pijn na bevalling (ontlasting)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door cam, 25 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    hallo,

Wie weet dat een van jullie ervaring heeft met het onderstaande:

Ik ben drie weken geleden bevallen van een prachtdochter. Het was een ingeleide bevalling, maar gelukkig dat mijn eigen verloskundige de bevalling heeft meegemaakt in het ziekenhuis. Mijn dochter is met de vacuum uiteindelijk gehaald door gebrek aan perskracht en aaa ligging.

Er is een knip gezet ivm vacuum en hier heb ik last van gehad. Nu niet meer gelukkig. Maar vanaf het begin af aan na de bevalling heb ik zo'n pijn bij het poepen. De pijn vindt plaats tijdens de ontlasting en alloceert zich in de endeldarm. Ik kan mijn ontlasting (bij aandrang) moeilijk ophouden en dit doet enorm pijn. Ook bij het poepen voelt het alsof ik persweeen heb...ik kan dan ook geen controle meer uitoefenen op het stoppen met poepen.

Hebben jullie dit vaker gehoord, is het iets wat erbij hoort en kan ik dit met bekkenbodemspieroefeningen te lijf gaan? Of is het toch iets waarmee ik naar een dokter moet?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ja, we maken dit vaker mee. Door de bevalling is het allemaal opgerekt en pijnlijk. Het heeft tijd nodig om te herstellen. Het trainen van bekkenbodemspieren is wel heel belangrijk. Je kunt wel naar de huisarts om dit te bespreken. Eventueel kun je verwezen worden naar een speciale bekkenbodemfysiotherapeut.Verdre is het belangrijk om de ontlasting zacht te houden, dus veel drinken, veel vezels.

Mirjam

3. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Mirjam,

Bedankt voor je reaktie. Sinds gisteren is de pijn bij het ontlasten al bijna weg. Ik hoop dat het ook weg blijft :).

groetjes

cam

Deel Deze Pagina