Hallo, Mijn dochtertje wordt op 1 mei 8 maanden. Vorige week ben ik bij het CB geweest en heb een schema gekregen voor haar voeding. Daarin is drastisch afgebouwd met de fles. Dit is het schema dat ik meegekregen heb: 7:00 fles 200 ml 10:00 fruithap met liga 12:00 1 boterham met 100-150 ml melk 15:00 de broodkorstje van de lunch boterham met diksap 18:00 warme pot evt om 22:00 nog een fles. Dit schema werkt echter helaas niet bij mijn dochter. Ze eet een paar hapjes fruithapje met liga, een paar stukjes brood met boter en de groentehap wil er helemaal niet in. Aan de paar hapjes fruithap heeft ze niet voldoende aan voeding maar meer gaat er echt niet in. Ze vind het echt wel lekker in het begin maar ze is het snel zat. De lipjes gaan dan stijf op elkaar en ze wordt boos als ik nog wat probeer te geven dus daar stop ik dan mee. Daarna is het huilen en jengelen omdat ze nog steeds wel honger heeft. Ze drinkt dan makkelijk nog een fles van 200 cc op. Bij brood is dat precies hetzelfde. Ze eet niet voldoende voor een echte voeding. Warme pot moet ze niets van hebben. Het gevolg is dat ik nog steeds aan 4 a 5 flessen zit. Ik heb wel gelezen dat mensen dan zeggen gewoon een fles minder geven want door de melk heeft ze minder trek in de rest en dat heb ik geprobeerd. Ik geef sowieso de "vaste" voeding eerst voordat ze de fles krijgt. Ik heb ook geprobeerd om niet direct een fles erachter te geven want dan kan ze wel eens denken, ik eet nu niet zoveel want ik krijg toch wel melk. Maar ook dat helpt niet. Ze heeft dan echt nog erge honger en gaat dan echt krijsen. Ik kan haar dan niet zonder voeding laten zitten. Wat kan ik nu doen zodat ze voldoende bijvoeding eet zodat de melk afgebouwd kan worden? Hoeveel melk mag ze eigenlijk nu nog per dag als ze geen bijvoeding eet? Is dat nog steeds de berekening 150 ml per kg lichaamsgewicht? Ik hoorde nl. dat ze maar maximaal 800 ml opvolgmelk op een dag zou mogen. Ik ben er helemaal voor om haar op haar eigen tempo te laten ontwikkelen maar een beetje bezorgd ben ik toch wel om haar 'eet'gedrag. Groetjes, Natalie
Sommige kindjes zijn verslaafd aan hun melk. Dit is ook niet zo gek omdat het lekker zoet is en lekker makkelijk.. ze moeten dus leren om andere dingen te eten. Je kunt hier dus ook beter niet spreken over hoeveel ze 'mag' drinken maar wat handig is. Drinkt ze al iets anders dan melk? Zo ja, dan kan ze best een dagje (of 2) met minder melkvoedingen. Een eigen tempo lijkt mij ook prima maar een soort verslaving moet je wel echt proberen te doorbreken. Een kindje van 8 maanden weet al heel goed hoe ze je kan beïnvloeden (krijsen)
Ze drinkt niets anders dan melk. Ik heb diksap geprobeerd en dat heeft ze 2 dagen geprobeerd maar nu houdt ze haar lippen stijf op elkaar. Wat zou ze nog meer mogen drinken? We krijgen haar trouwens ook echt niet in slaap zonder vlak ervoor een fles te geven. Natuurlijk laten we haar heus wel even huilen/krijsen maar op een gegeven moment moeten we wel wat doen. Ze wordt dan echt rood, snot uit de neusgaten en geen houden meer aan. En ze drinkt dan echt heel de fles leeg, dus echt honger had ze wel. Vandaag heeft ze al 5 flessen van 200 ml gehad, een halve boterham, een half potje fruithap (4 maanden potje), een liga, en een paar kleine hapjes groentehap en nog wil ze niet slapen terwijl ze echt wel moe is. Ze wil nog geen fles. Vandaar dat ik me afvraag hoeveel mag ze nu eigenlijk op een dag. Onze dochter is bijna 8 maanden is 64 cm lang en weegt 7300 gram. Dus groot en zwaar is ze zeker niet.
O ja, en gewoon minder melkvoedingen geven is geen optie. Dan blijft ze maar doorhuilen enzo. Ze heeft daarvoor echt teveel honger.
En zelf laten eten? Is dat een optie? dus stukjes fruit? Watermeloen en peer bijvoorbeeld zijn erg zacht en kan ze misschien zelf gaan eten? of kleine stukjes geven juist? Zelf dacht ik dat het slecht was, als ze zoveel melk kreeg, lust ze ook geen pap? Dat verzadigd wat meer misschien? En als ze dat lust en met een lepeltje leert eten, wordt de overgang naar fruit misschien wat kleiner? Je kan ook een fruitpapje gaan maken, door gewoon gepureerd fruit door haar melk te doen en dat eventueel in te dikken met wat rijstebloem. Dan verminder je op die manier misschien al de hoeveelheid melkpoeder.
Ze is inderdaad een kindje dat veel zelf wil doen en dat stimuleren we ook maar het gaat nog niet zo goed. Ik heb laatst een stuk peer gegeven. Ze likt er aan en zuigt erop maar uiteindelijk belandt het stuk peer op de grond of naast haar. Dus dan heeft ze er weer niet genoeg van binnen gekregen om de honger te stillen. Pap/melk met rijstebloem lustte ze in het begin wel maar ze is een keer ziek geworden en toen heeft ze na de pap alles uitgespuugd. Sindsdien moet ze niets meer van pap hebben. Met een lepeltje geven is niet gelukt daar is ze veel te ongeduldig voor. Zeker met pap vindt ze dat maar niets. Fruithapje met een lepeltje gaat wel maar daar eet ze dan maar een half potje (4 maanden potje) van op. Dan is ze het zat maar ze heeft dan nog wel honger. Ik heb gisteren haar laatste fles (6e fles) maar gemaakt met minder schepjes poeder. Ik heb voeding voor hongerige kindjes nog niet geprobeerd omdat ze voorheen genoeg had aan 4 a 5 flessen van de gewone standaard voeding. Ze kwam nooit boven de 1000 ml op een dag, ook niet als ze geen bijvoeding kreeg. En ik heb gehoord dat je niet zo snel van voeding moet wisselen. Ik heb ook eens dat Goedenacht van Nutrilon geprobeerd. Een aantal keer. Juist dan werd ze 's nachts wakker voor een voeding. Raar is dat he? Ook rijstebloem door haar melk werkte niet. Juist dan werd ze sneller wakker voor een volgende voeding. Dat van dat fruitpapje is een goed idee. Dat ga ik eens proberen. Misschien werkt dat.
Dat weet ik ook niet maar ik heb gehoord dat bij BV zoveel als nodig gedronken mag worden maar dat bij KV er een maximum geldt omdat het kunstmatig is. Maar ik weet niet hoeveel dan het maximum is dat een kindje van 8 maanden mag aan KV.
Volgens mij is melk nog altijd beter dan bijvoorbeeld diksap waar veel fruitsuikers in zit. Ook al is de melk niet 'natuurlijk'. En de broodkorst van de lunch? Waarom geen 'verse' hihi.
Misschien toch meer zoeken in de hoek zellufdoen, vorkje geven, lepeltje geven, spelen met eten, of bij pappie of mammie op schoot en dan samen van een groot bord eten? Wij hebben toen het eten niet zo lukte (mond stijf dicht, alle truuks geprobeerd) met de hand eten gegeven. Dus de warme hap met je vingers geven. Dat lukte ineens wel, en een week later ging het met een lepeltje ook. Ik weet niet zo goed hoe het zit met kv hoor, of er een max is. Maar volgens mij moet je je niet al te veel zorgen maken, over een maand ziet het er misschien heeeeel anders uit! Blijven proberen, maar als er traantjes komen stoppen. Eten moet leuk blijven natuurlijk!
We forceren niets. Als ze gaat huilen of ze wordt boos dan stoppen we. Het eten van een lepeltje is volgens mij niet echt het probleem. Dat lukt in het begin goed. Ze is eerst heel enthousiast en dan gaat het goed. Op een gegeven moment wil ze niet meer terwijl ze nog wel honger heeft. Dus het gaat mij om de hoeveelheid zodat de melkvoeding verminderd kan worden.
Het komt vanzelf wel, daar zou ik vanuit gaan. Eva ging met 8 maanden echt wat eten, daarvoor waren het net als bij jouw dochtertje maar een paar hapjes. Het echte kauwen kwam daarna pas en toen begon ze het eten ook echt te snappen. Eva heeft borstvoeding gehad, maar ze zat met 8 maanden ook nog op 5 voedingen. Toen ging ze dus snel beter eten en ben ik snel voedingen laten vallen. Met 11 maanden zaten we op nog maar 2 voedingen, met 12,5 maand op 1 en met 14 maanden gestopt. En nu wil ze helemaal geen melkproducten meer, alleen haar kwark/yoghurt 's avonds . En zo kwam het dus vanzelf goed . Ik had met 7,5 maand niet kunnen bedenken dat ze met 11 maanden maar op 2 voedingen zou zitten... ik zou je kindje dus laten aangeven wat ze wil en wel op vaste momenten vaste voeding gaan aanbieden... dan komt het vanzelf wel.
Mijn zoontje is bijna 7 maanden en krijgt ook nog 4 flessen hoor. De max aan opvolgmelk is 800cc, dus dat mag gewoon hoor. Op het pak staat ook 6-8 maanden 4 flessen van 200cc.. En van 8-10 maanden word wel 3 flessen geadviseerd, maar alleen als je kind dan al andere dingen drinkt/eet. Dit is het schema van mijn zoontje en dat was vorige x nog prima bij het CB.. Over 3 weken moet ik weer en dan zullen we wel 1 fles af moeten bouwen. 7 uur papfles 180/6 met 4 schepjes Bambix 10 uur fruit 12 uur brood (wat hij ervan eet) en fles 180/6 15.30 uur fles 180/6 17.30 groente 19.30 papfles 180/6 met 6 schepjes Bambix of pyjamapapje Tussendoor bied ik wel sap of water aan, maar drinkt hij hooguit 30/50cc van op.
Gisteren ging het gelukkig al een stuk beter. Ze heeft een hele boterham op en een heel potje fruithapje van 4 maanden+. De groente wil nog steeds niet lukken. Aangezien ze het fruithapje wel met lepel eet, ligt daar volgens mij niet het probleem. Heeft iemand nog tips mbt groente? Groetjes, Natalie
Ik geef een potje en ik heb al diverse groentes geprobeerd. Meerdere dagen achter elkaar dezelfde smaak. Eerst begonnen met worteltjes en broccoli en bruine bonen. Daarna ben ik over gegaan op 6 maanden potjes: bruine bonen met appeltjes en rundvlees, courgette tomaat met rijst en ham. Geen van deze groentes wil ze. Zeker 's avonds als ze moe is, wil ze gewoon de fles en geen getreuzel met hapjes groente. Hoe doen jullie dat? Komt het bij jullie ook voor dat ze 's avonds gewoon te moe zijn?
herken wel een aantal dingen die je schrijft. Mijn dochter (bijna 8 maanden) was ook vaak 's avonds te moe voor een hapje. Nu heb ik dat tijdstip vervroegt en gaat het wel goed. Zodra ik haar heb opgehaald van het kdv krijgt ze groente, dat gaat goed. Helaas niet samen met ons eten, maar dat komt vanzelf. En ze gaan vanzelf meer ervan eten. Op het CB zeiden ze dat ze voor haar leeftijd al op 2 flessen mag zitten, maar dat gaan ze er vanuit dat ze flink fruit, groente en brood eet,zo niet dan nog meer flessen. Mijn dochter eet trouwens de groente wel, maar van de fruit nauwelijks iets. Ik blijf het gewoon aanbieden, dan komt het vanzelf wel. Zou ik in jou geval ook doen. Qua drinken. Mijn dochter vindt diksap ook niks, maar aangelengde rooibosthee vindt ze heerlijk! Ook is het misschien een optie om minder schepjes voeding in de fles te doen. Dan heeft ze toch een warm gevuld buikje voor het slapengaan zonder dat ze "te veel" melk binnenkrijgt. Dus bijvoorbeeld 180/5 ipv 180/6.