Hallo, Ik heb sinds een paar dagen regelmatig last van harde buiken terwijl ik hele dagen rust. Vandaag nu al een keer of 10. Meestal is mijn buik alleen gespannen maar soms is het ook echt pijnlijk, vergelijkbaar met hevige menstruatiekramp. Als ik nog bij de vk zat zou ik haar even bellen maar ik zit sinds een paar weken bij de gyn en heb niet de indruk dat die daar zo op zit te wachten. Afgelopen maandag was ik bij de gyn op het spreekuur maar toen was het nog niet zo erg. Wel heb ik toen 2,5 uur aan de CTG gelegen ivm weinig leven voelen. Uiteindelijk een goed filmpje en in die 2,5 uur geen harde buiken. Maar maandagavond werden die erger. Is deze hoeveelheid harde buiken normaal bij 31 weken als je helemaal niets doet? Wanneer moet ik aan de bel trekken en waar? Bel je als je bij de gyn bent meteen je gyn of eerst de huisarts? Alvast van harte bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, echt een super-service!
hoi Xaph, Je mag 5a 6 harde buiken hebben per uur, word het meer of worden deze pijnlijk dan moet je aan de bel trekken. Harde buiken zijn oefeningen van de baarmoeder, de baarmoeder is een grote spier die opgerekt word maar strakjes wel veel werk moet verrichten, daarom trekt de baarmoeder af en toe samen om te oefenen of het nog lukt. Ook een niet zwangere baarmoeder trekt 9 a 10 keer per dag samen maar dat word niet opgemerkt. Imke