Inderdaad tot je goed oplet. Ik denk dat andere mensen dat in eerste instantie ook niet zien hoor. Ze is heel gezellig, heel vrolijk en behulpzaam. Een hoop van die "eigenaardigheden" zijn ook toe te schrijven op het stuk ADHD. Maar ik vind niet alles daarbij passen. Maar goed, we wachten af waar de psycholoog mee komt en wat die eventueel ziet.
Ik heb 1x gezegd nou prima neem jij hem lekker mee! Kan ik rustig winkelen kom hem aan het eind van de dag wel halen. Kijken of jij hem dan nog zo leuk vindt
Misschien eens iemand met hb-kennis laten kijken? Het gedrag dat je beschrijft komt mij nl erg bekend voor van mijn uhb-er
Ik sluit nooit iets uit, maar dit verwacht ik eigenlijk niet. Het is geen hoogvlieger, ze gaat over 2 weken naar het VO met een basis/kader advies
Erg lastig dat je voor je gevoel niks af kan sluiten maar ook niet verder kan. Hoe is haar iq, is ze vlot?
Nee geen hele vlotte. Althans, wisselend. Qua cito's en rapportcijfers uitersten. Spelling en DMT boven vwo niveau en rekenen en begrijpend lezen basis. Op rapport ook. Voor de zaakvakken alleen maar 9 ens en 10en, voor taal en spelling 7 en 8en. Rekenen en begrijpend lezen onvoldoendes.
Dat is inderdaad wisselend. De reden waarom ik dat schrijf is omdat veel in meisjes een verkeerde diagnose krijgen omdat ze zich aanpassen. Ze krijgen dan eerder de diagnose autisme. Onze knul kan soms ook aardig rechtlijnig zijn, dingen zijn vaak zwart of wit en niet grijs. Het voorbeeld van de cadeautjes zou hij ook gedaan kunnen hebben. Of op zijn minst dat zou hij zeker zeggen.
Mijn zoon is vandaag naar een groot evenement hier in de stad. Ze gaan hutten bouwen, verven en allerlei entertainment. En ik ben me toch een partij nerveus of alles wel goed is gegaan aangezien ze ook best wel vrij worden gelaten. Ja er zijn meer dan 500 vrijwilligers voor het hele evenement maar ik blijf zo'n zenuwpees. Ze kennen mijn kind tenslotte niet. Gelukkig zijn er een flink aantal klasgenootjes voor hem om zich te vermaken maar toch. Ben de hele dag al van alles aan het doen om de tijd te doden.
Dat klinkt als een mega groot evenement. Wat leuk voor je zoon! Maar altijd weer spannend voor mama Wij hebben deze week de vakantie Bijbel week. Elke dag rond de de 100/120 kinderen in de tent. Met elke dag naast alle andere dingen een knutsel of een spel. Duurt twee uur, is als leiding behoorlijk intensief, maar de kinderen genieten er erg van.
Er zitten net zo veel hb'ers op vmbo dan op vwo, wist je dat? Mijn oudste gaat dan wel naar vwo maar van zijn klas (voltijds hb) gaan er ook genoeg naar Havo en VMBO. Niet iedere hb'er is goed in schools leren en er is ook vaak sprake van een disharmonisch profiel, onderpresteren, faalangst.. Rekenen gaat vaak mis op het automatiseren en verhaalsommen. Soms omdat ze zichzelf op jonge leeftijd maniertjes hebben aangeleerd die tegen groep 6 niet meer werken of teveel tijd kosten waardoor ze vastlopen. Begrijpend lezen op het gebrek aan uitdaging, het creatief denken, te letterlijk opvatten en faalangst. Het zal wel niet dat antwoord zijn, want dat is veel te voor de hand liggend.. of: het antwoord staat er niet bij want het zou ook kunnen zijn dat.. en bij iedere fout: zie je wel, ik ben gewoon te dom.. ik kan het gewoon niet.. ik ga dit niet meer doen. Allemaal dagelijkse kost bij mijn middelste die écht niet dom is met een gemeten IQ van 145+ Maar helaas zijn rekenen en begrijpend lezen leidend voor het schooladvies en hangt bijna alles af van die stomme cito's. Vwo gaat het bij hem niet worden, ik zal al blij zijn als ik hem met zijn gedrag en werkhouding überhaupt door de middelbare school geloodst krijg eerlijk gezegd Hij is enorm competitief, druk, kan niet stilzitten, maakt niks af en kan niet tegen verandering of onverwachte dingen. Kan zich moeilijk inleven in gevoelens van anderen, is sociaal onhandig. Hij heeft wel vrienden, kan levelen met andere hb'ers of oudere kinderen maar maakt ruzie als iets niet gaat zoals hij wil. En dat is altijd de schuld van de ander. Hij kijkt mensen liever niet aan, heeft een lege blik in zijn ogen als hij iets spannend vindt (en alles wat anders is dan normaal, is spannend) of moe is. Heeft volop structuur nodig, is snel overprikkeld en flipt dan. Een schooldag is eigenlijk net te lang en tegen het einde van de week wordt het er niet gezelliger op hier thuis. Hij kan daarbij slecht tegen bepaalde stoffen qua kleding, een los draadje in een sok kan leiden tot een driftbui .. en hij is heel gevoelig voor structuren in eten. Ook hierin houdt hij niet van verrassingen. Is het anders dan hij gewend is, dan moet hij het niet. Hij kauwt op zijn kleding en is op zijn 6e opeens gaan duimen omdat hem dat wel fijn leek. Heeft dus veel kenmerken van ASS en ADHD. Maar dat klopt allemaal net niet.. hij is waarschijnlijk "alleen maar" HB.. Ik stel geen diagnose mbt je dochter hoor, maar het zou kunnen..
Frusterend he, dat strakke schoolsysteem. Zeker mijn oudste past er echt niet in. Het VMBO advies komt wel goed uit hier, het is echt een kind vsn de praktijk. Ze heeft een broertje dood aan lezen en alles wat daarbij hoort Ze kijkt enorm uit naar alle praktijkvakken op het VO. Wat je zegt over 'net niet' dat heb ik dus bij die ASS wat het dan bij haar niet is. Lastig vind ik het. Ik denk dat ik de eetproblemen dan beter had kunnen accepteren ofzo.
En ontopic, gewoon iets om te delen.. ik ben blij dat het einde van de zomervakantie in zicht is.. kinderen naar school en opvang en mijn man ook weer aan het werk. Nu ben ik de enige die geen vakantie heeft en ik ben er klaar mee.. heb behoefte aan weer "gewoon"
Ik ook hoor. Ik ben tbm, dus werk niet buitenshuis. Maar zoons van 5 en 9 zijn echt op elkaar uitgekeken. Man is deze week weer gaan werken. Ik vind het fijn dat er vanaf volgende week weer wat ritme komt in het leven. Althans voor de jongsten. Met een dochter die werkt en één die op de universiteit zit. En dan twee zoons op HBO en mbo zal er nog steeds niet echt regelmaat zijn denk ik....
Dan zit ze goed op het vmbo denk ik. Ik heb al de verhalen gelezen. Heel lastig als er geen diagnose is. Niet dat je je kind in een hokje wil stoppen. Maar het kan zoveel houvast geven. En richting aan de behandeling. Heb je je al eens ingelezen op hoog gevoeligheid? Is geen 'officiële diagnose. Maar ik lees wel een aantal kenmerken. Ene kant lief en sociaal. (Uit zichzelf en niet als sociaal gewenst kopieergedrag) Gevoelig voor labeltjes etc. Reageert emotioneel op straf broertje (en sluit zich vervolgens af door iets banaal te vragen) Moeite met verandering. Oog voor detail. Sterk gevoel van hoe het hoort (sint autootje hoort er niet bij) Sterk gevoel voor rechtvaardigheid? Sterke behoefte aan duidelijkheid. T is maar een gedachtenspinsel op afstand. Ik heb bij jongste lang gedacht dat hij hooggevoelig is. Hij bleek autistisch (jongens kunnen soms ook best goed gewenst sociaal gedrag kopiëren )
haalt je contacten en gegevens over, dat wat op je telefoon staat ligt dan op straat...nouja op een plek waar jij t niet bedoeld hebt. Als je zoekt bij vodafone naar flubot dan kan je veilig lezen wat t inhoud, belgie heeft er ook al eerder last van gehad. In t verleden was t een berichtje van een pakketje dat aan zou komen. Ookal had je niks besteld. Die circuleren overigens nog steeds. Hele tijd terug had mn man er eentje van zogenaamd dhl alleen hij besteld niets doorgaans, dat ben ik en ik zie t vanzelf wel
Bah krijg ik net een verrassing...mn man meldde dat mn dochter morgen naar de tandarts moet. Is een vulling uitgesprongen op zo'n kaaskiesje, kijken of die opnieuw gevuld kan worden. Dag dat mn vader overleed zou er een seal geplaatst worden, dan hadden we heel deze ellende niet. Maar dat liep dus even anders. Vorige keer met boren en al deed ze t echt als een superheld ze lag bovenop mij en ik hield dr armen omlaag maar dat was meer decoratie. Ze vond t eigenlijk allemaal wel best en eigenlijk heel erg blij dat vlekkie weg zou gaan, lag wel relaxed voor dr, dat wel. Vind t best wel wat voor een toen net 4 jarige. Laatste controle ging ze gewoon zelf in de stoel zitten en deed goed dr best, mama trots als een pauw. (die schijt zelf 7 kleuren voor de tandarts, mja mag ik niet laten merken natuurlijk) Mja...hoe gaan we dat morgen doen met nu een zwangere pens...eeeeeeeuh...ernaast zitten met een ffp2'tje voor de tandarts ofzo? Op mn buik kan ik echt niks hebben in elk geval. (reken maatje 32-34 weken pens)