'Gewone' IVF of die in eigen cyclus?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Elle8, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elle8

Elle8 Nieuw lid

11 aug 2015
    4
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik lees hier al een een hele tijd mee maar tot nu toe nooit ergens op gereageerd.
    Zoals het onderwerp al aangeeft zit ik voor mezelf met een groot dilemma.. En ik zou heel blij en hopelijk geholpen zijn met wat adviezen of misschien zelfs ervaringen hiermee.
    Ik zal eerst even wat meer over mijn situatie vertellen;

Ik ben 22 jaar en mijn vriend is 25 jaar, we zijn 8 jaar samen en we zijn ondertussen iets meer dan 2 jaar bezig om zwanger te worden, voor mijn gevoel denken veel mensen je bent nog zo jong, nog kansen genoeg, vruchtbaar genoeg enz. voor mij is mijn leeftijd alleen maar beangstigend omdat ik constant denk ' wat als het nu al niet eens lukt, hoe zal het dan ooit nog wel gaan lukken'?
    Bij ons is beide niets gevonden en voor zover bekend werkt bij mij alles goed en het zaad van mijn vriend is erg goed, bij de vijfde IUI zelfs 90 miljoen goede zwemmers.

We zijn inmiddels bezig met de zesde en laatste IUI. Gisteren heb ik met mijn eigen gynaecoloog een gesprek gehad over wat hierna en zij is erg voor de ivf in eigen cyclus wat word gedaan in groningen, (volgens mij het enige ziekenhuis die dit doet) hier is zij 10 jaar werkzaam geweest. Met deze methode heb je 6x een behandeling wat geld als één gewone ivf poging. Bij deze methode word alleen 1 eicel bevrucht en slik je verder geen hormonen. Alleen op het einde de pregnyl en nog iets anders.
    Er zijn veel artikelen te vinden op internet over deze methode en er word vol lof over gesproken wat ik een beetje lastig vind is dat er vooral aan word gegeven dat het minder belastend is omdat er veel minder hormonen gebruikt hoeven worden, dit is dus lichamelijk minder belastend maar geestelijk lijkt het me erg zwaar als er tijdens de behandeling iets met dat ene eitje gebeurd en je dus al die controles e.d voor niks hebt gehad.. Dit word er natuurlijk niet in verteld.

Ik ben al vanaf gisteren bezig met afwegingen maken maar ik kom er maar niet uit.
    We wonen anderhalf uur van groningen af en zouden misschien zomaar 3 tot 6 keer in de week er naar toe moeten gaan, ik heb geen idee hoe we (vooral ik) dit ooit met werk moeten gaan doen. Wat zou dat enorm veel gestress op gaan leveren. En dat voor 1 eicel waar zoveel mee kan gebeuren in de tussentijd..

Voor de gewone ivf poging kan ik al het 'voorwerk' een 20 min van ons vandaan laten doen en dan voor de punctie alsnog naar groningen gaan. Dit scheelt heel wat reistijd met elke keer anderhalf uur rijden..
    Natuurlijk heb ik het er allemaal graag voor over maar met de gewone ivf heb ik voor mijn gevoel meer kans van slagen doordat er vast meer eicellen zullen zijn en dus meer of betere embryo's.

Eerst was ik heel positief over wat ze vertelde en ik dacht yes 6 nieuwe kansen maar nadat ik er meer informatie over opzocht werd ik toch iets negatiever. Natuurlijk ga ik het liefst voor de meeste kansen maar als dit gepaard gaat met veel meer stress, behandelingen die uiteindelijk op niks uit lopen en al die reistijd voor niets word dit voor ons denk ik alleen maar ellende. En ben ik wel 1 'echte' ivf kans kwijt.

Wat zouden of hebben jullie gedaan?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb twee vriendinnen die ivf in eigen cyclus hebben gedaan (in Groningen). Beide hebben echter maar een paar keer daadwerkelijk een terugplaatsing gehad, omdat die ene eicel niet bevrucht raakte of het zich niet goed deelde na bevruchting. Mijn man en ik hebben een paar jaar geleden daarom gekozen om het 'gewone' ivf traject in te gaan. De eerste keer waren er 8 eitjes, waarvan 5 bevrucht raakten en er, na de terugplaatsing, nog 3 in de vriezer konden. Bij de tweede poging waren er 12 eitjes, 8 bevruchtingen en na de terugplaatsing nog 5 geschikt om in te vriezen. Als je maar 1 eitje hebt, zoals bij ivf in eigen cyclus, is het helaas niet 100% zeker dat dat eitje bevrucht raakt, zich vervolgens goed deelt en uiteindelijk teruggeplaatst kan worden. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt! Succes!

3. weer

weer Bekend lid

1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Wij hebben ook voor die keus gestaan. En gekozen om het niet te doen. Inderdaad moet je veel reizen (in onsgeval ook ver) en je weet niet of er een bevruchting plaatsvindt etc. Eigenlijk precies de argumenten die jij aandraagt waarom je twijfelt heeft ons doen besluiten het niet te doen en voor de 'gewone' icsi te gaan.

Er is hier een topic dat gaat over deze methode in Groningen. Heb je daar ook al eens gecheckt??
    Hoe dan ook:
    Succes met je keuze!

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou ook niet voor ivf in eigen cyclus kiezen. Vind het risico op mislukken te groot..en daarnaast zo vaak een punctie. Ook al is het maar 1 follikel, je hebt wel elke keer dat ze de punctie doen risico op infecties van je eierstok.

5. weer

weer Bekend lid

1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Bovendien. Wat ik zelf een argument vond waar niemand over sprak... Het is gewoon goedkoper voor... Ja wie is de vraag omdat je vrijwel geen dure medicatie nodig hebt.

6. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    #6 wishfulthinking, 12 aug 2015
    Laatst bewerkt: 12 aug 2015
    Je gebruikt wel medicatie hoor

Puregon of ander stimulerend middel om de groei te doen bevorderen
    Cetrotide om de eigen eisprong te remmen
    En pregnyl 5000 of 10.000 voor de punctie
    En na de punctie en tp pregnyl 1500 eh 3x

Zo was het 4 jaar geleden tenminste ;)

Heeft jouw gyn ook verteld dat het gemiddeld maar tot 2 terugplaatsingen komt?

Idd de kans dat er geen eitje mee komt
    Geen bevruchting
    Kans op abnormale bevruchting dan ook geen tp
    Deze factoren zijn vaak aanwezig!

Toen kon je de echo's en punctie in je eigen streek ziekenhuis doen en ging je man met koel box na de punctie naar Groningen om te kijken of er daadwerkelijk een eiblaasje in de follikel zat die aangeprikt was

Werkt jouw ziekenhuis met Groningen samen dan zal dit vast ook zo kunnen!

Heel veel s6 met het maken van je keuze

7. weer

weer Bekend lid

1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Vrijwel geen ;) Het gaat toch om je eigen ei dat groeit? De tijd dat wij daar in gesprek waren was trouwens wel 2008, maar het principe z al hetzelfde zijn. Maar dan hebvik het denk ik verkeerd onthouden.

8. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    #8 wishfulthinking, 12 aug 2015
    Je gaat spuiten vanaf dat je follikel 13 mm is ongeveer
    Bij de 1 gaat het harder als bij de ander
    Dus kan best zijn dat de 1 ....3 dgn spuit en de ander 7

Ieder lichaam reageert weer anders op medicatie

Maar ik reageerde niet op jouw antwoord hoor maar op het volgende :

Topicschrijfster schrijft dat je geen hormonen "slikt"(spuit) behalve pregnyl;)
    Niet dat er misverstanden ontstaan :)

9. Elle8

Elle8 Nieuw lid

11 aug 2015
    4
    0
    0
    #9 Elle8, 12 aug 2015
    Idd panter en rijo ben ik het er mee eens dat het een groot risico is dat dat ene eitje alles goed doet en ook goed blijft, dit is eigenlijk de enige en voornaamste reden dat ik zo twijfel, natuurlijk weegt de reistijd ook mee maar dat zou ik voor wat voor behandeling dan ook eigenlijk wel overhebben. Ik merkte bij dit gesprek al dat eigenlijk alleen de voordelen maar werden verteld waardoor ik in het begin erg positief hierover was, pas toen ik verschillende forums las en veel informatie heb opgedaan zag ik ook de andere kant ervan.
    @ Rijo jij bent uiteindelijk wel zwanger geworden van een ivf poging?

@ weer ik zal hem even opzoeken, bedankt!

Wishfullthinking het is idd waar dat mijn streek ziekenhuis (mcl) samen werkt met het umcg en ik zal daarom met de 'gewone' ivf daar eerst gewoon terecht kunnen, ik vind dit wel zo vertrouwelijk en denk dat ik hier wel waarde aan zal hechten.
    Met de methode in eigen cyclus zal ik voor alle bezoeken naar groningen moeten omdat het mcl hier niet aan meewerkt.

Vandaag was ik er weer en ik mijn verhaal in het kort aan haar voorgelegd, ze ging er niet heel uitgebreid op in omdat we nog een gesprek over ivf gaan plannen (hopelijk hoeft dit niet en lukt de 6e iui alsnog) en dit alleen om de follikel meting ging maar ze gaf aan dat haar gemiddelde was dat van de 6 keer 4 keer ook daadwerkelijk word geplaatst. Dat een eitje nog springt gebeurde volgens haar bijna nooit maar de andere risico's zijn idd van toepassing zei ze. Omdat ik nog jong ben heb ik het gevoel dat ze me liever eerst de 6 in eigen cyclus laten doen maar wil graag toch nog een beetje vissen naar wat ze uiteindelijk aan zal raden..

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    MCL wil er niet voor niks niet aan meewerken. Ik had het in Arnhem ook gevraagd wat zij ervan dachten maar daar hadden ze er ook geen vertrouwen in.

11. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik heb er ook aan zitten denken, ivf in eigen cyclus. Maar ook de reistijd hield ons tegen.
    We hebben uiteindelijk gewone ivf gehad. Heb wonder boven wonder geen enkele bijwerking gehad van de hormonen en daar was ik zo bang voor :)
    Ik had uiteindelijk 13 eicellen, waarvan 10 bevrucht, waarvan maar 3 doordeelden. Gelukkig dus wel 2 cryo's. De laatste cryo is uiteindelijk onze zoon geworden :D

Veel succes met het maken van je keuze.

12. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    @TO: ik ben in oktober 2013 zwanger geraakt na de tp van de verse embryo van de tweede poging. In juni een tp van een cryo van diezelfde poging gehad, en deze is gelukkig blijven plakken.

13. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Ik ken een stel dat via icsi in eigen cyclus zwanger is geraakt. Als ik het goed onthouden heb 5 pogingen, waarvan 2 of 3 keer een terugplaatsing. Maar ook inderdaad een keer geen eicel, geen bevruchting, de nadelen die hier ook al genoemd zijn. En je moet inderdaad vaak heen als je eicel aan het groeien is voor controle. Met jou reistijd ts is dat misschien niet heel fijn, mits je inderdaad controles zou kunnen doen in een zkh dichterbij.

Maar ik wil nog even een andere kant belichten wat je mee kan nemen in je overweging. Ook bij gewone ivf/icsi is niet gegarandeerd dat je poging slaagt... Dit is namelijk wat ons is overkomen afgelopen 1e poging. Er groeiden bij mij teveel eicellen waardoor we de poging af moesten breken. Morgen moet ik opnieuw voor controle om te kijken of mijn eierstokken voldoende geslonken zijn en hopelijk mag ik dan volgende week opnieuw starten, maar daar is dan ook bijna 4 weken over heen gegaan. Geen idee hoe vaak dit gebeurd hoor! Maar gewone ivf/icsi is dus niet per definitie wel gelijk succes.

En wat ik nog bedacht... De kans dat de eerste terugplaatsing gelijk een succes is, blijft beperkt. Daarna kan je eventueel cryo's laten terugplaatsen als je die hebt, maar daarmee is de kans wel een stuk kleiner dan een 'verse terugplaatsing'. En dat laatste heb je dan weer wel als je voor in eigen cyclus kiest. Tja... Moeilijke keuze hoor!

14. weer

weer Bekend lid

1 mrt 2014
    512
    0
    0
    De kans met cryos is niet kleiner geloof ik. Misschien ook handige info: nvog.nl/voorlichting/ivf-resultaten
    Hier zie je per zkh de resultaten dus ook Groningen en ook cryos etc etc. Laatste versie is van 2013.

15. Turngirl

Turngirl Actief lid

23 feb 2014
    233
    0
    16
    Ik heb ICSI-MNC (eigen cyclus) gedaan in Groningen. Ik ben juist wel erg tevreden hierover. Moet ik zeggen, had ik ook elke keer het geluk dat ik een terugplaatsing had. Na de derde keer zwanger geraakt van onze dochter.
    Bij onze eerste poging had ik 1 eicel, welke goed is bevrucht en teruggeplaatst, maar helaas niet mocht blijven plakken.
    Bij onze tweede poging had ik 2 eicellen, waarvan 1 goed bevrucht en de andere niet. Ook verder geen succes.
    Bij de derde poging had ik 3 eicellen, 1 goed bevrucht, teruggeplaatst en is nu onze dochter. 1 was niet goed gaan delen en de andere was niet bevrucht.
    De keuze bij ons om wel voor dit traject te gaan was inderdaad omdat het minder belastend is voor mij. Wel regelmatig naar het ziekenhuis toe moeten, lastig te regelen soms met het werk. Maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Voor mij had ik de keuze uit Groningen, Zwolle of Emmen (welke samenwerkt met Groningen voor MNC). Maar aangezien Zwolle voor ons 35 minuten rijden is, Emmen 30 minuten en Groningen 50 minuten, hebben wij toch voor Groningen gekozen.
    Ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen, helaas heb je nooit garantie of het gaat lukken zowel in eigen cyclus niet als bij de gewone ivf niet. Succes met je keuze!

16. nadin

nadin Bekend lid

27 apr 2012
    560
    105
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf geen ervaring maar wel met gewone ivf, bij ons 7 eicellen en slechts 1 bevrucht en goed doorgedeeld en geplaatst en ze is nu 1 jaar oud. Dus het kan ook bij de gewone ivf ook maar 1 eicel bevrucht worden. Maar ik begrijp je gevoel wel en geloof me zodra jullie beiden vruchtbaar zijn dan komt het zeker goed. Mijn man slechte zaad en ik heb endometriose en het is toch gelukt, jullie maken goede kansen en je leeftijd is in je voordeel, ik ben nu 35. Alleen hoelang wil je nog wachten? Als ik jou was zou ik kiezen voor gewone ivf zo heb je meerdere kansen!

17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Informeer eens naar de slagingspercentages van deze vorm van IVF, naar mijn berichtgeving is deze fors lager als bij reguliere ivf. Dit in combi met de 'rompslomp' als boven beschreven zou een persoonlijke Nee zijn.

Deel Deze Pagina