Gewone melk of groeimelk?

Discussion in 'Voeding' started by Samba25, Jul 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adi

adi Niet meer actief

De meningen van deskundigen hierover zijn verdeeld. Onze kinderarts vindt groeimelk niet nodig voor mijn kinderen, ook al groeien ze nog steeds onder het gemiddelde.
    Er zijn echter kinderartsen die het wel nodig vinden tot 2 jaar. Deze gedachtengang is weer het verlengde van het WHO-advies om borstvoeding tot 2 jaar te geven. En aangezien kunstvoeding in plaats van borstvoeding wordt gegeven (en niet in plaats van koemelk), wordt dit advies dan doorgezet. De reden is dat een kindje in deze fase nog steeds die aanvulling in voedingsstoffen nodig heeft.

Ik ben zelf van mening dat die groeimelk niet nodig is als het kindje voldoende eet. Anders wel. Je kunt als ouder namelijk wel van alles bedenken wat je kind op een dag moet eten, maar als deze dat niet wil, zit je dan met al je natuurlijke voedingsstoffen in groente en fruit. Die blijven dan lekker op het bord liggen.
    En als dit structureel zo doorgaat, dan moet je wat. Een borstvoedingmama is dan blij dat ze de kleine vaker aan kan leggen en zo voldoende voedingstoffen en vitamines binnen kan krijgen. Andere moeders kunnen kiezen voor pilletjes met vitamines, mineralen, ijzer enz of zo'n groeimelk.

2. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

goed verwoord!
    mijn zoontje eet momenteel erg slecht, soms echt maar enkele happen of helemaal niets. Hij krijgt helaas geen bv meer en ik voel me beter bij groeimelk, omdat daar toch echt ijzer en meerdere vitamines in zit. dan krijgt hij het iig allemaal binnen.
    hij zal er niet slechter door gaan eten want hij krijgt het alleen met pap sochtends om 6 uur, en voor het slapen gaan een flesje met 100cc. dus nergens overdag of voor het eten.

3. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,256
    4,486
    113
    hihihi dat speelt natuurlijk ook een grote rol, maar ja ik heb nu eenmaal grote kinderen die goede eters zijn dus hier halfvolle melk (meestal).

Het cb hier adviseert alleen om extra vitamine d druppels te geven, ook nog steeds voor Kylian die alweer 4 is, maar die krijgt elke dag een optimax beertje.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die heeft vast bezoek gehad van een artsenbezoeker van Nutricia dan...

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Daar heb je een punt. Mijn zoontje eet al weken niet, op een cracker en wat fruit na, terwijl hij daarvoor echt goed at.
    Ik maak me daar geen zorgen om en leg weer 2x zo vaak aan.

Maar als een kind wel gewoon eet en toch onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt kan je zelf het menu aanpassen.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#26 Cygnet2, Jul 9, 2010
    Last edited by a moderator: Jul 9, 2010
    Eén (of van mijn part 10) bezoekje van een artsenbezoeker.... 12 jaar studie... mmmh... moeilijk...
    Artsen staan niet zo hoog in je aanzien krijg ik de indruk...

7. adi

adi Niet meer actief

nee, want ze hebben de tam-tam examen waarschijnlijk nog niet afgelegd ;)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Studieboeken die gesponsord zijn door Nutricia.

Artsen staan hoog in mijn aanzien in alles waar het aandoeningen en ziektes die je kunt krijgen betreft, over hun kennis over voeding en de invloed van de industrie daarop ben ik iets sceptischer.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Gewone melk? Wat is gewone melk? Maar net wat je als standaard neemt, bedoel je gewone mensenmelk, gewone koeienmelk, gewone paardenmelk, gewone kamelenmelk, gewone schapenmelk, gewone geitenmelk, gewone weet ik veel wat voor melk?

Nouja, laat ik mn flauwe pet even afzetten *zet pet af*, je hebt het over koemelk denk ik ;)?!

Wij zelf geven kunstvoeding, nog altijd nr.2 omdat je van de HA variant geen nr.3 oid hebt. Dit omdat wij dat beter vinden, gewoon omdat ze hier niet altijd even goed eten, en best wat in gewicht mogen groeien ;). Deze kunstvoeding blijven wij geven tot we in zn geheel stoppen met het drinken van vloeibare melk, zo ergens rond de 3.5/4 jaar (denk ik, duurt nog even). Koemelk, zo uit een pak, (kunstvoeding is natuurlijk net zo goed koemelk, maar flink bewerkt) dat gaan wij nooit geven, vind dat geen toegevoegde waarde hebben en niet voor ons bedoeld. Mochten de kinderen het als ze het zelf kunnen bepalen wel willen drinken, mag dat uiteraard wel. Maar wij vinden dus die flink bewerkte koemelk kunstvoeding voor ons de beste optie.

Liefs, Hanneke.

10. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik geef gewone melk. weet niet of de groeimelk daadwerkelijk beter is.

11. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik bedoel idd gewone koeienmelk zoals je deze in de supermarkt koopt ;)
    Begrijp ik goed dat je vind dat deze variant alleen voor kalfjes bedoeld is?

12. Punieka

Punieka Lid

Jun 8, 2009
    81
    0
    0
    Wij geven op het kinderdagverblijf geen opvolgmelk. Gewone halfvolle melk dus. Kinderen vinden het vaak moeilijk om over te stappen naar gewone melk omdat de opvolgmelk van bv Nutricia veel zoeter is. Het schijnt echt weer iets van deze tijd te zijn, terwijl generaties voor ons op gewone melk prima oud konden worden. Wanneer er ook maar ergens geld aan te verdienen valt zal dat gedaan worden, vooral in de babybranche!! Denk ik maar zo...misschien heb je er wat aan :D

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Helemaal eens. Gelukkig valt het in Nederland nog mee.. moet je het babyassortiment eens in een supermarkt in de VS bekijken! :D:$

14. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    onze jongste krijgt totdat ie 2 is ( ongeveer ) nummer 3 van friso. we zijn langzaam aan het overschakelen op andere produkten ivm verdenking op kma. ik ben zelf zwaar allergisch voor gewone melk vandaar dat we dat het in stappen doen. we zijn nu overgeschakeld van hypoallergeen op de gewone variant en daarna naar nummer 3 gegaan . inmiddels hebben we yohurt kwark kaas en karnemelk toegevoegd en van karnemelk krijgt hij diaree dus die wordt voorlopig geschrapt. we gaan nu een tijd lang niks meer toevoegen van melkproduckten. of het comersie is of niet dat weet ik niet , maar tegenwoordig wordt je aan de lopende band voor de gek gehouden en smaakontwikkeling,tjah, tegenwoordig wordt overal moeilijk over gedaan.mijn andere 2 zijn ook groot geworden en eten ook als bootwerkers en drinken gewoon melk, dus ik maak me niet ( meer ) zo druk over dit soort opmerkingen als ik 15 jaar gelden gedaan zou hebben. hij doet het goed op deze friso melk, het is voor 2 keer 3 schepjes dus het kost me ook de kop niet. dus voorlopig drinkt onze vent dit nog door.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,074
    3,863
    113
    Ik werkte als secretaresse in een kinderziekenhuis. Die artsenbezoekers, o.a. de Nutrilonmevrouw, mochten daar heeeeeeeeel hard hun best doen om überhaupt een gesprekje te regelen met een arts hoor. Die hebben werkelijk de laagste prioriteit.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Precies.. artsen (en ook de inkopers) hebben echt wel wat beters te doen!

17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,256
    4,486
    113
    Klopt toen wij daar waren met Kylian toen hij 1 jaar oud was wist ik echt niet meer wat ik nou kiezen moest.
    Hele rijen met pap, welke wilt u hebben mw, eeeh nou gewoon pap.
    En dan de koekjes :$8)
    Ik zag daar door de bomen het bos niet meer.

Groejtes Anita

18. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    In Peuter Groeimelk zit een verlaagd eiwitgehalte t.o.v. verse melk. Dit schijnt nogal verschil te maken. Weet alleen niet waarom dit zo belangrijk is. Iemand??? Ook zit er minder zout in groeimelk.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou dat valt nog in het niet bij het assortissement bij een hypermarché in DrankrijK!

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Drankrijk? Hahhaha.. ik neem aan dat je Frankrijk bedoelt? Mijn ervaring is dat het in de VS nog erger is maar inderdaad de Fransen kunnen er ook wat van. In Nederland is het eigenlijk maar heel magertjes :D

Share This Page