Kan iemand mij misschien gerust stellen? Sinds ik een vmk heb gehad (heb er uiteindelijk 3 gehad) ben ik heeeeeel bang om veel te bewegen/sporten tijdens de wachtweek en vlak na een evt positieve test! Deze angst is gekomen daardat ik vlak na een paar daagjes Disneyland een vmk heb gehad. Deze ervaring heeft zoveel impact gehad en daardoor ben ik nu heel angstig. Zit vandaag 4/5 dpo en hoop echt zo dat het deze ronde gaat lukken! Vanmorgen wel lekker gesport (fitness) maar echt buikspieroefeningen doe/durf ik niet, ook hardlopen sla ik even over! De Powerpump les van maandag heb ik ook al overgeslagen! Is deze angst reëel? Of maakt het niets uit? Ik kan mezelf echt zo gek maken, maar vind sporten wel erg fijn, wil het ook niet al teveel laten verslonzen, als blijkt dat ik niet zwanger ben ga ik er wel weer met volle kracht tegenaan. Hebben jullie gesport tijdens de wachtweek? Welke sport en hoe zwaar etc? Alvast bedankt! Marjolein
Sporten is juist gezond! Ik sport veel en ben 5x heel snel zwanger geraakt. Een zwangerschap ik geëindigd in een miskraam, maar ik heb niet het idee dat dat te maken heeft met het sporten. Ik loop veel hard en in de sportschool doe ik aan conditie en kracht training. Sport gemiddeld 3x per week.
Volgens mij maakt het helemaal niks uit. Het is ook allemaal microscopisch klein. Zelfs tijdens de terugplaatsingen die ik had bij IVF en ICSI hoefde ik daarna niet plat op de bank, maar mocht ik gewoon alles doen.
Je moet vooral doen waar je jezelf prettig bij voelt. Dat heb ik voor mezelf echt als stelregel gepakt. Hardlopen vond en vind ik geen prettig idee, maar paardrijden (stap en draven) vond ik wel weer prettig om te doen de eerste weken. Nu was dat ook vooral ontspanning om door het bos te gaan en even te genieten.
Juist sporten! De dagen voor mijn positieve test sportte ik dagelijks. Krachttraining en conditietraining. Buikspieren kunnen geen kwaad tot je baarmoeder echt boven het schaambot uitkomt. Op dat moment weet je inmiddels wel dat je zwanger bent en is het vroeg genoeg om aan te passen. Mijn fertiliteitsarts zei altijd dat ik echt alles mocht, als ik maar niet rookte. Ik heb drie miskramen gehad maar dat was een keer een bbz en twee keer 'gewoon' een miskraam, ik geloof niet dat dat met sporten te maken had. Ik was toen zelfs minder fanatiek dan rond mijn positieve test.
Ik sport ook veel en dit heeft bij mij geen negatieve invloed gehad (heb het toen overigens wel gegoogeld ). Tijdens de wachtweek hardgelopen, gehockeyd en paardgereden. De angst is niet reëel, gewoon lekker door sporten zoals je gewend bent!
Ik mocht na de terugplaatsing van twee embryootjes gewoon alles doen: bewegen, sporten. Je kunt niet een miskraam krijgen, doordat je teveel bewogen of gedaan hebt. Een miskraam ontstaat door een genetisch of hormonaal defect. Tenzij je baarmoedermond te zwak is of je vroegtijdig weeën hebt, dan moet je plat en rust nemen. Maar dat kan pas later in de zwangerschap een issue zijn, niet in de wachtweken.
Oh laat je niet tegenhouden hoor, het staat echt los van elkaar. Het gaat echt niet mis door te sporten in die weken, of door een pretparkbezoek (al grap ik weleens dat mijn dochter daardoor scheel geboren is, ik heb namelijk rond de innesteling alle achtbanen van de Efteling uitgeprobeerd ) Dus ga lekker sporten en hopelijk heb je snel een plakker.
Bovendien vindt dt een innesteling ook niet op een vaste dag plaats. Het is alleen bekend dat het gemiddeld 5 tot 10 dagen na eisprong plaatsvindt. Daarbij komt ook nog eens dat je nooit zeker weet of je eitje wel bevrucht is. Dat is helaas ook niet iets wat automatisch plaatsvindt als je sex hebt. Dan zou je kort gezegd dus compleet moeten stoppen met sporten.....