Hoi, ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik willen na mijn komende menstruatie voor een kindje gaan. Ik ben nu 28 jaar en ben in januari dit jaar gestopt met de pil. Ik heb meteen al regelmatige menstruatiecyclussen gehad van 28 dagen. Nu heb ik sinds enkele maanden ineens een langere cyclus. In augustus was dit 32 dagen, in september 35 dagen en zit nu op dag 33. Volgens mij heb ik mijn eisprong gehad op 2 november en zal ik deze cyclus dus uitkomen op 39 dagen (als ik dus op 16 november ongesteld wordt). Ik heb de afgelopen maanden wat stress gehad (niet veel stress) Nou vroeg ik mij af of het hieraan zou kunnen liggen of ben ik nu pas aan het ontpillen na zoveel maanden een normale cyclus gehad te hebben na de pilstop? Bedankt
Het kan beide. Ontpillen is niet helemaal een juiste term, omdat je de hormonen van de pil al snel kwijt bent. Maar je lichaam is nog niet helemaal klaar om een regelmatig cyclus te maken/krijgen. Ook als de eerste paar keer wel heel regelmatig is, kan het nog van de pil komen dat je nu onregelmatig ongesteld bent. Wat jou zou kunnen helpen zijn ovulatietesten en temperaturen. Want ook als je onregelmatig ongesteld wordt kun je een eisprong hebben en zwanger raken. En op die manier kun je het eitje opsporen. Succes met zwanger raken/kindjes krijgen!