gewoon toegeven aan knorrende maag?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Migga, 4 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    #1 Migga, 4 nov 2010
    Laatst bewerkt: 4 nov 2010
    Ik ben nu ruim 10 weken zwanger en heb de hele dag door honger. En dan niet alleen "psychisch", maar ook echt een knorrende maag. En dat terwijl ik toch echt wel flink wat eet op een dag. Dit is wat ik zoal binnenkrijg:

Ontbijt: brintapap of biogarde met cruesli
    Tussendoor: krentenbol + pakje toastjes of time-out
    Lunch: 3 boterhammen met oude kaas of met ontbijtkoek
    Tussendoor: veel fruit (appels, sinaasappels, mandarijnen)
    Later tussendoor: wat dropjes, spekkies, nootjes of chippies
    Avondeten: gezonde maaltijd (normale portie) en soms een toetje
    's Nachts: warme melk met honing (lig 's nachts nogal eens wakker)

Verder drink ik alleen water, thee en sinaasappelsap.

En dan nog moet ik mezelf inhouden om niet nog meer te eten, omdat ik echt trek heb. :$
    Mag ik daar gewoon aan toegeven (dus: nog meer brood eten bijvoorbeeld), of zet dit meteen aan?
    Soms vraag ik mij wel eens af of dit niet gewoon een trucje van het lichaam is om extra vetreserves op te bouwen, en dat ik dus moet proberen om niet toe te geven aan die trek.
    Ben benieuwd wat jullie hier van vinden!

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik denk dat je best bijvoorbeeld meet boterhammen en fruit kan eten. Zo eet je niet ongezond, maar heb je niet steeds honger.
    IK had de eerste maanden niet zo veel trek, maar na een maand of 4 wel enorm.
    Toen at ik wel 6 boterhammen per dag geloof ik. Zolang je niet gaat snacken op ongezonde dingen.
    De trek is nu sinds een paar weken wel over, omdat de baby best hoog zit en ik niet veel weg krijg.
    Ben al met al nu net 7 kilo aangekomen, dus ik zal het wel nodig hebben gehad want dik ben ik er niet van geworden.

3. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    ben ook benieuwd naar de antwoorden,
    ook ik heb echte honger. Dat begint al snachts tussen 4-6 uur dan drink ik een beker melk.
    Maar overdag, na het eten van brood heb ik zo weer honger.
    Het is zo dat je bloedsuikerspiegel sneller kan dalen tijdens je zwangerschap en je daardoor ook sneller trek hebt. Nu ben ik nogal flauwval-gevoelig dus ik eet echt bijna het dubbele als voor de zwangerschap. (ben nog niets aangekomen)
    Ik denk, als je honger hebt heeft je lichaam brandstof nodig en moet je eten. Toch?

4. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38

Dat je lichaam extra brandstof nodig heeft dat geloof ik zeker, maar tijdens mijn vorige zwangerschap had ik ook zo'n honger en heb me toen nog redelijk in kunnen houden. Toch kwam ik ruim 17 kilo aan. Vraag me af hoe dat dan kan.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zeker aan het begin heb ik er wel aan toe moeten geven, ik had best wel last van misselijkheid en als ik niet at, dan werd ik gegarandeerd misselijk. 's Nachts moest ik ook regelmatig uit bed voor wat drinken of een plak ontbijtkoek ofzo. Ik zou wel rekening houden met wat je eet, een extra boterham, fruit, schaaltje yoghurt, droge crackers oid zodat je niet teveel snaait. Maar je lichaam is wel iets heel moois aan het bouwen en heeft dan zo nu en dan wat extra's nodig. Je kan ook proberen voor het slapen gaan iets te eten, wellicht word je dan niet wakker van de honger?

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoihoi,

ik had ook zo'n last van hongergevoel.... gewoon zoveel mogelijk je maaltijden over de dag verdelen en gezonde vullende dingen pakken. Ik deed, en doe bijv bij elke boterham sla en tomaat erop. Geen calorieen maar vult wel aardig! En magere kwark bijvoorbeeld vult ook aardig en levert niet zoveel calorieen.

Hier nog een link van voedingscentrum met een richtlijn:
    Eten en drinken | Voedingscentrum, eerlijk over eten

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Als je lichaam erom vraagt ga je eten.. simpel toch.. je kiest wel wat je naar binnen stopt natuurlijk.

Je bent een mens aan het maken, dat kost energie...je lichaam doet niet aan trucjes , die zegt ik het te weinig voedsel om te kunnen werken, leven, denken, baby maken, huishouden doen, sociaal zijn, te leven dus .. en dus moet er wat in.

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als ik honger heb dan eet ik. Ga er vanuit dat mijn lijf vraagt om wat het nodig heeft. Kies dan wel voor verantwoord voedsel en niet voor chocoladecakes (okay.. die af en toe ook ;)).
    Het is ook normaal om extra vetreserves aan te maken ter bescherming van je kindje en straks om borstvoeding te gaan geven. Gewoon goed en gezond eten. het is nu niet te tijd om aan je lijn te denken.

9. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Rond de dertien weken had ik ook voortdurend honger, at dan maar gewoon veel brood, en ondertussen heb ik er geen last meer van. Denk dus echt dat je lichaam gewoon even wat extra nodig heeft.

10. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Je eet opzich wel voldoende als ik dat zo zie maar nu in dit geval is honger honger. Als je maag echt knort gewoon er aan toe geven.
    Ik zal hier is neerzetten wat ik at (op een werkdag) vanaf +/- week 6 van mijn zwangerschap tot aan +/- week 16.

07.00 3 boterhammen met magere (smeer)kaas
    09.00 3 boterhammen met magere (smeer)kaas
    11.00 iets van fruit of evergreen oid
    12.30 3 boterhammen met magere (smeer)kaas
    16.00 fruit
    17.30 normale portie avond eten
    21.00 2 á 3 boterhammen

Ik ben nu met 35 wkn 10 kilo aangekomen ondanks deze hoeveelheden in de eerste weken van mijn zwangerschap. En dat terwijl ik als niet zwangere zo'n 9 boterhammen MINDER at!Valt best mee dus, al zeg ik het zelf!

11. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Haha, hier ook zo'n 10 boterhammen per dag! Anders word ik ook helemaal flauw. Ook 's nachts wordt ik wakker van de hanger en eet dan yoghurt met cruesli. Bij mijn eerste zwangerschap overigens ook zoveel honger gehad en ik geniet er maar van. Die 17 kilo was er toch zo weer af (en wel 25 kg ook ;))

12. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Hier eet ik ook gewoon als ik honger heb, anders voel ik me echt niet goed...
    Dan ik eet ik een stuk brood met kaas ofzo en anders wat fruit
    Er gaat hier wel zo'n half brood per dag doorheen :)

Deel Deze Pagina