Slaaphouding

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ellen8, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Beste verloskundige(n),

Een vraagje over slaaphouding tijdens het laatste trimester van de zwangerschap. Ik ben bekend met het advies om zoveel mogelijk op de linkerzijde te slapen, omdat dan de bloedtoevoer naar de baby optimaal is. Dit probeer ik dan ook natuurlijk.
    Echter, soms draai ik 's nachts even op mijn rug omdat ik erge pijn krijg in mijn heupen van het steeds in dezelfde houding liggen. Soms val ik dan voor een halfuurtje op mijn rug in slaap. Nu vraag ik mij af hoeveel kwaad dit kan voor de baby. Op internet kwam ik een onderzoek tegen dat de kans op een doodgeboorte tweemaal zo hoog is wanneer je als vrouw tijdens het laatste trimester op de rug of rechterzijde slaapt. Ook lees ik van verscheidene vrouwen dat tijdens een ctg de hartslag van de baby vlak werd bij rugligging. De laatste nachten slaap ik hierdoor nauwelijks meer, omdat ik bang ben op mijn rug of rechterzijde te belanden. Niettemin overkomt het me af en toe toch. Hoe schadelijk is dit?

Vriendelijk bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je kunt er niets aandoen dat je in je slaap op je rug of rechterzijde gaat liggen. Je baby kan hier prima tegen. Ook al sje op je rug ligt, als er minder bloed terug naar je hart gaat merk je dit zelf ook, ook onbewust in je slaap, en ga je vanzelf op je zij liggen.
    Een ctg wordt vaak gemaakt tijdens de bevalling, dan heeft een baby het door de weeën al zwaar en dan kan op je rug liggen een te grote belasting zijn. Maar in de zwangerschap is dat eigenlijk geen probleem.

Mirjam

Deel Deze Pagina