Zindelijkheid-kan dit beter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Uuz, 23 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl (2) roept de godganse dag: mama , plassen! Vooral als ik net ga douchen. Of als ze net in bed ligt. Midden in de nacht. Als we weg moeten. Als ze net in de kinderstoel zit. Etc.
    Helft vd tijd moet ze helemaal niet plassen, maar het is erg leuk om direct aandacht te krijgen. Of ze moest alleen een windje laten.

Ze plast/poept nauwelijks meer in luier.
    Maar kan nog niet zelfstandig naar wc/pot. Ze is nogal een brokkenpiloot (vertrouw haar niet in wc met trapje) en draagt bovendien nog rompers; lekker warm, blijft goed zitten etc.

Hoe maak ik dit makkelijker?!?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Toch die rompers vervangen door ondergoed. Ik neem hemden altijd een maat groter dan ze eigenlijk hebben, is het tenminste lang genoeg om in te stoppen en hebben ze geen blote rug of buik.
    Verder hebben mijn kinderen ook allebei zo'n fase gehad waarbij ze het gewoon leuk vonden om naar de w.c. te gaan. Ging je winkelen 'plassen'! Heb je net weer 30 cent bij de Hema betaald, zaten ze op de w.c. 'Oh, toch niet...zucht. Ze vonden het gewoon leuk om overal naar de w.c. te gaan en te zien hoe ze er uit zagen.
    Ik had thuis een zitverhoger met trapje er aan vast, konden ze makkelijk zelf naar de w.c. Wel vaak gecombineerd met makkelijke kleertjes, zoals leggings of broekjes met een elatsche tailleband, dan hadden ze weinig tot geen hulp nodig.

3. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou de rompers idd ook vervangen voor ondergoed. Lijkt me straks zonder luier ook lekkerder zitten. Wat betreft niet alleen naar wc kunnen heb ik verder geen tips. Kan onze dochter van 2.5 ook niet. Heel af en toe zelf naar potje als ze joggingbroek aan heeft maar anders altijd met iemand erbij. Ik denk maar zo; luier verschonen zou ik ook moeten helpen dus waarom met naar wc gaan niet. Maar gelukkig hoeft ze maar eens in de +/- 3 uur. En als we weg gaan moet ze van mij vooraf altijd even naar de wc.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Rompers sowieso vervangen door hemd en onderbroek. Je dochter geeft aan ermee bezig te zijn, dan moet je daar volop in meegaan. En ja, in het begin betekent dat veel aandacht geven. Maar het wordt vanzelf beter als je extra veel aandacht geeft als ze wel plast, en gewoon weer verdergaat wanneer ze dat niet doet.

In die periode had ik overigens een potje in de living staan. Wc was vaak te ver, en inderdaad, op een wc klimmen is in het begin niet altijd handig.

5. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Dochter is nu geheel plas zindelijk sinds 2 weken.. Ik heb alle rompertjes weggedaan en hemdjes gekocht en onderbroekjes (primark hele pak en super goedkoop!).. Overdag geen luier meer omgedaan (eerste week was een drama, continue blijf je wassen, trek enkel oude/pyamabroeken/mayo, mooie broeken niet!), maar op een dag had ze het opeens door! Ze gaat nu zelf en heeft soms enkel hulp nodig bij het omhoog trekken van haar onderbroekje.. De grote boodschap doet ze soms nog wel in haar broek, daar ben ik nu wel bezig.. Enkel doet ze het 1x in de 2 dagen.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Rompers mis ik ook nu ondergoed en buiten continu blote rug

Ik zou rompers weglaten, lekker zittende ondergoed doen. Hier petit bateau gekocht en lief boxers toch wil ze geen p bateau zegt niet fijn, lief zit ideaal (meer tip om boxers kopen ipv slips!)
    Legging of zo thuiswat ze zelf uit kan, potje en haar zelf laten doen op potje in woonkamer. Is wel zo sneller als ze zegt als ze al op stoel zit etc. Optie id nog navragen extra : moet je echt plassen of wil je gewoon aandacht/niet eten etc? Voor bed gewoon 1 laatste keer zeggen en klaar

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Koop stretch hempjes en dan een maat groter dan wat ze eigenlijk dragen. Dat gaat net zo goed als een romper. Hier nooit blote ruggetjes, dat wil ik echt niet, gebeurt op deze manier ook niet.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Heb ik ook en maat groter etc maar dat kruipt omhoog altijd. Ik stop het in onderbroek zelfs en toch blote rug als ze continu klimt en bukt of in zandbak. Ze heeft ook nauw aansluitende shirts en jas waardoor het ook omhoog kruipt denk ik

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.920
    3.939
    113
    Mijn dochter heeft basic (stretch?) hemden van de hema, die zijn mooi lang! Wit en roze.

Misschien iets met stickers die ze alleen krijgt als ze echt geplast heeft? Verder zou ik haar inderdaad thuis ondergoed aan doen en joggingbroek ofzo. En dan een potje. Dan kan ze zichzelf eventueel redden.

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Rompers weg inderdaad, ik heb ze maar een paar dagen gemist, toen was ik het al gewoon ;)
    Hemdjes van Hema, en ik heb seemless boxers van Action. Het hemdje gaat in de boxer, en kruipt zo niet op.
    Dochter is nu zo goed als zindelijk, maar ze loopt nog steeds dagelijks met leggings. Dat is voor haar het gemakkelijkste. Ik help haar wel meestal met haar broekje naar beneden te doen, maar soms wilt ze het zelf doen, en dan is een legging gewoon het gemakkelijkste voor haar.
    Dus doen we het maar zo.

Laat haar eens een dagje zonder luier lopen, en kijk eens wat er gebeurt?

11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ondergoed aan doen, potje in de woonkamer zetten, legging aan (of verwarming wat hoger en gewoon in ondergoed laten lopen). En idd het is even veel werk want het is maar wat interessant om ineens op de wc te zitten (OVERAL!). Wordt vanzelf minder. Kost wel ff energie...

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dank allemaal voor de tips! Mocht er vannacht 2x uit.
    Dat losmaken van die romper (en weer vast) is idd al de helft vd ergernis. Potje staat al in de kamer. Bloot rond laten kan niet ivm hond :) (is ook niet nodig, dat stadium zijn we wel voorbij geloof ik).
    Een verkleiner met een trapje klinkt top, maar ik zie vooral een nieuw interessant object om klem tussen te raken midden in de nacht :)
    Dl zit bovendien overal aan met haar handen/vingers, dus die kan je daarna zo'n beetje half gaan wassen. Ik heb hier al meerdere ondergoedsetjes liggen (o.a. petit B) (door dl zelf uitgezocht in winkel: ooh mooooooi), maar wil ze niet aan. Ik ga wel ander merk proberen. Zucht. Ik vind dit het lastigste onderdeel. Een luier vervangen vond ik echt minder werk!

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113

Dl is ook al vrijwel zindelijk, en de laatste weken poept ze ook niet meer elke dag. Ik dacht eerst verstopping (na griep) maar het komt volgens onze huisarts vaak voor bij meisjes, dat ze het gaan uitstellen/ophouden als ze zindelijk worden. Dus ik geef haar nu extra granen/gedroogd fruit, voor het een probleem gaat worden.

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik denk het onderbroek niet aanwillen ligt niet aan merk. Hier maakte in begin niets uit nu wordt ze pas kieskeurig, juist petit batea slips zegt ze jeuken aan vagina?! Maar lief! Of hema shorts vind ze fijner. Lief! Is dik hema vind ik te dun meer zomers..

Toch moet ze ondergoed dragen in toekomst dus ik zou rompers opbergen dan en aandoen gewoon aan, broek aan etc

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Midden in de nacht zou ik haar nu ook niet alleen laten plassen. Ik dacht dat het meer over overdag ging. Dochter is al meer dan een jaar overdag zindelijk, gaat alleen op de grote wc, maar 's nachts gaat ze nog gewoon op het potje op haar kamer, met mijn hulp. Ik vind dat precies toch nog van een andere orde.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als ze hier 1x iets zelf doet, wil ze dat altijd zelf doen. Soms kan ik uitleggen dat iets niet handig is, of verbieden, maar bij persoonlijke dingen (zoals moeten plassen, of zelf pap scheppen en brood snijden) gaat dat niet lukken.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar je hoeft toch niet te helpen? Erbij zijn is al veel.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Mijn dochter ook zilke "zelf doen" peuter;)
    Ik loopt vaak mee naar wc omdat ze niet altijd afweegt en dan druppel in onderbroek wil ze alles uit en nieuw/schoon of zit ini mini papiertje in wc ze vind het dan "vies" en wil niet meer etc.
    Ik loop mee en wacht gewoon achter de deur, want ze doet dus het op slot :/ ze zegt: nee! Prive!! En bam!dicht. Geen idee waarom want we doen dat niet maar goed we hadden afgesproken dat ze dus niet meer op slot doet enkel dicht en als ze klaar is roept ze. Ik open en bekijk de schade;)

Je kan ook gewoon meelopen en op afstand wachten dan. Als ze luierbroek/onderbroek/legging etc iets makkelijks aan heeft zal ze dat zelf kan in/uit trekken en gaan zitten. Indien je ziet moelijkheden gewoon vragen : heb je hulp nodig?

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik bedoel dat dl dus zelf bepaalt of ze op potje of op wc wil. Dat wisselt, en ik heb haar eerlijk gezegd liever op wc, dan hoeven we daarna geen potje schoon te maken (dat wil dl nl. zelf doen, en moet ik uiteraard bij helpen).

WC moet ik wel mee want geen brllverkleiner, en dl is van het type dat 2 km wc papier lostrekt (voor de lol) en 100000x de kraan open en dicht gaat draaien terwijl ze een liedje zingt, en spullen in de wc gaat gooien en weer eruit halen met haar handen.

Ze is verder heel lief hoor, maar een beetje te speels nog hiervoor denk ik?!

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, serieuze vragen stellen is wel een goeie. Heb vannacht ook gevraagd of ze moest plassen, of eigenlijk iets anders wilde. Toen wilde ze eigenlijk naar buiten, zei ze. Morgen weer, heb ik gezegd en toen ging ze maar weer slapen :D

Deel Deze Pagina