Hoi allemaal wij zijn bezig voor ons tweede kindje. Nu net 3 rondes gehad. De afgelopen twee rondes had ik een cyclus van 26 dagen. Korter dan ik gewend ben van de vorige keer dat ik van de pil was (toen altijd rond de 30 dagen). Afgelopen maand op 28 en 29 nov veel vruchtbaar slijm gehad. Het lijkt me dat mijn eisprong daarna is geweest? Nu werd ik vandaag alweer ongesteld. Ik vraag me nu af of er dan niet een te korte periode tussen ei en menstruatie zit? Ik twijfel over starten met ovulatietesten om hier meer zicht op te krijgen en te ontdekken of ik wel/niet iets op kan maken uit de dagen van vruchtbaar slijm (waar ik altijd vanuit was gegaan). Wat zouden jullie adviseren?
Nou ja zolang je niet zeker weet wanneer je ovulatie echt is geweest is het allemaal gissen. Dat je rond de 28e/29e veel vruchtbaar slijm had wil niet perse zeggen dat er ook een ovulatie is geweest. Als we ervan uitgaan dat je wel een ovulatie hebt gehad is dat zo'n 10 dagen geleden en naar wat ik begrijp is dat nog prima. Je zou inderdaad eens ovulatietesten kunnen overwegen, al is het om meer inzicht te krijgen.
Hoe lang ben je al van de anticonceptie af? Het slijm bekijken is niet heel betrouwbaar voor het ongeoefende oog. Je zou ovulatietesten kunnen overwegen als je je zorgen maakt. Dat geeft wellicht beter je eisprong weer. Zorg dat je niet met ochtend urine test, de test is ook alleen betrouwbaar als de streep even donker is als de controle streep (anders dus dan zwangerschapstesten). Na de eerste positieve test springt je ei binnen 48 uur, dus de test geeft niet precies aan wanneer dat zal zijn. Temperaturen geeft dat iets nauwkeuriger aan, maar kost vaak wat meer werk en is niet altijd haalbaar. Gemiddeld heb je 14 dagen tussen de eisprong en je volgende menstruatie (de luteale fase). Er wordt vaak gesproken van een te korte lf als deze minimaal 3x achter elkaar korter is dan 11 dagen. Daarbij is de dag van de eisprong dag 1 en de laatste dag voor je menstruatie dag 14(gemiddeld). Als je ei de 29e gesprongen is zou je een lf van 12 dagen hebben, dat is kort maar nog niet te kort. Op basis van alleen slijm zou ik me dus nog niet ongerust maken, wellicht is je ei zelfs wel eerder gesprongen.
Dankjewel allebei! Ik ben pas sinds augustus van de pil, dus kan ook allemaal nog wat wisselen denk ik. Temperaturen vind ik echt teveel gedoe, ga eerst idd maar eens kijken of ovulatietesten werken en of dat inzicht geeft.