Ervaringen bevalling: bekkeninstabiliteit, HM,scoliose en subluxaties heup etc

Discussie in 'De bevalling' gestart door Wachtende, 26 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Hallo allemaaal !

Allereerst fijne feestdagen :)

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met bevallen met de combinatie van de volgende dingen...
    - Bekkeninstabilliteit
    - Hypermobiliteit
    - Licht-matig scoliose
    - subluxaties van heup
    - SI blokkades en dislocaties

Het hangt veel met elkaar samen dus ik vermoed dat er wel meer mensen zijn met dit probleem:)
    Ik begin hem namelijk een beetje te knijpen voor de bevalling met het oog op wat de spieren met mijn gewrichten kunnen doen.

Wat is jullie ervaring...blijft alles een beetje op zijn plek zitten of moet ik er rekening mee gaan houden dat de boel aan de wandel gaat?

Ik heb in iedergeval een TENS in mijn vluchttas zitten, zo hoop ik mijn spieren niet al te veel kracht op bekken en rug te laten zetten.
    Ben ook erg bang dat een epiduraal, mocht het nodig zijn, ervoor zal zorgen dat ik niet voel welke bewegingen er gewoon niet kunnen. Nu begrensd de pijn mij in bewegingen zodat ik niet te ver ga. Bijvoorbeeld bij een subluxatie van mijn heup...maar stel dat ik die niet voel...kun je theoretisch volgens mij door de beweging door te zetten er een volledige luxatie van maken. En dat zie ik natuurlijk niet zitten.

Ik mag kiezen voor een inleiding vanwege mijn klachten...maar een weeenstorm door de opwekkers lijkt me een stuk slechter voor mijn lichaam dan dat het natuurlijk gebeurt. Maandag krijg ik sowieso weer evaluatie of ik niet ingeleid moet worden omdat ik steeds hogere bloeddruk krijg en eiwitten in urine (waardes nog net laag genoeg om niet in te leiden).

Hooop dat iemand ervaringen kan delen (nouja...eigenlijk niet want dat houd in dat je ook een vrij pijnlijke zwangerschap gehad hebt:() of misschien handige tips heeft.

2. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik had erge BI en ben hypermobiel en ook last van SI blokkades.

Tsja, mijn verhaal is niet echt positief.. Ik had een stortbevalling van 3 uurtjes en omdat tijdens een wee de hartslag van de kleine daalde hebben ze met me lopen gooien en aan me getrokken en ik denk niet dat dat heel bevorderlijk is geweest maar goed, er was geen andere keus op dat moment.

Na de bevalling dus veel last, ruim anderhalf jaar heel intensief gerevalideerd en het gaat nu redelijk maar ik moet mezelf heel goed in acht nemen anders is het mis..

Succes met de bevalling, ik hoop voor je dat het mee valt en dat je niet zo lang hoeft te revalideren als ik..

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Oeh had op een beter verhaal gehoopt maar echt realistisch is dat ook niet denk ik :p
    Vind het nu ook een beetje vreemd...iedereen zegt ' nog even' en ' de laatste loodjes'...
    maar ik vermoed dat de echte ellende pas na de bevalling komt...klopt dit een beetje?

Kom je nu relatief pijnvrij de dagen een beetje door?

4. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik had je ook liever een positief verhaal gegeven maar helaas.. ;) misschien komen er nog positieve verhalen, je hoort vaak genoeg dat na de bevalling het ineens over is.

Ja bij mij kwam de ellende echt na de bevalling. Ik kon er tijdens de zwangerschap goed mee omgaan omdat ik dacht; ach het is vervelend maar het is even niet anders en na de bevalling is het zo goed als over, dit werd mij immers ook verteld dit mijn fysiotherapeut..

Maar goed, het werd dus niet beter.. Zorgen voor mijn zoontje was een hel, ik kon niet eens met hem de trap op om hem in zijn bedje te leggen! Over het huishouden doen nog maar niet te spreken en dingen als wandelen kon ik 5 minuten, dan stikte ik van de pijn en was het voor de rest van de dag gebeurd. Zo zijn er nog een tal van voorbeelden natuurlijk maar kort samengevat; het was echt een hel.

Nu kom ik redelijk pijnvrij de dagen door, als ik me maar rustig houd en niet te veel doe. Bv, stofzuigen lukt maar ik moet daarna absoluut niet ook nog eens gaan dweilen. Wandelen kan ik nu een half uur maar dat moet ik wel zo plannen dat mijn zoon daarna zijn middagdutje gaat doen anders word het teveel, ik kan daarna niet nog eens met hem bezig.. Dat soort dingen, alles valt en staat met plannen hier ;)

Nou ja, bij mij was het wel extreem natuurlijk ik hoop echt voor je dat het achteraf mee valt en dat je snel hersteld mag zijn en heerlijk kunt genieten van je kleintje!

5. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik ben bevallen met ernstige Bi, heb een lichte scoliose en had lage rugpijn. Ik had zeer duidelijk aan gegeven dat ze niet aan mijn benen mochten lopen gaan trekken. En als het al nodig was dat het dan wel symmetrisch moest gebeuren, op aanraden van de fysio moest ik vooral niet steeds en alleen blijven liggen. Juist bewegingen blijven afwisselen. Een baarkruk kan ook een oplossing zijn. Na de bevalling ben ik veel in bed gebleven, weinig gelopen en zeker geen traplopen. Dat heeft mijn herstel.zeker bevorderd. Na een kleine twee maanden was ik klachten vrij.

6. Janne263

Janne263 Lid

5 feb 2011
    54
    0
    0
    Zowel tijdens als na de bevalling zijn mijn klachten in goede banen geleid door de Fysio. Hij heeft een aanvullende opleiding gehad die wat overeenkomt met osteopathie die bij mij heel goed aanslaat. Mobiliseren van wervels en gewrichten, na de 1 e had ik een bekkenverschuiving na de bevalling, ook dat was na 1 behandeling klaar.

Niet mee blijven rondlopen dus maar naar een goede therapeut

7. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    BI en hypermobiel.
    De 1e bevalling zelf was daardoor in mijn beleving wel goed te doen (had het idee dat het daardoor allemaal flexibeler was). Daarna een tijdje moeilijk gelopen omdat mijn 1e been niet mee wilde.
    Heb wel nog lang met bekkenpijn doorgelopen (vooral bij het liggen deed het pijn) maar behalve vervelend geen ramp.
    dit keer loop ik bij een fysio en waar ik vorige x heel weinig kon door de BI ben ik inmiddels pijnvrij (het begon bij 14 wkn al ernstig te worden) en kan ik gewoon alles (weer) Verder heb ik van haar te horen gekregen dat ik nooit had moeten doorlopen na de bevalling en naar haar had moeten komen. Dat ga ik nu dus ook METEEN doen.
    Ik heb enorm veel vertrouwen in de fysio dat ik dit keer nog sneller beter voel.
    Na de bevalling herstelde ik in grote lijnen ook heel snel, Kon mijn zoontje zelf verzorgen, kon na 2 dagen gewoon lopen, na een week buiten wandelen en binnen no time alle gewone dingen. Alleen mijn bekken bleef instabiel en dat had ik met goeie fysio op kunnen lossen. Dus dat pak ik dit x anders aan.

Ik ben trouwens thuis bevallen dus geen tips over inleiden en pijnstilling. Ik denk dat het wel heel goed is om goed naar je eigen lijf te luisteren.

Succes!

8. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Hier ook geen succes verhaal. Had erge Bi, HMS, scoliose etc. Ik kon niet meer lopen na de bevalling, inmiddels wel weer. Waarschijnlijk door BI, groot kind, moeilijke bevalling. Er zijn zenuwen beschadigd waardoor ik uitval en gevoelsstoornissen heb vd benen. En klapvoeten. Tijdens de bevalling kon ik het ook niet hebben dat mn benen omhoog moesten. Tussen de weeen door moest ik ze steeds bewegen.
    De kleine heeft ook nog vastgezeten, waarsch door smal bekken.
    Ben wel natuurlijk bevallen maar het viel me niets mee..
    Ik schijn wel een zeldzaam exemplaar te zijn haha. De vlos, HA etc hadden dit nog nooit meegemaakt.

9. Pinda83

Pinda83 Actief lid

10 nov 2010
    407
    0
    0
    Juf van groep 4!!
    Woonomgeving: Oosten van Nederland
    Hoi,

Ik heb een milde vorm van hypermobiliteit en ik heb chronische gewrichtspijnen en heb daardoor veel last van mijn bekken en onderrug. Ik had voor de bevalling aangegeven dat ik niet wilde dat er aan mijn benen getrokken zou worden; dit wilde ik zelf in de hand houden. De bevalling was prima te doen, al had ik vreselijke rugweeen en heb ik 2 uur geperst met enorme rugpijn. Wat wel balen was, was dat ik na de bevalling nauwelijks kon lopen en staan omdat mijn staartbotje hartstikke gekneusd was. Met mijn bekken ging het goed, maar ik heb sinds de bevalling (deze is nu 13 maanden geleden) wel veel steken in mijn schaambot. Nu ben ik 12 weken zwanger en zijn die steken erger geworden. Af en toe heb ik flinke onderrugpijn, maar verder gaat het (nog?) goed!

Ik wens je heel veel sterkte, maar ook een heel fijne en voorspoedige bevalling. Hopelijk valt het allemaal mee voor je!!

Groetjes, Pinda83

10. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Hoi hier een beetje een gemengd verhaal, (heb ook lichte s bocht en reuma waarvan ik last in onderrug en bekken heb, en bi tijdens de zwangerschap)

Eerste kind was echt drama, enorme krachten en pijnen op mijn gewrichten, kind lag ook niet goed. Twee weken na de bevalling nauwelijks kunnen lopen en lang herstel...

Tweede ging veel beter, Ook rustiger aan gedaan tijdens de zwangerschap. Epidurale gehad omdat ik geen herhaling wilde van de eerste keer, en het ging veel sneller en soepeler. Tijdens de Epidurale niet bewogen, dus voor die te verre beweging (ik snap wat je bedoelt) hoef je volgens mij niet bang te zijn, tegen de tijd dat ik moest persen was hij ook gewoon weer uit en voelde ik alles weer goed. Dus die prik zou ik zo weer doen!

Nog een paar dingen die ik fijn vond:

lekker in het water, tijdje in een speciaal bad gezeten, dat maakt dat je natuurlijker beweegt en je minder verzet ( vond ik)

Een soort band om je bekken voor na de bevalling om het geheel wat minder wiebelig te laten voelen, van de fysio, maar een belly bandit ofzo kan ook om je heupen

Baarkruk, dat liggen vond ik verschrikkelij

Voeten in de Gyn. beugels, dan kun je ook geen verkeerde bewegingen meer maken en kost minder energie

Niet te snel teveel willen na de bevalling, vooral traplopen zo min mogelijk doen, en lang stilstaan vermijden

Succes!

11. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik moet nog bevallen maar ben hypermobiel en heb bi. Ik moet nu al zo uitkijken dat alles op de plek blijft zitten. Als iemand tips heeft om van tevoren door te geven hoor ik ze iig graag.

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Heel erg bedankt voor alle reacties, ik heb er veel aan!

Ik loop al bij bekkentherapeut, fysio en reumatoloog.
    Een bekkenband heb ik in huis dus misschien dat die na de bevalling van pas komt.

Het doet me goed om te lezen dat het jullie toch gelukt is, ondanks de pijn en ellende. Het zal zeker zwaar worden maar het zal toch moeten gebeuren ;)

13. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wachtende, ik zie nu hoe ver jij al bent. Alvast veel succes met je bevalling. Hopelijk valt het mee. Laat je het hier nog even weten als jullie baby er is en hoehet ging?

14. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bedankt Sanne, het is echt wachten nu :)

Ik zou als ik jou was ook naar een goede bekkentherapeut en fysio gaan. Dat heeft mij echt veel geholpen. Er zijn wat oefeningen die je kunt doen maar ik heb het meeste gehad aan de tips voor het goed bewegen. Hoe moet je opstaan, hoe stap je een auto in en uit...dat lukte toen weer.
    Vaak toch wel hulp nodig om op te staan enzo, maar kreeg wel weer wat zelfstandigheid terug.

15. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Wachtende, Veel succes met de bevalling, hopelijk hoef je niet ingeleid te worden en valt het toch nog mee. En natuurlijk cliché, maar de aanblik van je kindje maakt veel goed :)

Sanne inderdaad, heeft mij ook geholpen. Echt stomme dingetjes zoals met een kussen tussen je benen slapen, waar je zelf niet op komt.

16. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Wegens zwangerschapsvergifteging gaat het toch een inleiding worden. Spannend !!

17. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Zeker spannend wachtende! En dan gaat het vast snel gebeuren. Hoop dat het goed gaat met je gezondheid. En die van jullie baby!
    Ik slaap nu met een voedingskussen en heb mijn bewegingen aangepast. Dit helpt erg goed. Ook wordt ik vanaf de 13e week van mijn zwangerschap door mijn fysio speciaal begeleid voor mijn bekken. Wel minder dat hierdoor mijn gewrichten sneller uit de kom gaan. Er is minder tijd om ze te trainen. En alles wordt steeds wijder hè.

18. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier ernstige BI, hypermobiel, heupdysplasie, verkort bekken.
    2x normaal bevallen, en ook erg snel..
    Ik heb bewust geen ruggenprik gekozen omdat ik dan geen controle meer heb over mijn gewrichten, heb wel een pompje gehad met pijnstilling.
    Ook van te voren al besproken dat alleen ik zelf aan mijn benen mocht zit, in de vorm van naar me toe halen enzo, want alleen ik voel tot hoever het kan zonder dat er wat uit de kom zou gaan..
    Ik had het "geluk" van een kort bekken waardoor het persen bij de eerste 8 minuten en bij de 2e 5 minuten was..
    Bij mij stond na 3 dagen mijn bekkentherapeut aan mijn bed, en tot die tijd ben ik ook boven gebleven! Mocht 3 dagen geen trappen lopen (alleen naar boven na thuis komst)

19. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    En ben je ondertussen al bevallen?

20. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0