Onze dochter M.aaike heeft al sinds dat ze 2 weken 'oud' was, moeite met poepen. Ze poepte keutels en dit deed haar veel pijn. Ook kreunde ze erg veel. In het begin moesten we met klysma's en lactulose alles weer op gang helpen, maar dit hielp niks. Toen overgestapt op Nutrilon Omneo (eerst KV standaard) en het poepen werd beter! Om de dag een goede poepluier (klei achtig). Na een paar weken, toen M.aaike rond de 10 weken was, begon ze opeens na iedere fles hard te huilen/gillen. Enorm overstrekken en kreunen. Op advies van de KA overgestapt op Nutrilon Pepti. M.aaike spuugde veel na de fles, dus hebben al gauw JBPM toegevoegd aan de flessen. Ze poepte toen ook nog om de dag. Tot ongeveer een week of 5 geleden. Ze poepte opeens 5 dagen niet. Na het geven van een klysma kwam er véél los, maar niet hard. Volgens de KA was dit niet erg, zolang de ontlasting maar niet dik was. Maar nu sinds een week poept ze weer keutels . En het doet haar ontzettend veel pijn. Op de dag van poepen is ze ook helemaal van streek. Ook drinkt ze sinds een paar weken erg onrustig. Haar hele lichaam 'kronkelt' en slaan met de armen en benen. Morgen heb ik een telefonische afspraak met de KA. Zijn er mensen met deze ervaring? En zou de Pepti misschien onvoldoende zijn en zou ik eens Nutramigen moeten proberen? Of zou lactulose weer goed zijn?
Hey Corina, wij hebben een zoontje van 11 maanden dat zelfs voor zijn eerste ontlasting (meconium) al een ini-mini-klysma kreeg... Hij was 6 weken te vroeg en na 48 uur nog steeds niets in zijn luiertje. Middels kolven de eerste 6 weken borstvoeding kunnen geven, maar daarna aan de Nutrilon en ook direct drama. Zijn uiteindelijk na veel testen uitgekomen op half Omneo en half Standaard (meng iedere avond alvast alle voedingen in van die onderweg-stapel-bakjes, zodat we overdag niet meer hoeven te 'klooien' met twee blikken en schepjes tellen). Johannesbroodpitmeel hebben wij ook gebruikt in verband met zijn reflux, maar dat bleek juist een enorme stopper!! Paars, overstrekt, huilen en persen.... En dat allemaal voor een klein konijnenkeuteltje per keer. Zooooo zielig! Verder zorgen wij er nu nog altijd voor dat hij geen banaan krijgt en hebben wij nooit een papfles gemaakt met rijstebloek omdat dit ook allebei verstoppende werking kan hebben. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar wens je in ieder geval veel sterkte, ik weet hoe verschrikkelijk het is om je kleintje zo te zien lijden!
Ow ja, wat ook wel hielp bij ons was de voetjes masseren... En tijdens krampjes een speentje geven om 'de pijn weg te sabbelen' en ondertussen met jouw hand op haar buik rondjes draaien met de klok mee. Maar waarschijnlijk had je deze tips allemaal al eens gekregen...
JBPM schijnt enorm te stoppen, dus dat zou ik in ieder geval niet meer gebruiken! Heeft ze duidelijk een KMA of een (verborgen) reflux? Of allebei? Gebruik je pure JBPM of Nutriton? Met name op die laatste reageren veel kindjes met krampen en verstopping.... probeer anders de pure vorm eens? Extra water toevoegen aan de fles? Wat druppels olijfolie erdoor? Evt medicatie voor reflux proberen?
We doen bij iedere fles 10cc extra water. Geen bewezen KMA. De KA wilde de provocatie test doen met 9 maanden. Maar het extreme gillen na de fles was gelijk over na het starten met Pepti. We gebruiken nutriton (de versie van Kruidvat) en ze krijgt 1 volle schep op een fles van 190/6. Een speen vind ze niks, daar kokhalst ze van . Ik weet niet of ze (verborgen reflux) heeft. Hebben altijd al haar bedje schuin staan en houden haar rechtop na de voeding. Spugen doet ze nooit (wel zonder jbpm). Ik hoor haar wel vaak wat weg slikken, maar of dit meer is dan normaal? Vind ik lastig. M.aaike heeft al paar keer bijvoeding gehad, maar dit blijft bij een paar lepeltjes. Alleen nog maar wortel en peer. Dit verandere niks. Ben idd niet van plan banaan en rijstebloem te geven. M.aaike werd net keihard huilend wakker en is gelukkig nu op de arm in slaap gevallen. Ik hoor de darmen "knappen" en ze kruipt regelmatig helemaal ineen.
Hoi Corina, Kan je niet vragen aan de KA of hij/zij jou een blik voeding voor wil schrijven voor kinderen met een ernstigere vorm van kma? Zoals Nutramigen (AA) of Neocate. Klinkt wel een beetje als voedselallergie namelijk. Pepti werkte bij mijn zoon ook niet, maar Nutramigen wel!
Onze kinderarts geeft aan dat obstipatie geen teken is van allergie, doorgaans zie je dan juist dunne ontlasting. Mn zoon heeft ook aldoor last van zn ontlasting gehad, zn eerste meconium kwam pas toen hij al bijna 36 uur oud was ( Om 4u 's nachts, als hij om 8u nog niet gepoept had hadden we naar het ziekenhuis gemoeten ) en het poepen is aldoor een probleem geweest ondanks zn allergievoeding. Hij heeft vanaf 3 tot 12 maanden forlax gebruikt. Nu gaat 't poepen zonder forlax prima, ik vermoed omdat er nu een grote hoeveelheid voedsel/vezels in zn ontlasting zit door het vaste voedsel. Onze KA verkiest forlax boven lactulose en van lactulose kreeg hij ook enorme krampen. JPBM kreeg hij ook kramp van.
Ik zou idd ook voor wat sterkers gaan dan Pepti. Ik denk dat het niet meer werkt, maar Nutramigen of Nutramigen AA zou wellicht wat beter kunnen werken. Direct huilen na de fles duidt meestal op een KMA en blijkbaar werkt Pepti toch niet helemaal genoeg.
Het huilen/gillen direct na de fles, was toen we nog Omneo gaven. Dit ging over toen we Pepti gingen gebruiken en de buikpijn leek ook minder. Maar nu sinds een week of 5/6 enorm onrustig drinken. Erg kronkelen met de rug/buik, schoppen met de beentjes. Ze doet zo 45 min over een flesje (eerder altijd 15/20 min). En ook doet ze sindsdien weer erg moeilijk met slapen. Hoef haar nog maar op aankleedkussen te leggen voor de slaapzak en ze begint al te krijsen . Ik dacht eerst een fase? Maar het duurt nu wel erg lang... De KA belt mij tussen de middag. Ben erg benieuwd.
Gisteren een telefonisch consult gehad met de KA. Heel fijn gesprek gehad. Van hem mogen we andere voeding proberen, namelijk Neocate. Volgens hem is het verschil tussen Pepti en Nutramigen te klein, dus hij wil gelijk een stap verder. Ik vroeg of de obstipatie (samen met haar onrust) ook te maken kan hebben met KMA. En volgens hem kan dat wel degelijk. Dus ik ben erg benieuwd. Heb zonet de Neocate opgehaald. 2 Blikken om te proberen. Straks de 1e voeding geven. Hopelijk lust ze het. Ik hoop zo dat de buikpijn nu over gaat, dat ze beter kan (in)slapen en dat ze beter kan poepen!
Hoi! Hoe gaat het nu? Merk je al verschil? Ik ben ervan overtuigd dat moeizame ontlasting wel degelijk te maken kan hebben met een allergie. Onze zoon heeft ook kma en kon met de standaard voeding ook bijna niet poepen, nu met Nutramigen wel
Fijn om te horen! Gelukkig doet jou zoon het goed op de Nutramigen . M.aaike dronk de 1e fles Neocate zo leeg, alsof ze nooit anders heeft gedaan (en die poeder stinkt nog erger dan Pepti). En gelijk na de fles 2x een beste poepluier gehad. Toeval of? Lijkt wel alsof het laxerend werkt haha. Was in ieder geval blij dat ze het kwijt was! Ze drinkt naar mijns inzien wel rustiger. Ook vriendlief vond dit wel. Volgens de KA moeten we na een paar dagen goed resultaat zien. A.s. woensdag belt hij me terug over hoe het nu gaat.
Hoi Corina, Ik geloof niet dat het toeval is, onze zoon had precies hetzelfde. Meteen de eerste dag 3 poepluiers, het leek echt wel of er wat los kwam. Daarna is het gewoon goed gebleven! Hopelijk blijft het ook zo bij jullie dochter! Btw die poeder stinkt niet alleen, het smaakt ook verschrikkelijk vies (tenminste dat vind ik, onze zoon vindt het lekker ).