Van twee naar een slaapje...hoe en wanneer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cherubin, 5 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherubin

cherubin Bekend lid

8 sep 2014
    555
    368
    63
    NULL
    NULL
    Hoe zijn jullie van twee naar een slaapje gegaan?

Hier is onze dochter aan het rommelen met slapen. Eerst sliep ze van 10 tot 11.30 en van 14.30 tot 16.00 ongeveer, en dan lag ze om 19.30 in bed voor de nacht tot 7 uur.
    Nu is ze smorgens eerder wakker, rond 6.15 uur. Daardoor is ze tussen 9.30 en 10 echt wel weer toe aan een slaapje maar vervolgens stuitert ze de middag door. Dan leg ik haar uiteindelijk nog wel even op bed want van 11.30 tot 19.30 redt ze niet. Maar zoals gisteren heeft ze geslapen van 15.30 tot 16.45 en sliep ze uiteindelijk bij 20.30 pas tot 6.15

Voor m'n gevoel gaan we dus weer schuiven. Dus ik dacht vanmorgen uit te testen of ze op kon blijven, maar net om 10 uur stortte ze helemaal in ondanks dat we wel even weg waren geweest voor een boodschap etc. Dus nu ligt ze toch maar weer te slapen.

Hoe zijn jullie over gegaan? Iedere keer beetje rekken? Ene dag 1, andere dag 2 slaapjes? Ik weet het niet zo goed!

2. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Het ging hier eigenlijk vanzelf... Eerst stortte ie kort na het opstaan alweer in, lag dus 2,5 uur daarna alweer te slapen. En ineens legden we hem wel weg, maar ging mooi niet slapen. Dus toen was het ineens maar 1 slaapje. Maar heel zelden nog wel eens 2, om bv. 16.30 nog een uurtje. Kijk per dag wat ie aangeeft en heb eigenlijk nooit gerekt of eerder wakker gemaakt.

Misschien in de avond wat eerder naar bed, waardoor ze het van 11.30 tot 18.30 misschien wel redt? En dan dus niet meer in de middag naar bed? Of max een uurtje ofzo? Zou het idd even uitproberen, kan best even duren voor er weer een nieuw ritme ontstaat.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Tja, ik ben er vrij makkelijk in geworden, hier is het dus de ene keer 1 slaapje, de andere keer 2 en dat gaat prima. Ik rek niet tenzij in het gezins-voordeel/noodzaak, dus ze slaapt hier eigenlijk wanneer het kan of zij het aangeeft.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ging hier ook vanzelf. Is bij ons zoontje nu pas (21mnd) dat hij echt toe is aan 1 slaapje.

We hebben een periode gehad met dat ik er zelf mee kon spelen als het anders niet goed uitkwam, dat was wel handig :p

5. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier ging ze rond 11 maanden op 1 slaapje. Ze kon ineens langer wakker blijven. Middagslaapje werd hier niet langer door. (2,5 a 3u)
    Maar doordat ze in haar doen en laten meer ging ondernemen ging ze met 12 maanden weer op 2 slaapjes. Deze beperk ik wel tot 30min. Tenzij ze erg vroeg naar bed ging dan nog wel eens max. Een uur.
    Soms slaat ze hem over als we de deur uitgaan.

Wat je dus kan proberen is het ochtendslaapje inkorten.
    En kijken hoe dan de dag verder verloopt

6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Onze dochter van bijna 1 doet soms nog 2 slaapjes en soms 1. Ligt er maar net aan hoe moe ze is. Met 2 slaapjes slaapt ze van 10.30-12.30 en van 15.30-16.30. Als ze 1 slaapje doet is het vaak van 12.00/12.30-15.00

Onze oudste ging ook rond 1 jaar over op 1 slaapje.

7. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Hier zitten we met hetzelfde. Ons zoontje van 11 maanden slaapt sinds een week of twee 's ochtends ineens 3 tot 3,5 uur. Soms eind van de middag toch nog een uurtje maar dat is niet ideaal omdat ie daarna dan even eet en meteen weer naar bed gaat. 's Ochtends is ie meestal rond half zes al wakker (gaat man eruit gelukkig, ik doe de nachtvoedingen meestal twee of drie per nacht). Gisteren het eind van de middag slaapje achterwege gelaten en meneer sliep vanochtend tot half acht. Vandaag slaapje zover mogelijk opgeschoven naar tussen de middag en dat deed ie ook keurig 3 uurtjes, ging prima tot na het eten en nu maar hopen dat ie morgenochtend weer een beetje op een fijn tijd wakker wordt. Beetje uitproberen dus..

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Hier ging get vanzelf. Rond 11 mnd als we ergens waren viel ze niet meer in slaap in bijv de auto. De dag erna dan wel weer. Op een gegeven moment gimg ik dingen doen in de ochtend en was het weer tijd de lunch en ging ze daarna naar bed. Net na haar eerste verjaardag ging ze over op 1 slaapje. Bezig houden was hier de sleutel en dat hield ze steedsbeter vol.

9. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier tegen 1e verjaardag aan overgegaan op 1 slaapje. Daarvoor was ze heel erg bezig met leren lopen waardoor ze bekaf was en 2x moest slapen. Om 9.30-10.00 uur moest ze echt wel weer in bed 's ochtends (vaak wakker rond 7.00-7.30 uur). Toen merkte ik dat ze steeds later ging slapen in de ochtend en toen het een paar keer pas 11.00 uur slapen was (waardoor hele middagschema, eten, slapen, avondeten, enz, in de war ging) besloot ik dat het tijd was voor 1 slaapje per dag. Dat werd rond 13.00 uur, vrij vlot na de lunch. Desnoods lunch iets naar voren halen.

Eerste paar dagen waren niet bepaald leuk te noemen en was ze erg moe. Ik hield haar bezig zodat ze niet ging slapen. Na een week was dat al stukken beter en na 2 weken zit je beiden goed in het nieuwe ritme. Eigenlijk ging het vrij makkelijk.

10. Shiela88

Shiela88 Actief lid

15 okt 2015
    103
    23
    18
    NULL
    NULL
    Hier rond 11 maanden overgegaan op 1 slaapje. De eerste 2 weken was het per dag kijken wat ze aankon (1 of 2 slaapjes). Ik zorgde ervoor dat ik rond 11 uur ging lunchen met haar. Daarna ging ze naar bed. Met de tijd sliep ze dit slaapje steeds langer.
    Weet nog wel dat ik zeker 4 weken zat te klungelen hiermee. ik moest echt optijd middageten anders lag ze te pitten aan tafel . Hier gaat ze savonds pas om half 9 naar bed tot +- half 8 in de ochtend.

Succes! Ik vond het een erg lastige periode.

11. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hier een dochter van 17 maanden en nogsteeds 2 slaapjes. Die heeft ze ook echt nog nodig want op 1 slaapje is ze super chagrijnig... Ik laat haar nu op vaste tijden slapen: 2-2,5 uur na het wakker worden 's ochtends (ze word ergens tussen 7 en 8 wakker) gaat ze naar bed voor een uurtje. Ik maak haar na dat uur ook wakker (tenzij ze heel vast slaapt, dan laat ik haar nog even 15 min liggen maar meestal word ze meteen wakker zodra ik de kamer binnen loop) Dan blijft ze zo'n 3 uur op en gaat ze naar bed voor het middagdutje. Dit is vaak rond 14u en ik haal haar er uiterlijk 16u weer uit. Mijn ervaring is dat als ik haar langer laat slapen smiddags de avonden en nachten veel onrustiger zijn.

12. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Ja wat een gedoe he, hier een soortgelijke kwestie; zoontje van 11 maanden slaapt van 11h tot 12.30h en van 16h tot 17:30h maar is dan 's avonds met geen mogelijkheid meer naar bed te krijgen en slaapt dan pas om 21:30h. Wat wel gek is dat hij, als we hem 's ochtends laten liggen tot 8h a 8:30h uitslaapt dus heeft zijn slaap nog wel duidelijk nodig. We zijn nu aan het stoeien met hem overdag eerder wakker te maken tijdens zijn slaapjes maar dat voelt ook zo raar om een baby wakker te gaan maken terwijl hij het blijkbaar nodig heeft anders zou hij niet liggen slapen toch? Wat is wijsheid? Ik heb echt geen idee en lees dus even mee :rolleyes:

13. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier een zoon van ruim 17 maanden. Maar ik rek niets en doe niets tegen zijn eigen ritme. Wat inhoudt dat hij echt nog 2x 2-3 uur slaapt en soms nog een derde slaapje pakt aan het eind van de middag... Als hij gaat geeuwen en met zijn duim in zijn mond gaat zitten is hij moe en gaat dus naar bed.

14. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Dat is ook mijn insteek, maar heeft dit bij jouw zoontje geen invloed op zijn bedtijd 's avonds? Gaat hij gewoon iedere avond gemakkelijk op dezelfde tijd naar bed?

15. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ja, al is dat wel pas om 20 uur omdat ml pas om 19 uur thuis is en we dan nog aan tafel moeten. Vandaar dat ik dat 3e slaapje prima vind. Hij slaapt meestal tot 6.30/7.00. Dan zijn wij er al uit voor onze oudste.

Daarbij vind ik het ook niet goed om geforceerd vanaf een bepaalde leeftijd te verwachten dat het dan maar met een slaapje minder moet. Zoals ergens hier boven beschreven: "4 vervelende dagen omdat ze best moe was" Dat vind ik echt niet kunnen. Kinderen gaan vanzelf minder slapen als ze minder slaap nodig hebben.

16. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ik heb er eentje van 18 maanden en slaapt nog 2x per dag 1'5 tot 2!uur wanneer het 2x een uur is gaat hij zelfs 3x. Hij gaat rond 19:30 naar bed. Wij hebben ook een periode gehad dat hij vroeg wakkervwas. Mgl dat het bij ons icm met tandjes was maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het werd iig weer vanzelf tussen 7-7:30 wakker worden

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik ga inderdaad ook mee met hoe hij er bij loopt, zoon is nu 19 maanden. De ene dag slaapt hij 1 keer, andere keer 2 en soms zelfs 3 keer maar dat is tegenwoordig eigenlijk alleen als hij weer eens een verkoudheidje onder de leden heeft.

De laatste tijd lijkt het erop dat hij 2 dagen 1 keer slaapt en dan weer een dag 2 keer nodig heeft. Wij houden dus ook niet vast aan vaste tijden.

18. cherubin

cherubin Bekend lid

8 sep 2014
    555
    368
    63
    NULL
    NULL
    Goed om alle ervaringen te lezen. Nu is ze twee dagen naar het kdv geweest, daar slaapt ze smorgens een klein uurtje en dan smiddags om 14.15 naar bed tot 16.30...
    En dan thuis nog tot 20.00 stuiteren, in bed nog kletsen tot 20.30 en morgen om 6.15 weer present...nu ben ik 5 dagen thuis en hebben we genoeg dingen om te doen om eens te proberen dat slaapje te rekken. Ben benieuwd! Werkt het niet, dan maar erop letten dat ze smiddags bijtijds haar bed uit komt want nu mist ze snachts gewoon wat slaap

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier met 10-11 maanden, toen ze naar 1x slapen ging overdag sliep ze 's nachts ook meteen veeel beter.

20. cherubin

cherubin Bekend lid

8 sep 2014
    555
    368
    63
    NULL
    NULL
    Nou vandaag eerste poging ging prima eigenlijk. Had er even hard hoofd in omdat ze gisteren om 20.30 sliep en voor 6 uur alweer wakker werd. Maar ze heeft alleen vanmorgen in de auto 10 minuutjes powernap gedaan en verder om 12.15 naar bed. Ging prima, behalve dat ze na 1,5 uur overstuur wakker werd. Maar goed, dat was al vrij snel weer goed en daarna trok ze het prima. Was alweer even geleden dat ze stipt 19.30 op bed lag (en sliep). Hopelijk maakt ze nu een goede nacht!

Deel Deze Pagina