Doe ik het wel goed?

Discussion in 'Voeding' started by Jette, Feb 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    hoi,

zoals jullie wel hebben kunnen lezen ben ik nogal actief aan het zoeken naar een goed eetschema, ben zo onzeker over wat wel en wat niet, doe ik het wel goed, geef ik niet te veel of te weinig.

Zou graag mijn nieuw bedacht schema aan jullie voor willen leggen en graag reactie hier op willen.

7.00 pap (200 ml. halfvolle melk met friso of bambix pap)
    9.30 fruit
    10.00 naar bed
    12.00 probeer eerst altijd 2 broodjes (wil ze niet zo eten dus maak ik het papperig met warme melk), wanneer ze dit niet wil eten krijgt ze pap van 100 ml. halfvolle melk met friso of bambix.

14.00 liga met geprakte banaan met beetje sinasappelsap
    16.00 warm eten en toetje
    18.30 fles friso 2 220 ml.

als ik het aantal ml. melk nu zie krijgt ze eigenlijk te veel volgens mij, maar ze drinkt / eet alles op, dan heeft ze het toch nodig.

Mijn plan was om de avondfles steeds een beetje te verminderen, is dit verstandig?

alvast bedankt voor de reacties!

henriette

2. Done

Done Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    2,634
    0
    0
    Huismoeder
    Ja hoor volgens mij doe je het hartstikke goed!

Je zou de 14.00 liga met geprakte banaan met beetje sinasappelsap
    kunnen vervangen door bij gewoon een liga/koekje en om avondfles dan te vervangen voor een liga met geprakte banaan met beetje sinasappelsap.
    Dan heeft ze toch wat in haar maagje als ze gaat slapen (zo deed ik het zelf)

3. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    nou niks mis mee hoor jette, mijn schema (om het zo maar te zeggen) is net even iets anders, maar toch over het algemeen wel hetzelfde ;) dusse niks mis mee volgens mij. Jij hebt het over dat ze volgens jou te veel melk krijgt, maar waarom zou het te veel zijn? Men spreekt altijd over minimaal 300 ml melk (incl zuivel) maar zoals het er staat is het ook, dat is wat ze minimaal moeten binnen krijgen, wat is er mis als jouw kleine een halve liter melk zou krijgen? Niks toch. Gewoon lekker zo houden hoor.
    Die avondfles zou ik ook niet minderen zolang ze die nog lekker opdrinkt gewoon lekker zo houden.

Die van mij krijgt onderstaand:

08.00 Flesje gewone koemelk (200)
    09.00 Bordje pap
    12.00 Fruit of brood
    13.00 Flesje gewone koemelk(200)
    17.00 Groente en toetje
    19.00 Flesje melk (200)

tijden zijn maar ff gauw zo opgeschreven zodat je er misschien beter een indruk van kunt krijgen hoe en wat maar die willen nog wel eens verschillen, maar dat is dus wat ze op een dag binnen krijgt.

Tussendoor krijgt ze gewoon lekker een koekje-stukje kroepoek of wat dan ook, en de hele dag zorg ik dat haar eigen kleine limonadeflesje gevuld is met drinken.

Volgens andere krijgt ze teveel melk binnen, maar waarom zou het geven van melk teveel zijn? Ik dateer nog uit de tijd van melk is goed voor elk, ik drink het zelf ook heel veel en ben nog steeds overtuigd dat melk goed voor de kinderen is.

4. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    hoe oud is jou spruit? ik zie dat jij ook de laatste fles nog niet weg gelaten heb, ben zelf ook beetje bang om dit te doen, stel je voor dat ze dan s'nachts wakker wordt van de honger, ze drinkt de hele fles nog leeg, dus dan heeft ze er ook behoefte aan! volgens mij!

Mij viel op dat onze dochter een buikje begint te krijgen nu is ze vanaf de geboorte al qua gewicht en lengte behoorlijk aan de maat geweest, maar ben gewoon bang haar te veel te geven.

Ben voornmens om de laatste fles toch wat te gaan minderen, maar weglaten lijkt me niet goed, nog niet, mamma vindt het ook nog erg fijn om haar kleintje nog even lekker bij zich te houden! :)

Heb gisteren geprobeerd haar halfvolle melk te geven in een fles maar dat lust ze niet raar he!

hoeveel pap geef jij haar mamaatje? hoeveel melk en hoeveel pap?

henriette

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Volgens mij is het prima hoor wat je doet! Zeker als de kleine het er ook prima op doet! Onze kleintjes zijn iets ouder, maar wij hebben nu sinds een paar weken ongeveer dit schema, tijden verschillen nogal eens ;)!

06.30 – 07.00 Melk ongeveer 165cc
    09.30 – 10.00 Fruit.
    12.00 – 13.00 Sneetje brood met boter en wat beleg, tuitbeker water/thee.
    15.30 – 16.00 Cracker/Rijstwafel tuitbeker water/thee/sap.
    17.00 – 18.00 Avond eten, flesje melk ongeveer 100cc.
    19.30 – 20.30 Melk ongeveer 165cc. (Een paar dagen met groeiontbijt erdoor maar daar toen weer mee gestopt)
    Evt nachtvoeding. (maar klopt even af, ze slapen al een tijdje nu beide door )

Ik wilde namelijk echt wat gaan minderen met de melk, tot we met bovenstaand 'schema' begonnen was het namelijk ong ->
    06.00 – 06.30 Melk ongeveer 165cc.
    08.30 – 09.00 Fruit.
    10.30 – 11.00 Melk ongeveer 135cc.
    13.00 – 13.30 Paar hapjes brood, met boter en soms iets van beleg, slokje water/thee/sap.
    14.30 – 15.00 Melk ongeveer 150cc.
    17.30 – 19.30 Avond eten ‘met de pot mee’, ongeveer 100cc melk.
    20.30 – 21.00 Melk ongeveer 165cc.
    Evt nachtvoeding, ongeveer 135cc melk.

Hoop dat je er iets aan hebt.
    Liefs, Hanneke.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Daar zou ik me niet zo heel druk om maken meid, zeker omdat zowel de lengte als het gewicht van de kleine zegmaar aan de boven lijn zitten. Was het dat gewicht tegen de bovenlijn zat en de lengte haast tegen de onderlijn, dan zou ik me wel wat 'zorgen' gaan maken. Maar omdat ze gewoon langer is dan de meeste kindjes van haar leeftijd, mag ze ook gewoon wat zwaarder zijn. Vind ik ;)!

7. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    hey hanneke, is dat melk wat jij geeft gewone halfvolle melk, of nog opvolgmelk?

ik zag dat jij geen pap geeft, heb je daar een reden voor?

henriette

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    De melk bij ons was tot we met het nieuwe schema begonnen zijn 3 voedingen per dag borstvoeding (evt gekolfd) de rest nutrilon ha nr.2.

Toen ben ik de borstvoeding af gaan bouwen en is de melk alleen nutrilon ha nr.2 geworden.

Wij geven geen pap omdat ik niet weet waar dat voor nodig zou zijn. Ik zie er persoonlijk geen meerwaarde in. Ik wil wel gaan starten met smorgens door de fles die bambix heen te gaan doen, voor wat meer vezels zegmaar. (en dat heb ik dus van iemand hier op het forum die me er van de week op wees, dat ze smorgens geen brood krijgen en dat ontbijt eigenlijk het belangrijkste is op een dag ;) en dat is dan dus de meerwaarde die ik nu van pap ben gaan inzien ;)! Maar dat gaan we morgen proberen dan zijn ze weer lekker de hele dag thuis)

Liefs, Hanneke.

9. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    die van mij is net een jaar geworden Jet.

Het is niet zo dat ik bang ben dat als ik de fles weglaat dat ze wakker zou worden, maar meer omdat ze die nog graag wil (anders zou ze em niet meer leegdrinken neem ik aan ;) want alles wat ze niet wil, slaat ze echt weg en krijg je er ook niet in ;) dus ja persoonlijk zeg ik gewoon lekker blijven geven zolang ze die nog wil en opdrinkt.

Naar dat buikje moet je echt niet kijken meid, als ik naar die van mij kijk, was het echt wel hollands welvaren, maar toen ze eenmaal begon te lopen (8,5 mnd) was dat gauw weg hoor, ze krijgen ook vaak ineens zo’n groeispurt, dus daar moet je echt niet op gaan letten hoor, want dan ga je straks dingen weglaten onder het mom dat je niet wilt dat ze te dik worden, terwijl dat straks zo ineens weg is, opletten op wat je geeft is nooit erg maar niet nu al gaan denken och jee straks wordt ze dik want ze heeft nu al een buikje.

Als jij het te veel vindt kun je altijd wat minder geven, maar ikzelf zie daar (hier) het nut niet van in zolang ze de flessen lekker leeg blijft drinken.

Heb je de halfvolle melk wel opgewarmd? Of heb je die koud gegeven? Koud hoef ik em niet te geven, dan slaat ze echt de fles met haar handen weg. Anders doe je er een smaakje in misschien dat ze het dan wel wil? En anders als ze nu nog opvolgmelk krijgt gewoon blijven geven, en desgewenst half om half, dus de helft opvolg, en de helft gewone melk.

Wbt haar pap die maak ik met water, ik gebruik die van nestle pyjamapap met biscuitsmaak. Als ik die maak doe ik 150 ml water en dan 5,5 eetlepel pap, en maak ik gewone pap (bambix) doe ik ook zo om en nabij 150 ml en dan 6 eetlepels, maak ik meer laat ze het staan dus dit is voor haar precies genoeg.
    :D

10. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    okay ik zal niet meer kijken naar haar bolle buikje hi hi hi staat ook wel aandoenlijjk, het lopen doet ze nog niet, maar wel steeds bezig met staan wat haar nu ook heel goed lukt!

okay nestle pyamapap, zit daar al opvolgmelk in of zo?
    je had van friso ook van die pap wat met water aangemongen moest worden, ik ben de pap gaan geven met halfvolle melk omdat ik dacht dat ze niet te veel opvolgmelk meer nodig waren.

ik laat gewoon lekker de laatste fles zolang ze het leegdrinkt!

bedankt voor de tips meiden!

11. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    je zult zien zodra ze gaat lopen dat ze een heel andere bouw gaat krijgen, want al die extra inspanningen kost best wel veel voor die kleintjes hoor, dus dat buikje ;) valt straks echt wel mee hoor, vond het altijd wel wat hebben dat hollands welvaren ;)

in die pyjamapap van nestle zit inderdaad al opvolgmelk zodat je er alleen nog maar water aan toe hoeft te voegen.

van opvolgmelk hoeven (of mogen?) ze inderdaad niet te veel rond deze leeftijd omdat alle vitamines en mineralen die ze nodig hebben ze normaal gesproken nu halen uit hun voeding (fruit-brood-groente etc) en dan is het weer opletten dat er niet ook nog eens een keer zoveel melk bijkomt, dat is voor mij de reden geweest om gewone melk te gebruiken omdat zij best een melkboertje is :) als ik haar dan opvolgmelk zou geven (pl minus 600 p dag) en dan ook nog eens haar voeding zou dat heb ik zelf het idee van iets teveel van het goede zijn. 8)

dusse kort gezegd, je doet het prima hoor, niks aan veranderen :)

12. Jette

Jette Fanatiek lid

Nov 9, 2006
    2,436
    0
    0
    OKAY ben nu weer een beetje gerustgesteld, bedankt voor de goede adviezen!

en de laatste fles dus gewoon doorgeven totdat ze het begin te weigeren (of dit ooit gebeurt?) :D

dan kan ze natuurlijk ook wat later op de middag haar warm eten krijgen, tegelijk met ons, wij eten altijd wat laat, zo tegen half zes / zes.
    dat vindt ik nu nog te laat voor haar, of zou ik dat ook aan kunnen passen dat ze s'middags gewoon met ons mee gaat eten?

(nu ik toch aan het vragen ben hihihi!)

Share This Page