Zindelijkheidstraining - niet blijven zitten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Poohbear82, 10 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    We hadden een tijdje terug al met zindelijkheidstraining willen starten voor onze jongen van net 2 maar ivm een kleine operatie even uitgesteld. Nu begint hij steeds vaker zn broek zelf uit te trekken, aan zn luier te trekken en de wc door te spoelen, dus het wordt hoog tijd denk ik zo.
    Maar.... Hij wil absoluut niet op het potje blijven zitten, nog geen halve minuut, ook niet met afleiding of beloning. T is dan brullen en gillen.

Mn man zei dat we hem gewoon meteen moeten leren staand te plassen bij de wc, maar ik vraag me af hoe je hem dan leert de aandrang te herkennen. Daar had mn man ook geen antwoord op, maar het potje wordt dus ook een hele uitdaging

Maar er zijn hier vast mama's met tips en ervaringen, dus laat maar horen!

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik lees mee!

3. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Hier was dat ook zo, potje was drama.

Uiteindelijk van iemand de tip gekregen om een toilettrainer te kopen. Dit gedaan en tegelijkertijd een beloningskalender van woezel en pip (is hij gek op) gekocht. Duidelijk uitleg gegeven en eigenlijk ging dit meteen goed. Binnen een paar dagen was hij overdag volledig luier vrij. Voor zowel poepen als plassen.

4. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Die beloningskalender werkt overigens met stickers. Ik had bedacht dat plassen 1 sticker was en poepen 2 stickers. Bij 10 stickers mocht hij dan wat leuks kopen, wat hij wilde kopen hebben we vooraf besproken zodat ik dat ook kon benoemen. Hij mocht dan zelf de stickers plakken en dan telden we het ook meerdere keren. Zo maakten we er een spel van. Uiteindelijk hebben we het wel van 10 opgehoogd toen het eenmaal makkelijker ging. Toen het helemaal goed ging mocht hij een ''groot'' cadeau uitkiezen als hij 1 vel van de kalender helemaal vol had en toen zijn we ook gestopt met de kalender.

5. Liminous

Liminous Actief lid

23 okt 2009
    371
    69
    28
    NULL
    NULL
    Deze hebben wij.

Bijgevoegde bestanden:

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Om zindelijk te worden moeten ze de aandrang aanvoelen, hun broek uit kunnen doen en het willen en kunnen. Ik geloof niet in sticker systemen (in de herfst lukte het m'n zoon niet met droog blijven, nu heeft hij 1-2 ongelukjes op de dag en verder voelt hij het zelf, doet hij z'n broekje uit en plast. Zonder stickers. Als hij nog niet stil kan zitten is hij er vast nog niet klaar voor. En staand plassen dat wilt geen enkele moeder toch? Als hij niet stil kan zitten kan hij dan wel stil staan?

7. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Mijn zoontje is anderhalf en trekt steeds vaker zelf zijn broek naar beneden. Vaak als zijn zus dat ook doet (om de pyjama aan te doen bv) maar ook als ik zeg "we gaan in bad" maar ook als hij gepoept heeft .

Wat betekent dit? Dat ik al kan proberen of hij zindelijk wil worden? Ga daar nog lang niet v uit. Mijn dochter was het pas met ruim 2,5 (plassen) en pas 2 maanden volledig .Ik hoor altijd dat jongens later zijn dan meisjes of is dit toch een teken dat hij het wil proberen misschien?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Het lijkt me vooral een teken dat hij z'n broek uit kan doen. Er zit toch weinig verband tussen broek uit doen als hij in bad gaat en zindelijk worden? Maar je kan her natuurlijk altijd proberen, dweil bij de hand en wie weet heb je geluk.

9. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Giebel. Gewoon starten! Kijk naar zijn zignalen en reageer daar op. Hij geeft aan dat ie moet, anders leer je hem het te negeren.
    En zelfs al hoeft ie niet, zo raakt ie toch gewend aan het potje en komt het plassen vanzelf wel.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Wc-bril verkleiner kopen, misschien werkt dat. Maar als hij dat ook niet wil, dan is hij er in mijn ogen gewoon nog niet klaar voor en vindt hij het enkel interessant en niet meer dan dat.

Hier waren ze rond hun derde verjaardag zindelijk. Zonder beloningssysteem ed, ze waren er toen gewoon aan toe, plassen ed op de wc was daardoor genoeg beloning voor ze. Ze waren ook meteen dag- en nachtzindelijk. Blijven zitten was toen ook geen probleem, want ze wisten wanneer ze moesten, deden wat ze moesten doen en konden er weer af.

De oudste is nooit op het potje geweest, die vond dat niets; de wc was om op te plassen, niet zo raar ding. De jongste heeft er een paar keer op geplast, maar ging ook al snel op de wc.

11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier ook geprobeerd. Met kleren aan op het potje gaat nog, maar met blote billlen...brrr daar moet hij nog niks van weten. Ik ga niet dwingen. Een toilettrainer is ook nog een optie, maar we stellen het gewoon nog even uit. Ervaring leert inmiddels dat dingen ineens heel snel kunnen gaan. Wie weet is het volgende maand wel zover ;).

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon nog even afwachten ;)

13. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Bumbo toilettrainer. Zit een stuk zachter dan al die pothes. Gaat op de wc

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Boekje voorlezen terwijl hij op het potje of op de wc-verkleiner zit (misschien al genoemd?)

15. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben de pot gewoon neer gezet toen ze 2 werd. 1 op haar kamer, andere in de badkamer(die is bij ons beneden). Het was de 1e tijd eerst leuk als speelgoed(cowboyhoed, zwembad voor de knuffels). Maar toen ik vertelde dat het haar eigen wc was en ze daar op mocht plassen, ging ze er steeds vaker op zitten met kleding aan. In de badkamer mocht ze er in haar blote bips op zitten(boven ook wel hoor, maar dat gebeurde niet vaak in het begin). Hebben het dus gewoon heel spelenderwijs aangepakt. Niks dwingen.
    Op gegeven moment wist ze wat er op de pot gedaan moest worden. En toen ze per toeval een plas deed viel het kwartje. We zijn toen begonnen met serieus plassen toen ze elke keer onder de douche ging staan plassen, snel potje eronder, en zij zitten.
    Nu ze vaker op de pot heeft geplast en gepoept ziet ze de lol er steeds meer van in en wil ze op de "grote c". Daar heeft ze nu, met hulp van brilverkleiner en een krukje een paar keer op geplast en zelfs gepoept. Ze begint het nu ook zelf een beetje aan te geven.

Hou het vooral speels. Zet dus die pot gewoon neer en laat hem ontdekken. Vertel wel dat hij daar een plas op MAG doen. Is het op gegeven moment zover dat hij er wel op zit zonder kleding aan, maar er komt geen plas, beloon hem dan wel enthousiast. Ik zeg altijd tegen mijn dochter als er geen plas komt dat het helemaal niet erg is, dat de plas op is en er een andere keer vast wel een plas komt.

Ik zag het ook niet zitten hoor, dat zindelijkheids-gedoe. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt. Elk kind doet het op zijn eigen tempo. En nog wat; als er mensen in je omgeving zijn die gaan lopen drammen dat je kind "nog steeds niet" zindelijk is, lekker ene oor in andere uit. Die mensen heb ik ook in mijn omgeving en die kunnen je behoorlijk op de zenuwen werken! (en ik kreeg het gevoel dat ik faalde als moeder....).

Veel succes!!!

16. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Idd wat nora zegt, houd het leuk.
    Wil hij maar even, doe het dan even.
    Maar zorg dat de momenten dat hij zit leuk zijn voor hem en speciaal.
    Hier ben ik vorige week begonnen, zoontje is in november 2 geworden, en was drama. Niet lang willen zitten, iedere x een natte broek.
    Nu deze week vol goede moed opnieuw begonnen en het gaat super!
    Hij wilde vandaag zelfs niet van zijn potje af.
    En ik zet hem op vaste tijden zoizo erop en op tijden dat ik vermoed dat hij wat moet doen. Dat maakt dat er ook sneller iets in zit.
    Uit bed en na het eten zijn momenten dat hij vaak op het potje gaat en dat er iets in beland.
    Hij mag van mij m'n portemonnee of een filmpje op de iPad oid. Iets wat hij normaal zelden tot niet mag en dat maakt het voor hem ook leuk.
    Ik benoem ook niet dat we op het potje gaan, maar wat hij daar gaat doen. Bijv, mama gaat een boekje voorlezen, of: we gaan een toren bouwen.
    Dat haalde bij hem de druk eraf. Als ik zei, we gaan op het potje, dan wilde hij niet en maakte drama's.
    Ik zou het potje in de woonkamer zetten en dan kan hij er spelenderwijs aan wennen en komt het resultaat ooit vanzelf.

Met 14 maanden was mijn zoontje zindelijk, hij mocht een filmpje kijken als hij op het potje ging, dat ging fout omdat iedere keer als hij een filmpje wilde kijken hij met zijn pot aan kwam, dus dat werkte voor toen niet echt meer maar hij liep gewoon in z'n onderbroekje de hele dag en dat ging goed.
    Ik geloof niet in mensen die zeggen dat je MOET wachten tot je kindje het zelf aangeeft. Je KAN er op wachten maar als jij er de tijd voor neemt en maakt heb je kans dat het lukt. Weliswaar met wat meer moeite, maar dat moet je er dan voor over hebben. Je helpt je kindje ook met leren lopen en andere dingen binnen de ontwikkeling, maar ik dwaal af ;) mocht je vragen hebben stel ze dan gerust. Wat mij heeft geholpen is het boekje: zindelijk maken is kinderspel. Erg leuk en handig, de vrouw die het heeft geschreven heeft 5 kinderen die allemaal voor hun 1,5e zindelijk waren.
    Succes :)

17. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik heb geen zoon, maar ik zou hem zééker niet staand leren plassen.
    Ik vind dat mannen ook gewoon moeten gaan zitten. Ik ben dan ook héél erg blij dat mijn man thuis op ons toilet steeds gewoon zittend plast. (Hoe hij het ergens anders doet, maakt me minder uit :D )

Het schijnt trouwens ook niet goed te zijn, dat staand plassen. De blaas zou zo niet goed geleegd worden.

Ik zou nog wat wachten hoor, hij is nog jong he!

18. marionneke1984

marionneke1984 Actief lid

5 jul 2009
    212
    6
    18
    Vrouw
    Pas beginnen als hij er echt zelf met komt. 2 is echt nog vroeg hoor. Komt echt vanzelf.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    2 is toch niet zo heel vroeg? Mn dochter was met 1,5 plas zindelijk, toen kwamen er wel poep problemen dus terug in de luiers. Met 2 was ze dan wel helemaal zindelijk. Ik heb nu een oppas meisje van 3 en mn dochter zei al helemaal verbaasd "Maar ze draagt toch geen luier meer, ze is al 3!" ik vind dat, zeker bij een meisje, ook erg laat om nog luiers te dragen! ( Mn zoonlief is een gevalletje poep problemen dus zodoende ook langer in de luiers... Nu redelijk zindelijk, heerlijk! )

20. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    2 is helemaal niet vroeg. Hier in Nederland hebben ze goede luiers en duurt het lang voordat kinderen zindelijk zijn omdat ze niets voelen maar in andere landen zijn ze vaak al voor hun 2e zindelijk.
    Ik ben deze week met mijn zoontje begonnen en hij is nu zindelijk. Al 2 dagen geen ongelukje.
    Maar ik weet als ik niets Had gedaan dat het veel langer Had geduurd.

Deel Deze Pagina