Driftig aan de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door poekie01, 17 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ik heb weer een vraagje.

Als ik mijn mannetje wil aanleggen, heb ik soms grote problemen met hem aan de borst te krijgen. (vooral aan de rechterkant) Hij zet zich af, slaat en knijpt met zijn handjes maar maakt wel de hapbeweging. Het lijkt wel of ie wel en niet wil. Hij wordt dan erg driftig en loopt echt rood aan, als ie eenmaal aan de borst is (wat erg pijnlijk verloopt op zo'n moment) is ie kompleet tevreden en rustig. Waar komt dit nou door? Het maakt me erg onzeker.

En nog een vraagje. Zag net in zijn poep groene slierten, terwijl het tot nu toe alleen kerrie was. Ik heb eergister spinazie gegeten. Komt het daardoor? Hoe lang duurt het voordat mijn voeding in de borstvoeding komt?

Alvast bedankt voor je antwoorden.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Poekie,

Wat lastig he als je wilt aanleggen maar hij niet wil.
    Wat me opvalt is dat het vooral aan 1 kant is. Ik kan me zo voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Wat doe je verkeerd. Ik denk dat jij niet direct iets verkeerd doet. We moeten zoeken naar een oorzaak die maakt dat het in die houding niet prettig is.

Is het alleen met zittend voeden op die zijde of ook bij liggend voeden?

Kan je beschrijven hoe je het meest aanlegt wanneer dit optreedt?

Als je hem in zijn blootje op het aankleedkussen hebt liggen op zijn rug, ligt hij dan mooi symetrisch of heeft hij de neiging (als omschrijving) om als een soort kommaatje te gaan liggen. Dus meer naar 1 kant gebogen. Kan je ook beschrijven hoe zijn handjes/armen en benen dan liggen.?

Wat je kan proberen is om het voor het aanleggen in de foetus houding te brengen . Veel kindjes vinden dat rustgevend. Ruggetjes iets gebogen en beentjes opgetrokken. Probeer in die houding aan te leggen (vaak is de rugbyhouding heel geschikt hiervoor) Let op dat je hem aan alle kanten goed ondersteund. Geen steun geeft vaak het overtrekeffect.

Ik zou hier eigenlijk mee willen kijken omdat ik nu heel moeillijk een beeld kan vormen.

Even over de poep. Kan je aangeven wat zijn gewicht is? Geboorte en nu?

Het komt vaak voor dat de poep verkleurd is. Groene slierten zie je vaker, Soms zie je dat inderdaad daags na het eten van spinazie. Bij teveel of te weinig veel melk is de poep ook groen, soms wel spinazie groen. vandaar mijn vraag over het gewichtsverloop.

Ik hoor het wel weer,

Ilse

3. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    Hoi Ilse,

Hij is net bij het cb gewogen op het weeguurtje en weegt nu 4050 gram. Zijn geboortegewicht was 3085 gr. In de tweede week was ie veel afgevallen. de kraamzorg had voeden om de 3 a 4 uur geadviseerd na een week, waardoor mijn produktie terug liep en zijn gewicht tot 3020 was gedaald! Ik moest toen om de 2 uur gaan aanleggen, en toen is ie weer aan gaan komen.

Zijn poep is niet helemaal groen, het is kerrie met een olijfgroenige sliert erin (lekker details ;) ). Het lijkt wat minder te worden.

Naakt op het waskussen ligt ie eerst rustig recht op zijn rug, armpjes langszij, beentjes ontspannen recht. Als ie begint te draaien, trekt ie zijn rug hol, naar beiden kanten, armpjes langs zijn hoofd, beentjes intrekkend.

Het draaien is vooral in de madonna houding. Ik ben rechts dus misschien houd ik hem niet goed vast als ik hem links wil voeden. Heb vanacht liggend gevoed. Ook dan is ie beweeglijk maar is ie wel sneller aan de borst. Hij drinkt dan rustiger. Merk wel dat ie rechts gulziger drinkt, veel lucht meehapt (heb ook kloven aan die kant) en melk opgeeft na deze voeding.

Ga denk zo een lactatiedeskundige bellen voor een afspraak. Heb links al kloven en mijn rechterborst (zie eerder bericht) is weer gevoelig aan het worden. Misschien heb ik teveel melk dat ik moet afkolven voordat ik hem aanleg.

Alvast weer bedankt voor je antwoorden. Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.

Groetjes

4. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    Wil er nog bij vermelden dat ie de afgelopen dagen heel huilerig is. Met moeite krijg ik hem in slaap (loop kilometers in de huiskamer.... ). Zodra ik hem neerleg begint ie te mopperen wat overgaat in huilen/ krijsen.Na het eten is ie ook niet tevreden en boert veel (met moeite, dat wel...) Mijn linkerborst deed net echt pijn met voeden, zitten weer wat harde plekjes in. Het leek ook wel of de tepel en de regio eromheen een soort gevoelloos was. Alsof het slaapt....Weet echt niet meer wat ik moet doen.... :(

Merk ook met oppakken dat ie zijn rug holtrekt.

moet zo bij de huisarts zijn voor mezelf, en voor Quinten omdat zijn oogwit wat gelig blijft. Misschien dat hij iets opmerkt.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Poekie,

Jeetje joh wat een getob. Ik heb net ook je vorige berichten er even bijgepakt.

Je schrijft dat je een lactatiekundige wilt bellen. Ik raad je zeker aan dat op korte termijn te doen. Ik kan niet direct zeggen, dat of dat moet je doen. Ik zou graag eerst een voeding bekijken en zien wat hij doet als hij niet wil happen om beter advies te kunnen geven.

Gaat de ene borst wel goed? Dan kan je hem misschien doorschuiven naar de andere. Zo dat hij dus niet op zijn andere zij hoeft te liggen.

Direct stel ik mezelf dan de vraag. Waarop wil hij aan die andere kant dan niet drinken. Heeft hij pijn (hij huilt immers veel) Zou het kunnen dat hij oorontsteking heeft (huilen en niet willen drinken, meestal aan de kant die pijn doet)

Anderzijds vermoed ik verkeerd aanleggen omdat je tepels nog niet genezen zijn.

Ook had je het vorige keer over harde plekken in de borst. Dit kan heel goed door niet optimaal leegdrinken komen. Niet optimaal leegdrinken betkend meestal ook niet optimaal aanleggen.

Het verdoofde gevoel wat je beschrijft doet me ook denken aan afklemmen van de tepel tijdens het drinken (Niet groot genoege hap)

Omdat alles zo lang branderig blijft zou ook spruw in het spel kunnen zijn. Wanneer Quinten daar erg last van heeft geeft dat ook niet willen drinken, huilerig, strekken, etc.

Kortom via de mail moet ik afhaken om je snel gericht verder te kunnen helpen.

Bel een LK en spreek snel een consult af. Gooi alles op tafel.

Ik vroeg je naar zijn ligging omdat kindjes die het door jou beschreven gedrag vertonen soms niet helemaal netjes uit de bevalling zijn gekomen. Beetje krom beschreven maar lees de site http://www.kisskids.nl/ eens door. Het Kiss syndroom zie we soms wel als oorzaak van niet goed willen happen.

Maar nogmaals dat is via de mail nauwlijks te doen.

Hoe was je bezoek aan de huisarts? ben je daar wat wijzer geworden?

Ik hoor graag van je

Ilse

6. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je antwoord. Heb gister de eerst actie ondernomen:

Inmiddels heb ik een lactatiekundige gebeld. Heb haar gister alvast over de telefoon gesproken en het grootste probleem is inderdaad het aanleggen. De linkerborst wordt niet optimaal leeggedronken en krijg verstoppinkjes. De melk komt aan deze kant moeilijker. Bij het aanleggen keek ik wel altijd of de tepelhof in zijn mondje zat, aan de voorkant. Blijkt dat ie aan de onderkant met zijn kaakje tegen het puntje van mijn tepel zit, en daardoor de melk er niet goed uit kan masseren! Dit verklaart waarschijnlijk dus ook dat verdoofde gevoel..

Bij de rechterborst (die met kloofjes) is het probleem dat die teveel melk maakt. Het spuit bij wijze van spreken in zijn mondje en de tepel staat strak zodat happen moeilijk is. Heb nu geleerd hoe ik wat melk handmatig kan kolven om de grootste druk eraf te halen, en voeden liggend op mijn rug. Dat ging gisteren al een stuk beter! Hij verslikte zich niet meer en dronk een stuk rustiger ( valt nu na voeding half in slaap) en zocht zelf naar de tepel. Hij heeft de rest van de dag een goed ritme gehad: drinken, luier, knuffelen, slapen. Vanacht na zijn laatste voeding om 11.45 kwam ie pas om 3.30! en daarna vanmorgen om 7.15. En nu slaapt ie weer in zijn bedje (eerst wat morren...)

Het overstrekken doet ie niet altijd. Net heb ik hem nog gewassen en omgekleed en dat ging goed. Op het laatst was het wel krijsen omdat mama aan het klunsen was met het rompertje... :( Hij heeft ook niet overdreven koude handjes/ voetjes, en slaapt met zijn hoofdje beide kanten op (beweegt hem ook uit zichzelf). Maar zal het toch in de gaten houden, omdat ie ook nog wel eens zijn hoofd in zijn nek legt. Het lijkt dan of ie aan het zoeken is omdat ie dit doet als hij er iets voelt (bv badcape, mijn vingers..) en er dan naar hapt. Knuffelen vindt ie juist fijn, en als ie "over de schouder"ligt, kijkt ie vrolijk en alert in het rond.

Spruw is het niet, daar is ook naar gekeken. Bij de huisarts lag ie heerlijk te slapen. Het gelige van zijn oogjes is niet zo erg dat het op iets duidt.

Mijn borst is gelukkig nog niet ontstoken, en ik probeer zoveel mogelijk te masseren ( onder de douche). Vrijdag heb ik weer contact met de lactatiekundige en kijken we hoe we verder gaan.

Ben wel blij dat ik haar heb gebeld, er viel een last van mijn schouders af. Borstvoeden is heel mooi, maar het vergt wel heel wat "oefening" en doorzettingsvermogen. Hoop dat het vanaf nu alleen maar beter zal gaan. De eerste stap is in ieder geval gezet :)

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Poekie,

En....hoe is het nu?
    Wat super dat je een LK hebt gebeld. Zij kan tenminste zien wat er gebeurd dat is over de mail toch een grote barierre. Ik kan alleen maar gissen en hopen dat ik het goede beeld vorm bij een verhaal.

Ik hoop zo dat je met haar hulp echt verder komt. Heel veel succes,

Ilse

8. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    Hoi Ilse,

Het is alweer ff geleden maar het gaat inmiddels een stuk beter!

De LK was langsgeweest en heeft me een aantal aanwijzingen mbt het aanleggen gegeven. Heb nu ook een kolf waarmee ik de grote druk weg kan nemen. Dat geeft iig makkelijker bv.

Heb nog wel dat Quinten in de middag/avond veel kleine beetjes wil drinken. Wist eerst niet waarom ie zo huilerig was, vond wel dat ie zo kort dronk. Maar dit blijkt dus clusteren te zijn. Vooral met dit warme weer heeft ie dorst!

De nachten gaan best goed. Afgelopen nacht van 0.30-5.00 geslapen, een hele vooruit gang. Hij is ook een stuk rustiger geworden. Misschien had ie ook wel last van een sprongetje: hoe kan opeens breeduit lachen, volgt de mobiel met zijn ogen en maakt echt plezier geluidjes...

Bedankt voor je antwoorden Ilse!

Deel Deze Pagina