Dinsdag 16 januari had ik een heel licht positieve Mat Care test (19 december had ik mijn laatste menstruatie). Sinds dinsdag heb ik elke dag getest en vanaf donderdag is de test echt wel duidelijk. Maar ik heb toch steeds wat lichte bruine afscheiding. Normaal betekent dit het begin van mijn menstruatie. Ik ben daarom erg bang dat het toch nog mis gaat. Is het normaal om bruine afscheiding te hebben aan het begin van je zwangerschap? Verder ben ik erg nerveus over alles wat er op me afkomt. Verhoogt die stress de kans op een miskraam? En een laatste vraag: wanneer moet ik de huisarts en/of verloskundige bellen en eventuele andere dingen gaan regelen? Ik vind deze fase echt een beetje niemandsland!
Hoi rozemarijn, Gefeliciteerd! Ik ben het helemaal met je eens, dit is een hele spannende en onzekere tijd. Je mag contact opnemen met je verloskundige rond de 6e week van je zwangerschap. ZIj maken dan een afspraak met je om voor je eerste contole te komen en zullen een afspraak met je maken voor een echo. Het komt vaak voor dat je wat rode/bruine afscheiding hebt hier hoef je niet van te schrikken. Je baarmoedermond is in de zwangerschap zeer goed doorbloed en zeer gevoeling hierdoor kan er wel eens een adertje springen waardoor er bloedverlies is, omdat het zo weinig is komt het in een bruine kleur naar buiten. Het is dan oudbloed. Vertrouw op je lijf! Het is moeilijk maar nog even geduld en dan kan je zelf zien heo het met je kindje gaat. Imke