Wel of niet s nachts Laten plassen als je zelf naar bed gaat?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sietske, 4 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sietske

    sietske Bekend lid

    26 mei 2006
    552
    1
    0
    Onze kleine man wordt de laatste tijd steeds rond 4 uur wakker en komt dan naar ons toe. Hij huilt dan niet en is ook niet bang ofzo. We hebben hem nu een tijd steeds weer terug gelegd in bed tot mijn schoonmoeder vanmorgen ineens opmerkte, misschien is dit wel het begin van nachtzindelijk.(hij is al dik een jaar overdag zindelijk.) Wij willen hem nu als hij s nachts wakker wordt op de wc zetten.

    Nu stelde mijn man voor hem ook even wakker te maken als wij naar bed gaan om te laten plassen. Nu heb ik laatst ergens gelezen dat dat niet goed is, omdat het kind het dan zelf niet gaat voelen. Natuurlijk kan ik dat artikel niet meer vinden ;)

    Wat hebben jullie gedaan bij het nachtzindelijk maken?
     
  2. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik heb mijn oudste ongeveer een nog een jaar laten plassen als ik zelf naar bed ging om 23.00 uur ofzo. Ik zette haar gewoon slapend op de wc, ze plaste en ik legde haar weer in bed. Geen enkel probleem. Ze plaste ook nooit in bed verder dus paar maanden geleden eens een paar dagen zonder geprobeerd en dat bleek ook prima te gaan dus sindsdien doen we het niet meer. Ik zou het zeker even proberen bij jouw zoontje.
     
  3. Kusjesmama

    Kusjesmama Fanatiek lid

    12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik maak mijn dochter niet wakker, ze roept zelf wel als ze naar de wc moet.
     
  4. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Als een kind niet goed wakker is zijn ze zich niet bewust van het plassen. Ik zou het niet doen en als hij wakker wordt en naar jullie toe komt juist wel even en dan hup terug in bed.
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wij hebben dit ook gedaan.. geen jaar maar nog wel een maand of 6 en dat is altijd helemaal prima gegaan.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hier nooit gedaan maar wel een porje naast het bed zodat ze zelf kon plassen zonder eerst nog in het donker naar de wc te hoeven lopen en het licht aan te doen. (Ons lichtknopje zit wat hoog dus overdag staat ze op het onderste plankje van het handdoekenrek. In het donker en met hoge nood... Geen prettig idee. )
     
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.440
    1.685
    113
    Niet gedaan omdat je ze dan half slapend leert plassen ipv er wakker van te worden. Nooit geoefend itt dagzindelijkheid. Dochter wordt zelden wakker 's nachts zoon vaak wel een keer om te plassen.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja.. Dat hoor je vaak.. Maar uiteindelijk doen heel veel ouders het en ken ik weinig volwassenen die nog in bed plassen.

    Dus ik vraag me af of het nou echt zo veel scheelt.
    En goed onderbouwd antwoord heb ik er nooit op kunnen vinden.
     
  9. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Nou dat herken ik niet. Want ze gaan juist plassen als je ze op de wc zet, dus ze hebben het wel degelijk door. En de ongelukjes die mijn dochter heeft gehad sinds ze zindelijk is zijn er welgeteld twee geweest in bed, en allebei de keren was dat toen ze ziek was. Dus die vlieger gaat in ieder geval hier niet op.
     
  10. grietje84

    grietje84 Actief lid

    17 jan 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Zindelijk worden betekent dat kinderen zelf aanvoelen en aangeven dat ze moeten plassen, zowel overdag als snachts. Op de wc zetten wanneer je zelf gaat slapen is gewoon de blaas legen. Het zou zonde zijn als je hiermee het leerproces van snachts zindelijk worden in de weg zit.
     
  11. S0fietje

    S0fietje Fanatiek lid

    4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Nooit gedaan en het ging hier vanzelf. Ineens rond 22,5 maand droge luiers in de ochtend en vanaf 23 maanden zijn de nachten droog. Ik zou het niet zo snel doen om het niet aan te laten wennen en de nachtrust niet willen verstoren. Als je kind eraan toe is worden de nachten vanzelf droog. Is niet iets wat je kunt trainen (wat anders is dan overdag).
     
  12. Adriana85

    Adriana85 VIP lid

    20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Hier eigenlijk precies hetzelfde. Zoonlief is nu net een week of drie overdag én 's nachts droog en ik woog zijn luiers elke ochtend. Er zat steeds geen druppel in dus hebben we hem achterwege gelaten. Tot nu toe 1 ongelukje gehad.

    @ts: als je zoontje dan naar jullie toe komt vraag je dan ook of hij moet/wil plassen? Wat vindt hij er zelf van?
     
  13. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Ik heb mijn zoontje wel een tijdje wakker gemaakt, maar ben daar wel mee gestopt. Ik merkte dat hij er overdag erg moe van werd.
    Hij is nu ruim een jaar nachtzindelijk en heeft nog nooit 's nachts in zijn bed geplast.
     
  14. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht


    Ik laat mn dochtertje ook plassen als ik naar bed ga.
    Eigenlijk de meeste die ik ken doen dit zo.
    Ik, mn zussen, nichtjes, neefjes noem maar op werden allemaal Snachts opgepakt om te plassen en niemand heeft hier nadelige gevolgen aan ondervonden dus ik geloof dat ook niet zo.
     
  15. cc93

    cc93 Bekend lid

    10 okt 2010
    996
    2
    18
    Hier dochter nooit laten plassen.
    Dat werkte bij haar niet, die sliep gewoon door terwijl ze op de wc zat:D
    Dus tja.
    Op een gegeven moment waren haar luiers droog en heb ik met een stickersysteem (had namelijk het idee dat ze soms nog plaste voor het gemak als ze S ochtend wakker werd) de luier afgebouwd.
     
  16. XmoniqueX

    XmoniqueX Bekend lid

    1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Wij maken hem niet wakker. Hij is nu 3 maanden dag zindelijk. En nacht 2 weken later ofzo. Als we hem zelf op de wc zetten is het gillen en schoppen, dus dat doen we niet meer. We vragen wel of hij moet plassen. Soms is hij een beetje wakker en dan wil hij. Andere keer slaapt hij heel diep. De ongelukjes zijn nog op 1 hand te tellen. Hij wordt zelf wakker als hij moet plassen.
     
  17. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik maakte mijn kinderen ook niet wakker maar tilde ze wel op de wc. Al slapende of bijna slapende plassen en dan weer verder slapen. Ging prima. En op die manier hielpen we de kinderen die veel liever zonder luier naar bed gingen om ook echt droog te blijven. Iedereen blij.
     
  18. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Is helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor hoor.:D
     
  19. TmvD

    TmvD Bekend lid

    10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik doe het wel maar het is meer omdat hij ruim 5 is en nog niet nacht zindelijk. Ik vind dat geen probleem maar als ik hem niet laat plassen dan lekt de luier door en kan ik elke ochtend zijn bed verschonen.
    Ik kan niet merken dat hij er last van heeft
     
  20. Blinq

    Blinq Bekend lid

    12 jan 2011
    708
    0
    0
    Wij maken haar ook wakker. Ze wordt goed wakker er van en is zich heel erg bewust dat ze dan op de wc plast. Snacht's wordt ze soms ook nog een keer wakker om te plassen en roept dan gewoon. Geen ongelukjes. Hier heeft het wakker maken dus totaal geen invloed op het wel of niet voelen midden in de nacht als ze moet plassen ;)
     

Deel Deze Pagina