Dag Ilse. Allereerst echt top dat je (vrijwillig) dit voor het forum wilt doen! Echt super! 18 mei ben ik bevallen van ons meisje Sasha. Ze is dus nu 5 weken en 1 dag oud. Net zoals iedere kersverse moeder, heb ik nogal wat onzekerheden. Ook met de borstvoeding. Ik wil denk ik gewoon graag even bevestiging hebben dat ik het goed doe of juist tips als ik iets moet veranderen. Sasha is echt een vrolijk meisje en aan de borst doet ze het meestal ook goed. Alleen is het soms zo, dat ze nogal driftig kan worden. Dan heeft ze de tepel in d'r mond, ze krijgt dan zo'n huilgezichtje, slaat met d'r armpjes om zich heen en laat dan los. Dan gaat ze huilen bijna, omdat ze de tepel in d'r mond wilt. Dit kan zo een paar minuten doorgaan. Heb van alles al geprobeerd. D'r kontje vasthouden of haar juist 'vrij' laten. Even een boertje proberen te doen of iets dergelijks. Het is niet altijd zo, maar wel vaak genoeg. Als ik haar dan de andere borst aanbiedt, dan blijft ze het houden. Het is ook niet aan het begin, soms wel, maar soms ook na een paar minuten pas. Voor de rest doet ze het snachts hartstikke goed, komt om de 4 a 5 uur. (langer mag niet van mama, want dan staat ze op springen hihi) Alleen overdag komt ze heel vaak, soms wel om het uur. Dan drinkt ze, is afgeleid ofzoiets (zelfs op de stille slaapkamer) of ze valt in slaap (met geen mogelijkheid wakker te krijgen) maar dan heeft ze maar 5 a 10 minuten gedronken. Dan word ze vaak na een uur weer wakker en wilt ze weer drinken. Dit kan zo wel een paar uur doorgaan. Soms heeft ze ook, vaak sochtends van 10 tot 12, dat ze bijna aan 1 stuk door aan de borst wilt, met tussenpozen. (luier verschonen bv, even kroelen omdat ze moet poepen ofzo) Heb laatst ook bijgehouden van 1 dag wanneer ze kwam: 2.15 - 5.30 - 8.45 - 10-12 (bijna aan 1 stuk) 15 - 16 - 18 - 20 - 21 - 22 (het lijkt veel of valt het mee?) Sorry voor mijn lange verhaal, maar dat is om je zo'n duidelijk mogelijk beeld te geven. Ben gewoon een beetje onzeker Ze groeit trouwens wel onwijs goed! Vandaag op het cb geweest en ze woog 5120 gram (geboortegewicht van 3900 gram) Alvast bedankt. X Wendy
HAllo Wendy, Excusses voor het late antwoord. Laatste week voordat de kids vakantie kregen was ietsje te druk. Om je onzekerheid wat in te dammen. Ik denk dat je heel goed bezig bent. Als ik zo naar het gewicht van je dametje kijk komt ze iets meer dan gemiddeld aan. Dat kan ook het onrustige en snelle drinken verklaren. Uit jou mail maak ik op dat je best veel melk hebt, dit kan ook de oorzaak zijn van het loslaten en huilen. Komt toevallig op dat moment het toeschiet reflex? Is die soms krachtig? Veel kindjes, zeker wanneer jij meer melk hebt zijn snel klaar. Met 5-7 minuten kunnen kindjes vanaf 4-6 weken klaar zijn met drinken. Geef je haar beide borsten per keer? Probeer eens om haar binnen de 3 uur steeds wanneer ze komt aan dezelfde kant aan te leggen. Je kan ook voor het aanleggen een TSR opwekken en de eerste stroom laten weglopen. Je kunt de folder over teveel melk downloaden op www.borstvoedingnatuurlijk.nl Daarin vind je veel praktische tips over hoe om te gaan met veel melk en de onrust die dat met zich meebrengt bij de kinderen. Succes Als je meer vragen hebt, mijn collega zal tijdens mijn vakantie af en toe wat vragen beantwoorden. Ilse
Heej Ilse... Geeft niet, ik heb de tijd hihi. Ik heb een behoorlijke toeschietreflex (althans, denk ik, heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal) maar het komt er dan echt met een flinke straal uit. Maar het is meestal niet in het begin, meestal als ze al eventjes gedronken heeft. Zou het kunnen zijn dat ze misschien zuigbehoefte heeft en een beetje driftig kunnen worden, omdat er wel melk uitkomt nog? Want ik heb nmlijk het gevoel dat ze behoorlijk zuigbehoefte heeft. Soms ondanks dat ze (denk ik)genoeg en lange tijd heeft gedronken, blijft ze toch nog smakken. Ik geef geen speen, maar is dat wel mogelijk nu? Ik ga sowieso het foldertje even bekijken. Alvast bedankt! En uiteraard fijne vakantie!
Hallo Wendy, In afwezigheid van Ilse neem ik waar op dit forum en geef ik even antwoord: Wanneer je kindje goed groeit en goed drinkt aan de borst kun je na de voeding best af en toe een speentje geven. Probeer alleen de speen niet te zien als uitstel van de voeding, want daardoor kan ongemerkt je voedingspatroon veranderen....Veel kindjes hebben inderdaad die zuigbehoefte gebruiken het zuigen om tot rust of in slaap te komen. Lijkt me heerlijk! Ik denk dat je het best kunt proberen. Maar met beleid dus: niet vlak voor een voeding, dan drinkt je kindje misschien ongemerkt anders (minder effectief) en maak je ook weer minder aan. Wanneer je het speentje inderdaad geeft zoals je zegt na de voeding of om zuigbehoefte te voldoen nadat je kindje gedronken heeft lijkt me dat geen bezwaar. Hartelijke groet, geniet van je kindje! Heidi Margit