Mijn dochtertje is nu ruim 9 maanden degene die mijn eerdere topic gelezen hebben weten dat ze een hele slechte drinker is geweest. Sinds 1,5 week drinkt ze echter zeer goed, 1,5 week geleden heeft ze en loopoor gekregen en het lijkt wel of ze 9 maanden lang last van haaar oortje heeft gehad zonder dat ze dit liet merken... Maar ik twijfel een beetje hoe ik haar schema nu moet gaan uitbreieden / aan moet passen aan de toekomst... ze krijgt nu bv op haar brood: smeerkaas, leverworst, appelstroop en fruit. Wanneer en hoe mag ik hier andere dingen aan toe voegen bv gewone kaas of vleeswaren? Wanneer mag ik haar gehakt geven wat gewoon gebakken is? Of bv zalm wat ik zelf gebakken heb ik boter met kruiden? Ze heeft nog geen tandjes dus echt bijten op grove stukken vindt ze lastig dus pureer ik het redelijk fijn. Wanneer en hoe ga ik over op alles prakken? Eigenlijk wil ik gewoon wat adviezen van jullie horen hoe jullie verder zijn gegaan na die eerste maanden, wat en hoe breiden jullie uit?
In principe heeft ze geen tanden nodig om stukjes eten te 'kauwen', babys kunnen dat ook heel goed met hun kaken. Het moet natuurlijk enigszins zacht zijn, en grote hap appel zal in begin niet gaan. Wij geven vanaf 8 maanden (goed gaar) geroerbakt vlees, ook gehakt en vis. Het belangrijkste is dat vlees of vis door en door gaar is, dan mag ze best veel. Varkensvlees wordt afgeranden in het eerste jaar. Wij prakken hun groente en vlees, gehakt voeg ik bijv later toe, dit hoeft niet geprakt te worden. Daarnaast geef ik ze vaak een stuk paprika/broccoli enz in het handje om op te knabbelen. Zo leren ze kauwen. Zachte fruitsoorten geven wij in kleine stukjes in hun hand (of stoppen in de mond als ze zelf geen zin hebben), dus banaan, perzik, pruim, meloen, peer, kiwi enz. Appel rasp ik nog steeds, ze krijgen het nog niet weggekauwd anders.
Mijn meisje is niet veel ouder, dus ik ben ook nog een beetje aan het zoeken. Maar gehakt (tartaar) bak ik hier gewoon rul en vis kook/bak ik gewoon. Gisteren heb ik mijn kleine kipfilet op brood gegeven. Boterhamworst deed ik ook eerst, maar lijkt me te vet voor mijn kleine (ze is een beetje te zwaar en moet van het cb op dieet, maar ik weet niet hoor of het te vet is). Kaas zou ik nog niet doen vanwege de zouten, maar ik heb geen idee of dat al mag.