar bed... Heerlijk lijkt mij dat...

Mijn oudste dochter was met 18 maanden klaar met dutjes... En ook in bed liggen spelen was er helaas niet bij...

Mijn jongste doet nog wel dutjes (nu 22 maanden) maar niet elke dag en als ze een dutje doet is het van 11-12 soms van 11-13 maar langer niet... Behalve als ze ziek ik ofzo...

Nu de oudste naar school gaat gaan ze om half 7 naar boven, douchen verhaaltje etc en om 7 uur in bed... Dan is de oudste meestal om 7 uur wakker en de jongste verschilt ergens tussen 7 en 8 uur...

18. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dat verschilt toch per kind. Mijn dochter was met 1,5 klaar met slapen overdag, wij blij want als ze sliep, werd het savonds met gemak 2300 uur. En dat redden we zelf niet eens :p Nu slaapt ze van 1900 tot 0630 ongeveer, stuk beter :)
    Mijn nichtje nu 2 slaapt met gemak van 1200-1500 uur.
    En slaapt savonds ook prima.
    Kijk naar wat je kind aan kan en nodig heeft niet onzeker worden van zulke berichten joh!

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    als ik die van mij s'middags niet naar bed doe dan vallen ze om van de slaap en zijn ze echt niet te genieten. de jongste blijft gerust van 12 uur tot 16.00 uur of langer slapen als ze de kans krijgt. net als die van mamabri. ze slaapt er snachts ook geen minuut slechter of korter op. ze gaat gerust door tot 10 uur in de ochtend.

de oudste precies hetzelfde verhaal. die moest je vroeger echt uit bed trekken tijdens haar middagslaapje want anders sliep ze gerust tot aan de avond door. ik heb haar wel eens van het kdv gehaald dat ze bijna de hele morgen daar had geslapen. heb toen ook gezegd dat ze haar er na een paar uur gewoon uit moesten halen. ook zij sliep gerust tot 10 uur in de morgen door. nu nog eigenlijk.

20. Middagdutje is misschien niet altijd goed voor het kind....

Maar wel voor de moeder :D :)

Ik geniet echt van ons mannetje maar ik ben zo blij om ook af en toe even op de bank te kunnen zitten zonder alert te hoeven zijn :) Ik heb zijn middagdutje net zo hard nodig als hijzelf nu nog.... :)

Deel Deze Pagina