Gewoon iets om te delen deel 4

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 15 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.168
    1.845
    113
    Ik heb het ook gemist.
    Hopelijk kan zij het zien als geen verwijd maar onbegrip.
    En komt ze er uit, en kan ze hiermee leven.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.911
    6.479
    113
    Mja, stel je voor dat de zus van de man hier bv zit? Ik zou het bv als vage kennis ook niet gaan vertellen, maar als familielid zoiets lezen… ik zou dat dan weer niet goed voor me kunnen houden (en eerlijk gezegd ook niet willen, je wordt dan in een leugen meegezogen waar je niet om gevraagd hebt).

Mammavantwee en Kaatje92 vinden dit leuk.
  3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.829
    9.336
    113
    Gelderland
    Door alleen wat kleine hints in dit topic te lezen ben ik er achter wie het is. Misschien dat deze berichten verwijderd of aangepast kunnen worden?

Ik heb persoonlijk geen mening of oordeel over deze situatie. Het is al verdrietig genoeg voor alle betrokkenen.

Suzy85, Spectre en Kaatje92 vinden dit leuk.
  4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.829
    9.336
    113
    Gelderland
    Vandaag is duidelijk geworden dat ik officieel niet goed kan handelen in noodsituaties.. wat is dat toch? En wat kan ik er aan doen? Ik klap dicht, weet niet wat ik moet zeggen en of doen. Ik blijf die situatie ook telkens door mijn hoofd halen en vraag me af wat ik anders had kunnen doen.. de eerste situatie is al zeker 2 jaar geleden maar denk er nog vaak aan. Vandaag helaas weer een nare situatie. En ik weet het achteraf heel mooi te vertellen en precies wat ik zou moeten doen maar op zo’n moment klap ik gewoon dicht.

bestaan hier cursussen voor?

5. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.168
    1.845
    113
    Geen idee maar elk reageert anders.
    Wel heel vervelend.
    Is het privé of werk.
    Mocht het werk zijn misschien even overleggen je bent daarin niet alleen.
    Privé zou ik het niet zo snel weten.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.829
    9.336
    113
    Gelderland
    tot nu toe privé (heftig fietsongeluk en net getuige van een slecht nieuws telefoongesprek)
    Op het werk zou ik ook in vervelende situaties kunnen komen maar dan is er altijd een collega met bhv. Komt dus ook wel eens iets voor maar dan ben je dus niet alleen en dat gaat wel beter. Al blijf ik altijd afvragen of ik iets anders had moeten doen..

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Met ehbo kan je een en ander wel trainen, vooral als t met een goede lotus is.

Maar hoe je daadwerkelijk reageert is altijd iets wat je niet direct in de hand hebt.

Mij gaat social talk slecht af eigenlijk alles wat sociaal is overigens.

Maar bij rampscenario's ben ik gek genoeg juist weer heel erg goed in de situatie onder controle brengen, aansturen en handelen.

Maar als de boel onder controle is en overgedragen en "mijn taak" er op zit sta ik te shaken op mn knieën.

Asil vindt dit leuk.
  8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.829
    9.336
    113
    Gelderland
    Wat knap dat je goed kan handelen in rampscenario’s. Logisch dat je daarna staat te shaken. Dat heb ik dus meteen :|
    Zo heeft iedereen zijn kwaliteiten. Volgens mij ben ik best sociaal ;) haha. Maar op dit punt weet ik gewoon niet zo goed wat te doen. Met iemand samen tot actie komen lukt wel, maar dan moet die persoon wel het voortouw nemen.
    Ik handel wel bij zo’n situatie maar achteraf zou ik het heel anders willen doen want ik sla op veel vlakken gewoon dicht. Ik loop er niet voor weg zeg maar :oops:

9. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.888
    18.682
    113
    Vrouw
    En ik die mezelf nu afvraagd wie of wat dit was :o::oops:

Syane en Bloempjelief vinden dit leuk.
  10. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Misschien een ehbo cursus doen? Zodat je weet wat je moet doen en zekerder bent van hoe te handelen.

Luna86 vindt dit leuk.
  11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113

Ik heb op mijn werk bhv training gehad en ook veel herhalingen gehad

Ik ben nogal een stresskip maar tot mijn verbazing schoot ik meteen in de bhv-rol bij een auto-fietsongeluk waarbij ik als omstander als eerste aanwezig was.
    Samen met twee anderen konden we alles regelen. Toen de politie heel laat kwam( plaatselijke omroep was er eerder) hoefden ze niets meer te doen behalve wachten op de ambulance.

Een ehbo-cursus zou een eerste stap zijn.
    Bij bhv bijv. als eerste geleerd om de situatie in te schatten. Is de situatie na incident veilig.
    Wie belt 112 ect..
    Die eerste stappen regelmatig oefenen heeft mij erg geholpen en ik ben steeds minder bang dat wanneer het nodig is ik wat doe ipv bevries

Luna86 vindt dit leuk.
  12. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Dito. Ik kan ook snel schakelen in akelige situaties, vooral met gezondheid. Maar als ik zakelijk gesprek heb of een situatie waarin in voor mezelf moet opkomen, klap ik of dicht of sla wartaal uit. Socializen lukt mij wel, dat heb ik "geleerd". Dat ik daarna kapot ben hebben we het niet over...

Straks een werkdiner, kijk uit naar het eten maar niet de gesprekken hahaah

Saartje33 vindt dit leuk.
  13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.911
    6.479
    113
    Heeel herkenbaar ja! Wij hebben een paar noodsituaties meegemaakt, bij mij gaat er een knopje om en ineens zie ik alles super overzichtelijk voor me en ga ik heel helder stap voor stap handelen, ondertussen kan ik ook heel helder communiceren, totaal geen paniek. En dan wordt de situatie bv overgenomen door professionals of is er geen sprake meer van nood… boem, dan stort ik juist helemaal in en kan ik alleen nog maar trillen en huilen.
    Laatste keer was heftige allergische reactie van mijn man, hij was wel in paniek, ik totaaal niet. En dan achteraf flitst er continu langs wat er had kunnen gebeuren etc…

14. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Luna86 heftig maar ik denk weinig aan te trainen. Zelf werk ik al heel lang in de zorg en ik weet perfect wat ik moet doen en blijf rustig. Maar als er een gezinslid, vriend etc wat overkomt en ik ben daar bij lukt het mij ook niet om helder te denken. Ik weet van meerdere mensen die in de hulpverlening werken dat dit vaak voorkomt. Sterkte in elk geval!

Luna86 vindt dit leuk.
  15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.697
    6.599
    113
    Vrouw

Natuurlijk was ik een avond aan het werk...

Maar wie het ook is, sterkte met de situatie. Ik denk niet dat wij de persoon zijn om een oordeel te vellen. Iedereen doet wel eens iets wat over het algemeen niet echt door de beugel kan maar het is niet ons leven, niet ons schuldgevoel uiteindelijk.
    Deze persoon zal er mee moeten leven en zal ook de consequenties moeten dragen. Misschien zet deze fout aan tot het corrigeren van andere fouten, en zo niet, dan is het ook prima. Als men maar gelukkig is. Wie weet wat er aan voorafgegaan is waardoor deze persoon dit doet... We kunnen niet zomaar oordelen.

Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.377
    8.886
    113
    Vrouw
    #96 Mim89, 18 apr 2023
    Laatst bewerkt: 18 apr 2023
    Het is hier vaker gebeurd dat mensen elkaar 'in het echt' kende en dingen doorvertelde.

Huismuisie vindt dit leuk.
  17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.375
    17.303
    113
    Ik was het in ieder geval niet:p

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  18. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.888
    9.664
    113
    Vrouw
    Volgens mij is er een tijd geleden zelfs een keer iemand ontmaskerd die haar zwangerschap bij elkaar gelogen heeft en is daar irl op aangesproken. Ze heeft het tot zo'n 20 weken 'zwangerschap' volgehouden.

19. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Klopt. Dan nog vind ik het zielig voor de gedupeerden en de persoon in kwestie.

20. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ja, hier spuit 11. Ik heb ook geen idee waar het over gaat haha.

Deel Deze Pagina