Hier ook bijna alles op de grote bult. Er zijn wel dingen waarvan ze af en toe vinden dat het echt van hun is en dan kan de ander vragen of het mag. Ze mogen dus best iets hebben wat echt speciaal van hun is. Zo heeft mijn oudste voor z'n verjaardag classic lego gevraagd omdat hij ernstig verdrietig wordt als zijn bouwwerkjes afgebroken worden omdat anderen er mee willen spelen en de blokjes op zijn. Dat ruimt hij ook iedere keer keurig weer op. Maar idd een pop die blijft liggen en ineens tot 'van mij' bestempeld wordt als iemand er mee gaat spelen, jammer dan. We weten dat ie van jou is, maar jij was met iets anders aan het spelen. Als je dat niet wilt moet je hem opruimen.
Hier is het vrij simpel. Wat beneden ligt is voor iedereen (uiteraard liggen daar geen ongeschikte dingen voor onze 2jarige) Waar een ander niet mee mag spelen, gaat na het spelen terug naar je slaapkamer. Werkt prima eigenlijk. Uiteraard mogen ze elkaar vragen of ze ergens mee mogen spelen, vaak is dat geen probleem. Maar een ‘nee’ moet gewoon geaccepteerd worden.
Hier zitten twee kindjes qua leeftijd dicht op elkaar en het omgaan met speelgoed samen is dus soms erg ingewikkeld. De jongste (net 2) heeft nu dan ook de neiging om zijn zus (net 3) heel hard te bijten als er ruzie is om speelgoed. Dit heeft voor hem dan vaak het resultaat dat zij loslaat en hij dus ‘wint’. Hier is veel speelgoed van beiden, maar ook duidelijk eigen speelgoed. Opruimen in een eigen bak is nog wel erg lastig voor ze (opruimen überhaupt). Dus ik probeer ze duidelijk te maken dat ze het aan elkaar moeten vragen...veel oefenen blijkt wel. Zoonlief moet trouwens altijd teruggeven wat hij afgepakt heeft van zijn zus (om zo te zorgen dat hij er niks mee bereikt). Ik vind dat bijten wel echt een ramp en moet er echt flink alert op zijn, hij heeft het laatst ook bij het kdv gedaan.... Mijn bonuskinderen zijn een stuk ouder en hebben hun speelgoed, dat niet geschikt is voor de kleintjes, op hun eigen kamer staan. Ook zij hebben eigen bakken met speelgoed en leggen vaak dingen bovenop de kast weg (helaas is mijn dochter zo slim om met stoelen te schuiven en omhoog te klimmen zodat ze het toch te pakken krijgt). Ik wijs de oudste twee dan ook vaak op hun eigen verantwoordelijkheid maar maak ook tijd en ruimte voor ze zodat ze niet altijd rekening hoeven houden met de kleintjes.