Hoi allemaal, Ik zit met een probleem en weet niet wat ik hiermee aan moet. In september gaan mijn man en ik met mijn (adoptie)ouders en zusje naar ons geboorteland Sri Lanka toe. Dit is een éénmalige reis. Mijn (adoptie)ouders laten mij en mijn zusje zien waar wij vandaan komen en hoe de mensen daar leven. We doen een rondreis van iets langer dan 3 weken. Nu is het zo dat je malariapillen moet slikken en vaccinaties moet halen voordat je naar Sri Lanka gaat. Mijn man en ik hebben een enorm grote kinderwens en hadden gehoopt dat we in augustus of september positief kunnen testen. Nu zegt mijn huisarts dat het niet verstandig is om zwanger te worden of om met een zwangerschap in Sri Lanka te zijn, omdat malariapillen schadelijk zouden zijn voor de baby. Hier balen wij enorm van en zijn er verdrietig om. Ineens heb ik niet meer zoveel zin om naar Sri Lanka te gaan. Malariapillen moet je bij thuiskomst ook nog een tijdje slikken. Dus voordat we er voor zouden kunnen gaan ben je weer een paar maanden verder. Ook is het zo dat wij de maanden mei en juni erg mooi vonden voor de komst van een kleine. In de maanden augustus en september hebben wij al veel familieleden die jarig zijn. Nu is onze vraag of iemand nog alternatieve tips heeft om geen malariapillen te hoeven slikken of andere tips die hiermee te maken hebben??? Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt voor je reactie!
Je kan lariam wel slikken volgens mij, maar dan moet je wel de eerste 3 maanden door zijn. Anders moet je heel goed opletten met muggen. Lange mouwen en Deet (max 30%) smeren... Vaccinaties moet je even kijken wat je nodig hebt, als je al eerder op reis bent geweest valt dat mssn mee. Na sommige vaccinaties mag je ook een maand niet zwanger worden... Planning is niet ideaal inderdaad, maar er zijn vast oplossingen te bedenken... Succes!
tja is een keuze die je maakt. En ik kan je vertellen dat de kans is dat je kindje in het voorjaar zowiezo geboren wordt erg klein is, ik begreep van een verloskundige dat er zoveel mensen in het najaar jarig zijn omdat heel veel ouders dit geprobeerd hebben. tja het is niet van te voren te zeggen, je kan er 1 maand over doen om zwanger te worden, maar ook 1jaar of 3 jaar of ....klinkt misschien beetje lullig. Wij hebben ruim 2 jaar moeten wachten op ons eerste wonder.... Ik begrijp dat je wens erg groot is, maar is hij groot genoeg om je reis af te zeggen? Alles wat ik nu weet is dat er niks onvoorspelbaarder is dan het leven zelf...... ik zou voor de reis gaan en dan er voor gaan.... maar zo kijk ik er achteraf op terug......
@ Surf: Bedankt voor je reactie! Het is echt een éénmalige vakantie. Dus we moeten alle vaccinaties nog krijgen. Ik hoop zo dat er nog meer oplossingen zijn. Onze kinderwens is echt groot. En we hadden echt gehoopt in augustus of september een positieve test in handen te hebben. Maar nu ik vandaag naar de huisarts heb gebeld stort het allemaal even in.
@ Brenda1976: Ja, het is voor ons ook echt heel dubbel hoor. Kinderwens is echt heel groot, maar deze vakantie is ook maar 1x en het is ook erg bijzonder. Gewoon voor het eerst naar m'n geboorteland. De vakantie gaan we niet annuleren. Die gaat gewoon door. Maar ik vraag me af of het echt zo erg is om in Sri Lanka ervoor te gaan?!
tja het is een keus, ik zou het er niet voor laten schieten, maar is mijn mening..... ondanks ik heeel lang heb moeten wachten op mijn boefjes. Het is zoiets bijzonders, doe je met kinderen nooit meer... (ik zou het in iedergeval niet doen, vind het al een uitdaging met 2 jongens in ned op vkaantie te gaan hahaha). Je zou in praktijk een maand of 3 a 4 moeten uitstellen, ik zou dat nog te overzien vinden....als het volgend jaar zou zijn, zou het al heel anders zijn. hoe dan ook, het is een keuze die je zelf moet maken. probeer ook verstandelijk te kijken..... en niet alleen met je gevoel.
Maar wat moet je dan doen als er een condoom gescheurt is? Dat kan toch ook altijd gebeuren? Als we de kinderwens nu uitstellen dan wordt het sowieso volgend jaar pas. In augustus en september een kleine verwelkomen lijkt ons super maar er zijn al super veel verjaardagen. Natuurlijk is het eerst afwachten of je kinderen kan krijgen. Maar wij hopen dat onze wens wel mag uitkomen.
Ik zou niet gaan plannen op geboortedatum, daar heb je echt veel en veel te weinig invloed op om daar rekening mee te gaan houden. Ik zou dus je kinderwens eventjes uitstellen, je bent nog jong zat, aan je nick te zien, dus die paar maanden zullen geen heel groot verschil maken... Dus toch je verstand even voorrang geven!
Ja, we gaan er ook voor na de vakantie. Dus inderdaad maar even verzetten hoe jammer we het ook vinden.
ik snap dat je het jammer vind, maar ik zou gewoon lekker op vakantie gaan en daarna aan kinderen beginnen! Ik zou mezelf niet teveel focussen op de bevalingsdatum, want dit gaat echt niet lukken!! ja als je heel veel geluk heb wel, maar bij de meeste duurt het een half jaartje! kinderen kun je helaas niet plannen, anders had ik nu al 3 kindjes Als je kinderwens zo groot is, maakt het denk ik niet uit in welke maand het komt!
Hoi! Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Mijn vriend en ik wilen er ook voor gaan, maar over 5,5 week gaan we een rondreis door Thailand maken. Ondanks dat je daar geen malariatabletten moet slikken neemt het toch verschillende risico's met zich mee. Bovendien wil ik wel volledig van de reis kunnen genieten, lekkere cocktails kunnen drinken en lokaal voedsel kunnen eten en gaan we gewoon in dat paradijs proberen een kleintje te verwekken. Maar voor jou ligt het misschien nog wel anders.... Het is lastig...als je eierstokken gaan klepperen houd bijna niets je meer tegen! Succes met je keuze
En laat ik nou net reizigersverpleegkundige zijn In Sri Lanka hoef je alleen malariatabletten te slikken als je naar het uiterste noordelijke puntje gaat. Er komt wel malaria voor, maar het is voldoende als je goede anti-muggenmaatregelen treft. Bovendien kun je de tabletten die voor Sri-Lanka geadviseerd zijn (paludrine) gewoon slikken tijdens je zwangerschap. Wat betreft vaccinaties: als je nu nog niet zwanger bent, ga ze meteen halen. Zodra je zwanger bent geeft het veel gedoe en mogelijke risico's. Als je ze eenmaal binnen hebt is dat in ieder geval op orde! Neemt overigens niet weg dat er nog veel andere risico's zijn, en dat je er goed over na moet denken of je zo'n reis wel wilt maken als je zwanger bent. Zeker de eerste weken heb je nog risico op een miskraam, het zou heel vervelend zijn als dat daar gebeurt. De zorg is daar niet het zelfde als hier! Daarnaast ben je vatbaarder voor infecties en als je iets oploopt kan dat grote gevolgen hebben... Als je vragen hebt mag je me best PB-en hoor... Je kunt ook naar een reizigersadviescentrum of GGD in je buurt gaan! Als je besluit om te gaan, zorg dan in ieder geval dat je goed voorgelicht bent!
Even nog voor de duidelijkheid: reizen naar malariagebied als je zwanger bent, dus ook naar gebied waar je geen tabletten hoeft te slikken, is wel echt afgeraden als er geen absolute noodzaak is! Ik lees nu mijn eigen bericht terug maar het lijkt nu net of ik zeg dat het wel kan maar het is eigenlijk wel echt afgeraden!
Wat een dilemma... Ik zou het allemaal even laten bezinken wat hier gezegd wordt. Naar de GGD gaan voor informatie is inderdaad een goede tip! En besef wel... het zijn maar een paar maanden uitstel. De gezondheid van je kind gaat voor je eigen kinderwens toch? Ga voor die reis en stel het zwanger worden even een paar maandjes uit... Wie weet ben je na je reis zo zwanger Sterkte met je beslissing!
@ Zussie: Heel erg bedankt voor je bericht. Hier heb ik echt wat aan. Ik heb je al een pb'tje gestuurd. Het lijkt ons gewoon heel erg leuk als we er in Sri Lanka voor zouden kunnen gaan. Maar ik heb gewoon hele erge last van klapperende eierstokken. En ik heb geen idee hoe ik er van af kom.
@ Lola83: Ik laat me gewoon door iedereen adviseren. Hoe meer informatie hoe beter. En we wachten ook wel gewoon als het echt niet anders kan. Gezondheid van het kindje gaat zeker wel voor.
Ik heb je terug gePB't Het is wel goed om informatie in te winnen bij iedereen, maar zoals je al merkt heeft zelfs je huisarts al dingen gezegd die niet helemaal juist zijn. Het best kun je gewoon info inwinnen bij een instelling die er dagelijks mee bezig is en op de hoogte is van de actuele adviezen. Bij ons op de gezondheidsvragenlijst staat zelfs een vraag of je een zwangerschapswens hebt, dat is niet voor niets en dat is iets wat heeeeeeel vaak besproken word tijdens de consulten Laat je gewoon goed voorlichten! Zie dat je in Zuid-Holland woont.... je bent welkom bij ons hoor Maar niet tegen mijn collega's zeggen dat ik ook 'bezig' ben
@ Zussie: Bedankt!! Je hebt alweer een reactie terug. De huisarts was misschien een beetje kort door de bocht tegen mij. Ik heb een mail gestuurd en duidelijk aangegeven dat wij een kinderwens hebben enzo. Ik ben benieuwd wat voor reactie ik terug krijg. Enne, ik zal niks tegen je collega's zeggen. Nog even en je kan testen!!! Spannend!!