Sinds een week gestart met groentehapjes.. De eerste 2x probeerde ze nog een beetje maar ze moet er echt niets van weten!! Heeft dus ook nog niets binnengekregen.. Nu weigert ze helemaal. Als ze de lepel aan ziet komen blokkeert ze al. We hebben nooit gedwongen en haar ook steeds zelf laten doen met de lepel.. Nu pakt ze meteen de lepel of onze handen vast en houdt haar armen dan gestrekt zodat we niet bij haar mondje kunnen komen. Toen rapley geprobeerd en aan de banaan heeft ze even gesabbeld maar dat doet ze nu ook echt niet meer. Ze weet gewoon wanneer iets om te eten is want ze stopt echt alles in de mond behalve als het eten is! (bijv. stukje banaan, hele banaan, stukje broccoli etc) Is dit normaal en heeft het gewoon tijd nodig?? Het probleem nu wel is dat ze de lepel dus ook echt niet meer wilt terwijl ik daar vitamine D mee moet geven en zze moet nu ook een kuurtje krijgen maar we krijgen dat drankje op geen een mogelijkheid erin steeds.. En met dwingen krijgt ze dadelijk een hekel aan de lepel en wilt ze dus niet eten (heeft ze dus nu al) Hoe maak ik van de lepel weer iets leuks?? Hopelijk zijn er tips!
Gewoon volhouden, niet dwingen, maar laten proberen. Zelf het lepeltje laten vasthouden, beetje proeven of als je het in stukken wil aanbieden laten voelen, proeven. Het komt vanzelf wel. Echt. De vitamine d kan je ook gewoon met de melk mengen. Hoeveel krijgt ze nu nog aan opvolgmelk? Want zolang je niet onder de 500cc komt heeft ze die extra vitamine d nog niet nodig.
Niet te druk om maken. Je hebt 6 maanden de tijd haar te laten wennen aan bijvoeding, dat komt vanzelf wel goed! Hier begon ze ook pas met 6 maanden en 2 weken wat te eten en dan ala rapley. In mijn ogen een teken dat ze er nog niet klaar voor was. Ik zou gewoon lekker wat stukjes voor haar blijven leggen en haar zelf laten rommelen. Hier heeft het daarnaast ook even geduurt voor ze er echt wat van binnen kreeg. Eerst lekker ontdekken wat dat nou is, hoe het proeft (likken), voelt en ruikt.
Zoals al gezegd, het eerste jaar hebben ze voldoende aan melk. Je hoeft dus niet te haasten. Blijf het aanbieden. Misschien kun je zelf ook wat gaan eten, want wat mama doet is altijd heeeeeeeeel interessant , dus misschien doet ze dan 'met je mee'. Bij mijn zoontje duurde het ook eventjes. Hij duwde de lepen niet weg, maar hij snapte gewoon niet zo goed wat hij ermee moest. En opeens na een week of 2/3 had hij het door.
Sluit me hierbij aan! Wat de vitamine D betreft; hier ook even zo'n periode gehad en heb het toen gewoon een tijdje overgeslagen. Zorg gewoon dat je dan elke dag even buiten bent! Zou me er niet te druk over maken en lekker elke dag wat eten voor haar leggen als jullie zelf ook iets eten. Wil ze niet, dan neem je het weer weg en klaar.
Ander proberen de Vit. D. druppels op je vingers te doen en zo wat in haar mondje te krijgen. Ik zou haar gewoon aan tafel zetten als jullie eten, wat eten voor haar neerleggen en het aan haar overlaten of ze wat gaat eten of niet.
duidelijk een signaal dat ze er nog niet klaar voor is. gewoon een paar weken helemaal mee stoppen. vit d kan heel gemakkelijk door een fles melk, probleem opgelost.
Dankje dames voor jullie reacties! Moet het denk ik idd wat meer loslaten en erop vertrouwen dat het vanzelf een keer goed gaat komen.. Mama's melk is veel te lekker,kan niets aan tippen haha Vit D kan dus door de melk, bedankt voor de tip! Heeft ook inderdaad geen haast..
Ik geef de vitamine D als N op haar rug ligt op bed of het waskussen, door mijn pink in haar mondhoek en tussen de 'tandjesrichel' (?) te doen. Dan staat het mondje een halve cm open en druppel ik het er zo uit het flesje in. (Dus ook een manier waarbij je geen eten/lepeltje-aversie krijgt omdat het een geheel ander moment is.) Dat eten komt wel inderdaad, je bent net begonnen. Als je de kleine bij je aan tafel zet als je zelf ook zit te eten, en geen speelgoed geeft maar alleen wat fruit, groente of een rijstwafel om mee te klooien, gaat hij/zij er vanzelf mee spelen en van verveling vast ook wel eens een hapje nemen. Maar vooral nog niets van verwachten nu, het komt vanzelf wel.
misschien kun je het met een spuitje geven de vitamine D? is wat nieuws misschien wekt dat de nieuwsgierigheid?
No worries, geloof me! Mijn kleine meid wilde in het begin niets weten van de groentehapjes, en fruit al helemaal niet. Het heeft echt een aantal weken geduurd voordat ze wat hapjes ging eten. We hebben het niet gefrustreerd, geprobeerd het zo leuk mogelijk te maken. (muziekje aan want daar is ze gek op) Nu eet ze hele potjes leeg en kan er geen genoeg van krijgen. Wij hebben nu weer met brood en potjes met stukjes waar ze aan moet wennen. Maar dat komt vanzelf wel. Gewoon rustig blijven proberen en niet frustreren!
Ik moest even grijnzen toen ik je berichtje las. Toen mijn dochter eindelijk zo oud was dat ik hapjes mocht gaan proberen ben ik direkt naar de winkel gespurt om "lekkere dingetjes" te kopen. Het leek me gewoon zo leuk! Kwam ik aan met mijn eigengemaakte fruithap, zo lekker mogelijk gemaakt (vond ik) alleen zat het overal, op het wippertje, op de grond, op haar t-shirt, tegen de muur enz enz maar niet in dr mondje. Ze moest er niks van hebben en dat heeft echt wel een aantal weken geduurd. Ik werd er zo moedeloos van dat ik ook maar even ben gestopt. uiteindelijk weer begonnen met inderdaad stukje banaan of peer ofzo en uiteindelijk is het goedgekomen dus maak je geen zorgen. succes!
Het was alsof ik mijn eigen posts aan het lezen was. Hiet gaat het precies zo: als een lepel in de buurt is mond stijf op slot en schudden met het hoofd Ik hou maar vol door idd stukjes aan te bieden als wij ook eten maar eerlijk gezegd gaat het voor geen meter. Ik maak me er ook niet druk om (alleen anderen wel CB, KDV Oma's etc). Hij drinkt nog heel veel bij mij en ik kan niet zeggen dat ie licht is, ha ha