Borstvoeding en weer aan t werk?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Meis28, 22 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hoe kan ik me voorbereiden?
    Over een ruime maand begin ik weer met werken, 4 dagen per week en mijn kleintje is dan 3,5 maand. Gelukkig drinkt hij uit de fles, hier hebben we een paar keer mee geoefend, met afgekolfde melk.
    Binnenkort ga ik naar de oppas om te kijken hoe het daar gaat. Hoeveel melk moet ik meegeven elke dag? En hoe zorg ik er voor dat ik dit ook elke dag heb? Hoe geef ik dit mee? En hoe vaak zou hij dan moeten drinken? Momenteel drinkt hij nog iedere 3-4 uur dus zon 7 voedingen per dag meestal..

2. Angeltje78

29 dec 2014
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Begin nu anders al een voorraadje afgekolfde melk te maken bewaar dit in de vriezer met de datum dat je t afgekolfd hebt. Zo vaak als je kindje de borst krijgt krijgt je kindje dan ook afgekolfd in flesje. En op t werk kolf je op de momenten waarop je anders je baby aangelegd zou hebben. Via Google kun je wel vinden hoeveel een baby van 4 maand ongeveer drinken moet, of vragen op t cconsultatiebureau. Op t werk gebruikte ik op t moment dat ik zou gaan kolven, een neusspray die de toeschietreflex opwekt. Dit maakt t kolven een stuk makkelijker. Volgens mij heette die neusspray syntosynon ofzo. Maar waarschijnlijk ook wel via Google te vinden.

3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Mijn zoontje is bijna 4 maanden
    Rekensom is dan ongeveer 140ml*gewicht in kg gedeeld door aantal voedingen. Bij 5 maanden volgens mij 130, bij 3 maanden 150
    Hij weegt 5.5 kilo dus das 770 ml (5.5*140) dus 110 per voeding.
    Ik zorgde voor ruim 3 voedingen eerste week maar hij drinkt iets minder (90/100/90), gewoon laten uitproberen wat hij opdrinkt. Ik lever nu iedere dag 300-310 aan.

Voorraad is dus wel fijn zodat je je geen zorgen hoeft te maken of je genoeg hebt eerste dagen. Ik had bij aanvang, 2w terug zo'n 1.5 liter voorraad. Ik kolf ook iets meer dan nodig is dus vries iedere dag nog zo'n 50cc in die gebruikt kan worden als ik keer in avond weg moet.
    Verder hebben mijn ouders (passen 2-2,5d op) ook 200 cc voorraad. Stel je voor dat er keer fles valt, hij meer honger heeft etc.

Ik gebruik geen neusspray. Denken aan m'n ventje is vaak genoeg, anders heb ik een filmpje met kraai/brabbel geluidjes, werkt goed!

Ik geef zelf voeding om 1.00/5.30/17.30 en 21.00, de voedingen van 8.00, 11.30 en 14.30 (tijden bij benadering, alles op verzoek) zijn flesvoedingen met gekolfde melk. Ik kolf 3x op t werk

4. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Zoals eerder reeds aangegeven, begin echt op tijd met een voorraadje aan te leggen. Soms heb je dagen/momenten dat het wat minder goed lukt om te kolven. Dan is het heel fijn dat je weet dat er voorraad is en je niet onnodig hoeft te stressen wat dan ook weer een negatief effect heeft op het kolven (vicieuze cirkel).

Het zal eventjes zoeken zijn voor jou en je zoontje naar hoeveel melk meegeven enz.

Probeer ook zo goed als mogelijk te communiceren met de oppas. Spreek tevens af of hij/zij je mag bellen mocht je zoon opeens de fles weigeren of niet genoeg hebben. Mijn zoontje dronk ook flink uit de fles, hadden we paar keer geoefend maar de eerste dag in de opvang weigerde hij pertinent.

Alvast heel veel succes en geniet nog met volle teugen van je prinsje!

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Bedankt voor de tips! Hoeveel
    Kolven jullie op het werk af? Ik kolf nu dus soms tussendoor even maar heb dan maar 40-60 cc met wat geluk. Beter dan niets natuurlijk haha maar ik hoop toch dat ik straks meer kolf wanneer m'n mannetje bij de oppas is. Ik krijg namelijk uit de linker borst moeilijker de melk stroom er uit. En na het toeschiet reflex, waarbij ik zon 5 minuten kolf en het ook stroomt, houdt het helemaal op. Is dat normaal of moet er nog wel wat uit blijven komen?

6. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Ik vond het toen ik nog thuis was met zoonlief heel moeilijk om nog apart te kolven om een voorraadje aan te leggen. Ik vond er de tijd niet voor.
    Wat ik soms deed, maar daar heb je wat behendigheid voor nodig, is tegelijkertijd borstvoeding geven en dan afkolven aan de andere borst. Ik had wel een elektrische kolf, dat is iets makkelijker en heb je meer de handen vrij.
    Of wanneer ik nachtvoeding gaf dan de andere borst afkolven (mijn zoon dronk en drinkt net zoals jouw prinsje ook maar één borst). Vooral rond 4 uur 's nachts is je productie het hoogst heb ik me laten vertellen.

In het begin kolfde ik op het werk (gemiddeld 2x half uur kolfpauze) drie potjes van Avent vol. Daarin zit +- 180 ml.
    Na een tijdje is dat fel geminderd, waarschijnlijk ook omdat mijn zoontje vaste voeding begon te krijgen. Nu kolf ik meestal 1 vol potje (180 ml) en dan een ander potje van tussen de 120 en 150 ml.

Je moet eigenlijk proberen om het drinken van je mannetje na te bootsen. Dus in het begin wat kortere "afzuiging" (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden haha), gevolgd door wat harder, weer wat minder, weer wat meer.
    En zeker niet stoppen na 5 minuten. Ik deed dat in het begin ook maar je moet zeker 15 minuten per borst proberen. Soms lijkt het alsof er niets meer uitkomt maar dan opeens krijg je opnieuw een toeschietreflex en komt er nog wat uit.
    Ook zeker 2 borsten afkolven en afwisselend. Bvb. 15 minuten links, daarna 15 minuten rechts, weer 5 minuten links, weer 5 minuten rechts.

Heel veel succes. Hou je ons op de hoogte?

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hoeveel je kolft is per vrouw verschillend. Ik was al blij met 120-140ml per kolfbeurt uit beide borsten samen!. Je kolft totdat er geen melk meer komt.
    Tussendoor thuis kolven, levert meestal kleine beetjes op. Na de ochtend voeding kolven levert over het algemeen het meeste op. Maar al die kleine beetjes samen is weer een voeding toch?

8. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik werk nu sinds 2 weken. Ik heb al een lade vol in de vriezer dus gelukkig geen stress als ik overdag wat minder kolf.

Ik kolf ca 10 min per borst en ik krijg er in totaal tussen de 100-150 cc uit. Dat doe ik om de 3 uur. Ook bij de oppas is het voeden op verzoek ( al vind mijn moeder dat vreselijk) en het verschilt best hoe veel ze drinkt per dag.

Overigens probeer ik altijd nog even borstcompressie toe te passen ik merk dat er dan toch nog wat cc's bij komen

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok!
    Heerlijk om idd vast een la vol te hebben in de vriezer :) ik heb nu ook al een paar bakjes staan met kleine beetjes haha.. Mijn mannetje drinkt altijd twee borsten dus t is lastig om te kolven tussendoor maar ik ga nu gewoon maar steeds wat tussendoor doen elke dag zodat ik toch wat heb. Beetje opsparen gedurende de dag. Heb wel soms t idee dat ik alleen de voormelk heb en dat de rest er niet meer uitkomt. Want zag 1 bakje met echt een lichte waterige kleur. Dat is dan niet zo goed denk ik om alleen dat te laten drinken want hij moet toch ook de vettige melk binnen krijgen?

10. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik ben savonds gaan kolven. Dl ging door slapen savonds dus ik kon toen kolven, hierdoor de berg extra melk :) na de ochtend voeding heb je in principe het meeste melk, dus dat zou het meest effectief zijn.

Qua alleen het voormelk, ik vind de melk vaak ook licht maar dan heb toch een hele borst leeg gekolft, daarnaast zal je zoon het zelf aangeven als hij nog honger heeft na die fles.

Deel Deze Pagina