Er is geen pijl te trekken op het slaappatroon van onze dochter. En dan heb ik het over de slaapjes overdag. Iets afspreken is dan ook best lastig. De ene ochtend slaapt ze 2 uur en gisteren was het krap een uurtje en sliep ze 's middags opeens 3,5 uur. Kan er geen pijl op trekken. Ik kijk gewoon naar haar en als ze oogjes gaat wrijven of vervelend wordt leg ik haar in bed. En meestal slaapt ze dan en soms ook niet en dan haal ik haar maar weer uit bed, tot ze weer aangeeft moe te zijn. Gaat dat vaste slaapritme nog vanzelf komen of moet ik dat sturen door haar iedere dag op vaste tijden op bed te leggen?
Mijn ervaring is dat ze het zelf regelen en dat ze ook vanzelf een vaster ritme krijgen. Mijn dochter kreeg rond de 5 maanden een heel vast ritme...'s ochtends een uur, ' smiddags 2 uur, en dan eind vd middag nog een uurtje. Nu is ze 6 maanden en is ze het weer aan het omgooien, nu wil ze 's ochtends niet meer echt slapen (half uurtje ofzo) en is het s middags ineens ook en uurtje. Wat ik tot nu toe altijd aanhoud is dat mijn dochter Max 2 uurtjes op kan zijn. Zo tussen de 1,5 en 2 uur begint ze te wat te jengelen en dan weet ik dat ze moe begint te worden. En die wakkere tijd is voor de meeste baby's rond deze leeftijd wel hetzelfde dus misschien moet je dat ook wat meer aanhouden. Het zorgt er hier voor dat ze het zelf regelt, maar toch ook min of meer een vast ritme heeft. Soms als ik haar naar bed breng kan ze ook maar zo een half uur liggen kletsen, maar uiteindelijk valt ze in slaap en ligt ze in ieder geval uit te rusten in bed want nog steeds raakt ze over de zeik als we haar te lang beneden houden! Ik zou dus wat meer sturen op die wakkere tijd, en de 2 uurtjes aanhouden. Zo creëer je vanzelf een ritme. Maar...wat ik ook heb geleerd is dat baby's zelf heel goed hun ritme creëeren, dat wij heel veel kunnen willen maar date en baby niet altijd te sturen is,
Hier hetzelfde probleem.. Onze dochter doet vooral hazeslaapjes. We letten op haar moeheidssignalen en leggen haar dan weg. Dat gaat in principe heel goed, want ze valt altijd zelf in slaap. Ze doet tussen 8 en 12 twee keer een slaapje van ongeveer 3 kwartier.. Tussen 12 en 4 ongeveer 1 slaapje van 3 kwartier en t liefst wil ze om half 6 de nacht in.. Ik vind het maar lastig.. Maar wacht rustig af tot er wat meer regelmaat in zit en ze langere slaapjes maakt.. Merk dat ik het niet erg kan beïnvloeden!
Die van mij slaapt ongeveer van: 9.30-11.00 13.30-16.00 17.30-18.15 Ze gaat rond 20 uur naar bed tot de volgende ochtend 7 Soms als ik weg ga in de middag loopt t wel anders want ze slaapt moeilijk ergens anders dan in haar bed. Ik spreek dan ook niet veel af nog om het rustig te houden. Komt wel weer
Hier een dochtertje van 6 maanden en ze slaapt ook iedere dag anders. Soms 2 en soms 3 slaapjes. In de ochtend meestal een uurtje en in de middag 2 a 3 uur. Maar dat is heel verschillend. Dan meestal nog van 18.00 tot 19.00 en dan fles en naar bed. Ik leg haar meestal wel rond vaste tijden op bed, maar als ze eerder moe is dan gaat ze eerder.
Hier een meisje van 6 maanden: 6/6.30u wakker 7.30/8.00u weer slapen 8.30/9.00u wakker 10.15/10.45u slapen 12.00/12.30u wakker 14.30u slapen 16.30u wakker 18.30u slapen 20.30u fles 180/6 in bed Tip: houd eens een week lang een dagboek bij. Wij dachten ook dat er geen peil op te trekken was maar ze bleek wel degelijk een ritme te hebben. Het hangt wel af van hoe laat ze wakker wordt, dus we komen elke dag iets anders uit. Maar het dagboek liet zien dat er een mooi ritme was.
ritme is hier 8,30 wakker 10.00 tot 11.00 slaapje in de box 13.00 tot 16.00 middagslaap in bed 20.00 tot 22.00 slaapje in de box 22.30 laatste fles en dan naar bed slaapt ze tot half negen
Hallo allemaal, Ritme van mijn zoontje (Araz) bijna 4 maanden ziet er zo uit: Ongeveer: 7.00 fles daarna verder slapen 11.00 fles Eventjes wakker 12.30/13.00 slapen 15.00/16.00 fles 18.00 slapen 19.30 fles Wakker 21.30 slapen (meestal maar een uurtje of korter) 22.30 fles En dan slaapt hij niet tot 01.30 uur. Eerder dan 01.00 uur slaapt hij gewoon niet. İemand nog tips wat ik kan doen? İk leg hem trouwens neer als die slaap krijgt. Zou ik hem overdag vaker/langer wakker moeten houden? Groetjes,
Mijn zoontje is inmiddels 6 maanden maar rond 5,5 maand was zijn ritme vrijwel hetzelfde. 07:00 fles (daarna terug naar bed tot 09:00u) 10:00 fles (sinds 2 weken nu terug naar bed tot +- 11:00/11:30) 11:30 fruithap 14:00 fles (sinds 2 weken naar zijn bed tot +- 15:40) 17:30 groentehap 19:00 fles (slapen tot 07:00u volgende dag) Ik heb mijn zoontje overdag altijd in de box of kinderwagen laten slapen. Mede om hem te laten wennen aan geluiden en andere slaapplekken. Nu hij 6 maanden is wil ik hem meer ritme geven qua slaapjes en leg hem dus na de fles van 10u in zijn bed en na de fles van 14:00u weer. Hij wordt wakker wanneer hij wil en dan haal ik hem ook weer uit zijn bed. Mocht zijn slaapje niet uitkomen doordat ik een afspraak oid heb dan zal hij in de kinderwagen "moeten" slapen en dit is ook geen probleem.
Ik stuur het een beetje, omdat ik ook met de schooltijden van mijn dochter zit. Maar meestal komt het aardig uit. 7.30 wakker 8.45-11.15 slapen 12.45-15.00 slapen 16.30-17.45 slapen 19.15-tot volgende ochtend