Minimum aan opvolgmelk baby van 8 maanden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Druif78, 25 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Beste voedingsdeskundige,

Bij ons op het CB zeiden ze bij 7,5 maand dat we best wat mochten minderen met de FV, aangezien ze ruim warm eten, zuiveltoetje, fruit, brood etc at, ze zou alle vitaminen en mineralen ook via haar voeding krijgen. Ik gaf op dat moment nog 600cc opvolgmelk, 3 flessen van 200cc.. Er werd mij toen verteld dat we best de laatste fles voor de nacht mochten minderen/ weg laten en de papfles smorgens mogen vervangen door brood en een kleiner flesje. Maar als ik dat beide zou doen, zou ik nog maar op ca 300cc opvolgmelk zitten. Maar dat mag toch pas vanaf 1 jaar?
    Ik geef ook nog yoghurt. Hoeveel zuivel is minimaal per dag??
    Qua vocht zit ze wel goed, ze drinkt ook nog een beker thee/ water/ diksap per dag.
    En kan ik nou beter een fles opvolgmelk of 100cc volle yoghurt geven als toetje. Nu geef ik vaak nog beide, maar het voelt een beetje dubbelop voor het slapen gaan.
    Haar schema is nu:
    7:30: 180/6 melk met pap ( durf er dus geen boterham van te maken omdat ze dan nog minder opvolgmelk krijgt)
    slapen
    11: 1,5 stuk fruit
    12:30: 1,5 boterham met boter, beleg en 120/4 melk
    slapen
    16:30: restje fruit van de ochtend of rijstewafeltje, 100cc thee
    18:00: warme maaltijd: ca 1,5 aardappel, soms kip of gehakt, volwassen portie groenten. 100cc volle yoghurt
    soms slapen
    20:00: 150/5 melk

Wat zijn ook aanbevolen hoeveelheden fruit, brood, groenten, aardappels? Ik gaf eerst nog meer, en ze eet het altijd wel op, geeft zelf niet zo goed aan of ze genoeg heeft. maar had het idee dat ik haar aan het overvoeden ben. Nu met minder slaapt ze ook gewoon door en is ze ook tevreden en spuugt ze bovendien ook minder. ( Gaf af en toe een beetje terug).

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,
    Je dochtertje heeft ongeveer 500 tot 600 ml opvolgmelk per dag nodig. De hoeveelheid die ze nu krijgt is daarom prima. In opvolgmelk zitten extra voedingsstoffen die in volle yoghurt niet zitten. Yoghurt is prima om als toetje te geven maar beter niet in plaats van een flesje opvolgmelk. Uit je verhaal blijkt dat je goed hebt aangevoeld dat ze teveel voeding kreeg. Voor de warme maaltijd kun je aanhouden:
    -1 tot 1,5 eetlepel aardappelen, rijst, macaroni
    -3 eetlepels groenten
    -1 eetlepel gemalen vlees, kip, vis, ei
    -1 toetje van yoghurt of opvolgmelk
    Verder ziet het dagmenu er prima uit.
    Groetjes, Petra

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36