Wat zou jij doen in mijn geval? Doorgaan?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sandana, 10 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    hallo allemaal,

ben bijna 27 weken zwanger en werk als verpleegkundige in het ziekenhuis, vroege en late diensten nog.

Ik merk dat het echt zwaarder word. Meer bekkenpijn en rugpijn en ook af en toe steken in mijn buik. Ik slaap ook sinds een week slechter omdat ik me geen houding meer kan vinden.

Is het overdreven om al op het werk aan te geven om enkele uren in de ziektewet te gaan? Bijvoorbeeld 6 uur werken en 2 uur ziektewet, dat ik 2 uur eerder ophoud met werken op een werkdag. En geen lates meer doen?

Ik heb moeite met mijn nieuwe grenzen. Ik wil niet zeuren, maar weet ook dat ik me makkelijk over mijn grenzen blijf duwen tot het echt te erg is en ik er een tijd zoet mee ben. Fysio en haptotherapeut zeggen me dat ik naar mijn lijf moet luisteren. Ik ben best in staat om me zo nog even door te pushen, maar hoe lang weet ik niet.
    Mijn verstand zegt doorgaan, mijn gevoel zegt dat dit eigenlijk wel het moment is om rustiger aan te doen...

Groetjes!

2. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Hoi Sandana, Dit lijkt mij het juiste moment om met je bedrijfsarts in gesprek te gaan over de klachten die je ervaart en de mogelijkheden.
    De bedrijfsarts zal geen enkel risico willen lopen en de ervaring is dat ze veelal erg meegaand zijn met zwangeren. Wanneer jij aangeeft twee uur in de ziektewet te willen verwacht ik dat hij daarmee akkoord zal gaan.

Jouw lichaam moet nog een heel leven mee en jij moet daarnaast ook goed voor je kleintje zorgen. Als je lichaam aangeeft dat het rustiger aan moet dan vind ik dat je daar zeker iets mee moet!

Succes!!

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Misschien kun je in elk geval vragen om alleen nog dagdiensten te hoeven doen, zodat je wat makkelijker werktijden hebt? Of hebben jullie alleen maar vroege en late diensten?

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank jullie voor de antwoorden.

@ Danielle
    Dank je voor je bevestiging. Eigenlijk weet je het al natuurlijk, maar het zit niet in een verpleegkundige om zelf beperkingen te hebben. Ik kijk denk ik deze week nog aan. Heb morgen een late en vrijdag en het weekend 3 vroeges. Dan kan ik er nog even naartoe groeien, want iets houd me nog tegen....

@ Luppy
    Ik kan wel aangeven om alleen vroeges te doen, ik zie dat ook vaker gebeuren. Moet je wel al die dagen om 5:30 uit je bed, met een late kun je uitslapen. maar goed, ik ben gewend aan die wisselende diensten, dus wellicht wel je er wel goed aan om steeds vroeg op te staan.

5. mutsz1991

mutsz1991 Actief lid

31 mei 2012
    474
    0
    0
    gastouder
    Zoetermeer
    Ik zou vooral naar je lichaam luisteren. Trek je het niet? Dan meteen aan de bel trekken dat je wellicht wat wilt veranderen aan je werk rooster omdat je het steeds zwaarder vind en last van rug en bekken krijgt.
    Liever dat je er iets te vroeg bij bent, dan dat je er enorm lang straks na-plezier van hebt dat je een beetje eigenwijs bent geweest ;)

6. Koon

Koon Niet meer actief

In ieder geval vast aangeven dat het zwaar wordt en je klachten ervaart. Mocht je besluiten om (gedeeltelijk) in de ziektewet te gaan, dan zijn ze voorbereid en komt het niet uit de lucht vallen voor je werkgever.

Inderdaad zijn ze bij zwangere vrouwen vaak erg voorzichtig, is ook mijn eigen ervaring.
    Ik werk zelf ook in de zorg en heb me ook een paar weken voor mijn verlof gedeeltelijk ziek gemeld omdat ik veel last had van harde buiken. Het gaf mij heel erg veel rust!

Mijn leidinggevende stelde dit zelf voor, ze wilde voorkomen dat ik uitgeput aan mijn verlof zou beginnen en dat moet je ook echt niet willen.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Iedereen heeft moeite met de nieuwe grenzen ;) Maar die steken zijn een duidelijk teken dat je rustiger aan moet doen. Overleg het op het werk, misschien dat er nog andere opties zijn, zoals extra pauze. Je hebt recht op 1/8 van je werktijd aan extra pauze, doorbetaald. Het is sowieso handig om in overleg te bespreken wat de beste oplossing is voor beide partijen.

8. Lala84

Lala84 Lid

13 jul 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het dat je moeite hebt met je grenzen, omdat het steeds verandert wat je aankunt. Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt. Je gevoel zegt je dat je rustiger aan moet doen, dat is heel normaal als je zwanger bent. Helemaal als je in de zorg werkt, denk ik. Je hebt er niks aan als je jezelf pusht, je moet aan jezelf en je kind denken. Het zal waarschijnlijk wel opluchten als je minder gaat werken. (dat was bij mij in ieder geval wel zo)

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank jullie voor de reacties.

Morgen heb ik de controle bij de vk, daar heb ik het er nog even over. En daarna zal ik definitief besluiten.

Over die extra pauzes... is in de zorg (ziekenhuis in mijn geval) amper te doen. Je staat volingepland, dus je bent nodig. Het loopt zoals het loopt, mensen moeten overal heen en weer terug naar de afdeling. En mensen die slecht worden en dergelijke... dan kun je niet zeggen: sorry ik heb pauze als je met leerlingen en verzorgenden staat. Ik heb de verantwoording namelijk.
    Maar in de vroege diensten is het iets makkelijker in elk geval, dan is er iets meer volk en heb je net iets meer de mogelijkheid om 5 min te zitten.

10. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

ik ben met 23 weken uit de zorg gegaan, het werd te zwaar. Ik ben 100 procent in de ziektewet gegaan en ik ben toen therapeutisch op kantoor 3 dagen elk 3 uur gaan werken. Ze waren heel blij met mij op kantoor want ik kon dingen bijwerken waar nog niemand aan toe was gekomen.

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Les 1 voor alle verzorgers: je kan pas voor een ander zorgen als je voor jezelf zorgt. Het heeft helemaal geen zin om door te lopen als je het eigenlijk niet trekt. Uiteindelijk wordt iedereen daar slechter van, ook je patienten en collega's. Geef dus aan waar je last van hebt, dan kan er een goede oplossing worden gevonden. 2 uur per dag minder werken klinkt als een goed en werkbaar plan en je bedrijfsarts zal absoluut kijken wat jouw mogelijkheden zijn.

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Yep die regel ken ik maar al te goed. Alleen de zorgers roepen dat altijd naar de collega's, maar oh wee als ze zelf iets hebben. Dan steekt de loyaliteit op.

Niet voor niets wordt in deze zorgsector de werkdruk zo hoog ervaren (veel werk, echt alles willen doen en ook nog perfect willen uitvoeren) en dat burn out er zo veel de kop opsteekt.

13. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Zo dames... het lost zich vanzelf op.

Gister er met de vk over gehad... die vond minderen naar 6 h per dag een goed idee. Ze deed voor de zekerheid een korte groeiecho en daaruit bleek dat de kleine een kleine groeiachterstand heeft (buik enkele dagen, hoofd bijna een week en benen een ruime week). Ze adviseerde meteen om halve dagen te gaan werken.

Ik moet meer rust nemen. dus zo gezegd, zo gedaan. Begin vandaag al met een halve dienst.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In mijn eerste zwangerschap werkte ik nog 32 uur in een verpleeghuis en daar werd ik nadat ik verteld had dat ik zwanger was, alleen nog maar ingepland voor dagdiensten. Op zich heel fijn dat mijn werkgever zich aan de regels hield, maar ik vond het idd behoorlijk pittig om 4/5 dagen in de week om 5.30 op te moeten staan.

Achteraf gezien had ik liever ook soms een late gewerkt, gewoon om even bij te tanken. Vroeg naar bed en vroeg weer op is voor het thuisfront ook niet erg gezellig.. ;) Er waren avonden dat ik om 20.30 al in bed lag, omdat ik zo moe was.

Edit: Ik had niet ver genoeg gelezen, ik zie nu dat je het al geregeld hebt. Succes met je zwangerschap!

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    dank je!

Deel Deze Pagina