Gewoon spugen of reflux?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Ma2Be, Feb 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Hoi
    De laatste tijd begint ons kleintje ietsjes meer te spugen. Kleine baby'tjes spugen, dus dat is niet erg. Inmiddels heb ik wel ontdekt dat ze na de voeding toch echt een tijdje heeel rustig rechtop moet zitten, zodat t goed zakt, dan gebeurt t minder snel.

Het is niet altijd een mondje melk teruggeven, maar ook vaker al verzuurd kwarkachtig. Ze gaat meestal ook even piepen als er een spuugje aankomt.
    Vanochtend heeft ze me helemaal ondergespuugd, met zure melk..

Heb geen vergelijkingsmateriaal :oops: en vraag me dus af of dit inderdaad normaal spuuggedrag is, of misschien toch reflux? Wat is eigenlijk precies het verschil?

Oh ja, vaak na de voeding kreunt ze snachts ook een tijd, bedacht me net dat dat er ook wel iets mee te maken kan hebben. Het klinkt dan heel zielig!

Graag uw advies ..

2. Deze dingen kunnen wijzen op reflux, maar kunnen ook andere oorzaken hebben. Ik zou goed in de gaten houden of het spugen meer wordt. Mijn vraag is komt het er met bogen uit? Spuugt ze tot aan de volgende voeding? En ook in bed? En huilt ze ook bij het omhoog komen van de voeding en kijkt ze daarbij zuur/vies oid?

Tips tegen het spugen:
    - na de voeding half uur tot 45 minuten rechtop houden
    - bedje schuin zetten (dus blokken oid onder het hoofdeind)
    - meerdere kleinere flesjes geven verspreid over de dag
    - zoveel mogelijk rechtop voeden (wat je kan doen is je voeten op de tafel leggen en je kindje op je benen tegenover je leggen, zodat ze je aankijkt)

Fenna heeft ook reflux (gehad) (is al een heel stuk minder) en bij haar hielpen sommige van de tips. Ze spuugde met bogen alles eruit en dan leek het soms net of de hele fles er weer uitkwam. Ze huilde daarbij ook. Werd in haar slaap huilend wakker als ze moest spugen, omdat het zo'n pijn deed. Na de voeding konden we niets met haar doen, omdat alles er dan meteen weer uitkwam. Zelfs haar in bed leggen resulteerde in spugen. Dat was voor haar al teveel gehobbel. Uiteindelijk zijn we bij de ka beland voor medicijnen tegen het ontsteken van de slokdarm. Die gaat op een gegeven moment irriteren door het vele zuur dat omhoog komt door de slokdarm. Daardoor is ze echt opgeknapt en is ze zoveel vrolijker geworden. Misschien heb je zo een beetje vergelijkingsmateriaal. Ik zou het sowieso goed in de gaten houden en anders bij de ha een verwijzing vragen voor de ka.

3. gerda b

gerda b Lid

Mar 17, 2006
    93
    0
    0
    winkelmedewerker
    friesland
    Hallo,
    Na heel veel huilen kwamen wij er pas na 3,5 maand achter dat lisa reflux had.Zij spuugde helemaal niet met een boog,maar golfje doorzichtig vocht.Dit bleek gewoon echt zuur te wezen.bij het consultatiebureau had ik alvaak aangegeven dat ze wel heel veel huilde en bijna niet sliep.Dat hoorde erbij ,babytjes konden weleens huilen.Ik was na 3,5 maand de wanhoop nabij.Toen zij ineens 3 weken niks groeide heb ik echt aan de bel getrokken,onze huisarts nam ons tenminste serieus.We werden naar het ziekenhuis gestuurd en we kregen het medicijn losec mee.Vanaf toen ging het heel goed.En inderdaad het hoofdeind van het bedje iets oomhoog zetten.Maar als je het zelf niet vertrouwd en denkt dat er wat met haar is,echt aan de bel trekken hoor.Ik was ook een leek,maar ik wist wel dat het niet goed was.En de kenners(consultatiebureau) maar roepen dat het huilen er wel een beetje bijhoort,ja mehoela even huilen ok maar niet 6 a 7 uur per dag.

4. Hier ook losec en 6 á 7 uur huilen per dag geweest.. en inderdaad ook doorzichtig vocht komt op een gegeven moment naar boven (maagzuur). Wees vooral heel alert op je kindje en neem geen 'nee' voor een antwoord als je het zelf niet vertrouwd!

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Klinkt bekend, vooral dat kwarkachtige. Soms spuugde ze in een boog, maar meestal niet, het liep gewoon de hele dag door uit haar mond en bij elke beweging vloog er weer een golfje uit. Ik dacht ook dat het normaal was, maar niet dus. Zou het echt even aankaarten bij de HA of CB, wij kwamen er bij 6 weken achter en sinds we nutriton aan haar voeding toevoegen, gaat het stukken beter.

6. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

Feb 21, 2008
    590
    0
    0
    Nova spuugt helemaal niet, maar huilde veel en slikte ook veel terug.
    Hier was het andersom: het cb had al meerdere keren aangegeven dat ze aan reflux dachten, maar de ha leek het niet waarschijnlijk. Uiteindelijk heeft hij me toch doorgestuurd naar de ka en nu krijgt ze losec.
    We hebben een heel andere baby gekregen, veel vrolijker.
    Ik zou er toch eens naar laten kijken want ze hoeft geen pijn te hebben.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,177
    35,852
    113
    Volgens de ka in het ziekenhuis was spugen geen probleem zolang ze goed groeien EN ze er zelf geen last van hadden.

8. Dat zei mijn ka niet hoor! Fenna groeide goed en plaste goed, maar ze was een heel huilerig meisje dat de hele dat door spuugde. Het cb zei doodleuk dat het meer mijn probleem was dan dat van haar, omdat het vooral lastig was voor mij en niet voor haar.. nou mijn kind huilt toch zeker niet 6 á 7 uur op een dag voor niets!? Gelukkig naam de ha ons serieus en heeft ze ons doorverwezen naar de ka. En ook die vond dat er wat gedaan moest worden, want zoveel huilen doet een baby normaal niet.

En Mirthe81 wat jij beschrijft is ook reflux, maar dan verborgen reflux, omdat het kindje steeds de voeding die omhoog komt weg moet slikken. En dat veroorzaakt dezelfde problemen, behalve dan dat het niet eruit komt en je geen wasprobleem hebt.

9. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel
    Zou idd goed kunnen. Mijn dochter heeft het ook (verborgen reflux) en het kwam helemaal niet eens in bogen maar ze slikte uren na de voeding steeds en veel huilen. Johannesbroodpitmeel door de voeding en ons probleem was opgelost!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,177
    35,852
    113
    @dafje: je begrijpt mij denk ik nie thelemaal goed. Wat de ka zei was dus ook als hij/zij er zelf geen last van heeft. Bij jouw meisje was dat dus wel zo, daarom huilde ze ook zoveel. Bij haar was er dus wel een probleem.

Als ze er zelf geen last van hebben en ze groeien goed is het vooral een probleem van de ouders, dat bedoelde ik. DAt gaat in jouw geval dus niet op.

11. Oh sorry, ik heb denk ik maar half gelezen :oops: Sorry!

12. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0

Nou er komt wel veel bekend voor.. hebben we net de krampjes onder controle..
    Komt er af en toe met bogen uit, niet elke keer. Maar ze spuugt de laatste dagen vaker steeds tussendoor. Ook in bed, ja, en vooral na de voeding gaat ze piepen als er wat omhoog komt. En daar kijkt ze wel moeilijk bij...

Wiegje staat al sinds haar geboorte scheef.. twee dikke boeken onder de poten aan het hoofdeind.
    Rechtop houden doe ik minimaal 20 minuten en vooral: niet schudden! maar rustig aan, vooral niet teveel bewegen...
    Ik geef borstvoeding, iemand tips hoe dan rechtop te voeden?

Kan het zijn dat reflux ook later zich ontwikkeld? Het spugen is wel meer geworden namelijk de laatste dagen. Maar misschien valt het ook meer op omdat ze eerst last had van krampjes..
    De laatste dagen zowiezo meer, en vandaag heeft ze na elke voeding gespuugd. En ze huilt veel vanmiddag.
    Ga het morgen nog maar even aankijken, en anders naar de huisarts. Vind het zo zielig!

13. Vraagje voor wat betreft de bv. Ik gaf ook bv en Fenna spuugde nog meer bij de bv dan toen ik was overgestapt op fv. Heb je last van een sterke toeschietreflex of overproductie? Want dat had ik heel erg en daardoor kreeg Fenna veel te veel binnen in een korte tijd en dat spuugde ze dus ook weer eruit, want het was gewoon teveel in een te korte tijd. Ze kon het niet kwijt en niet verwerken.

14. Het kan trouwens zeker verergeren, dat was bij Fenna ook zo.. eerst gewoon op de spuugdoek bij het boeren en later werden het bogen van een meter. Geleidelijk werd het steeds meer en met meer kracht.

Dit had bij mij ook weer te maken met de bv. Want Fenna dronk zonder stop. Ze dronk tot ze in slaap viel en dat zorgde voor steeds meer melk en ze kon het dus elke keer minder goed wegwerken.

15. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Ahum.
    Klinkt zeer bekend.. heb last van heel veel productie. Daardoor kwamen ook de krampjes. De productie was na het stoppen met venkelthee en minder voeden wel weer wat minder, krampjes ook, mede door de sab simplex. Vanmiddag zag ik wel met voeden dat het er toch wel uitspoot weer, terwijl ik 3 uur geleden had gevoed.. Ze drinkt de laatste dagen ook weer wat langer, waarvan ik dacht dat dat niet zo erg is, omdat eea toch beter ging. Ga om te proberen toch weer wat korter voeden denk ik, en de eerste toeschiet weg laten lopen.. Bij de krampjes hielp dat ook, dus wellicht lopen we hier weer tegen hetzelfde aan..

Thanks voor de tip!

16. Succes! Ik ben erg benieuwd of het minder wordt! Laat je het weten?

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou niet korter gaan voeden, je kindje kan het beste bepalen wat ze nodig heeft. Wel is het verstandig zodra de melk eruit spuit, dat op te vangen totdat het drupt en dan weer aanleggen. Eva laat altijd los zodra het gaat spuiten.
    Eva spuugt ook wat meer de laatste tijd, maar ik maak me er nog geen zorgen over. Ze groeit goed en is over het algemeen wel tevreden, ze huilt in ieder geval niet veel.
    Wat je zou kunnen doen om meer rechtop te voeden, haar voor je op je leggen, buik tegen buik, zoals je haar ook wel houdt waarschijnlijk na het voeden. Is wel even wennen maar kan heel goed.

En krampjes zijn heel vervelend, maar horen er wel gewoon bij de eerste 3 maanden. Ik zou dus ook niet korter gaan voeden omdat ze anders krampjes krijgt. Wel is het soms dan verstandig om als troost een keertje niet aan te leggen. Als ze krampjes hebben, willen ze vaak troost in de vorm van aan de borst, maar dat kan inderdaad de krampjes verergeren.

18. Klinkt allemaal logisch snoopy, maar ik zou toch erg uitkijken bij overproductie.. ik weet hoe vervelend het is en als je kindje niet stopt met drinken tijdens het gewoon voeden dan is het heel vervelend en blijf je in het patroon zitten van meer vraag, meer productie en wordt het spugen alleen maar erger. Dus ik zou echt goed kijken wat nu handig is. Desnoods zou ik hulp inroepen van een lactatiedeskundige. Die weet hoe je dit op de beste manier kan oplossen.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva drinkt vooral 's avonds wel eens teveel en dan spuugt ze ook meer. Kan geen kwaad toch? Je moet alleen het verschil kunnen zien of het honger is of zoeken naar troost, dat lukt mij niet altijd.

20. nee, dat is ook lastig, maar dat herken je op een gegeven moment wel hoor. Geef jezelf de tijd om de signalen te herkennen.. Je kindje is nog maar 2 maanden.. ik zit nu soms nog steeds dat ik denk van: wat is er nou?

Share This Page