Gezag/ nieuwe wet

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Fabb5, 2 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw
    Hallo dames,
    ik vraag mij af of er iemand ervaring heeft met het erkennen en daardoor automatisch gezag verkrijgen. Ik zag online dat er een wet is aangenomen waardoor dit mogelijk is.
     
  2. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Voor zover ik het kan vinden online is de wet nog niet in werking getreden.

    Wij hebben afgelopen week de erkenning geregeld en toen is ons gezegd dat het gezag na de geboorte nog aangevraagd moet worden bij de rechtbank.
     
  3. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw

    Bedankt voor je reactie,
    ja ik kan er online ook niet heel veel over vinden. Behalve dat ik ergens zag staan dat het vermoedelijk per 1-6-22 zou ingaan.
     
    Anniek88 en Frun vinden dit leuk.
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.054
    3.127
    113
    https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/gezag/Paginas/Gezamenlijk-gezag-formulier.aspx#6e5f34ae-41cd-4841-8886-37abd223bcb04dadd4a8-afa7-48b1-971d-152992608f5727

    Ouders die niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, krijgen niet automatisch het gezag. Als zij gezamenlijk gezag willen, kunnen ze dit bij de rechtbank aanvragen via een formulier. Dit kan digitaal of schriftelijk. U heeft geen advocaat nodig. Als de aanvraag wordt goedgekeurd wordt dit opgeschreven in het Gezagsregister.
     
  5. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw

    Dat klopt inderdaad, maar er is een nieuwe wet aangenomen waarin dit dus voortaan anders geregeld is. Dwz wel automatisch gezag bij erkenning. Ik kon alleen niet vinden per wanneer die wet in gaat of in is gegaan.

    https://www.familie-erfrecht.nl/automatisch-gezag-voor-ongehuwden-en-niet-geregistreerde-partners-bij-erkenning-kind/
     
  6. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.054
    3.127
    113
    https://lawyrup.nl/nieuws/automatisch-gezamenlijk-ouderlijk-gezag-na-erkenning-bij-samenwonenden/

    Hier staat dat die ook nog niet bekend is..
     
  7. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw
    Lies1611 vindt dit leuk.
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.054
    3.127
    113
    Ik heb me er verder nooit echt in verdiept want wij moesten gewoon erkennen en gezag regelen telkens. Maar waarom zou je wel willen laten erkennen maar geen gezamenlijk gezag willen?
     
  9. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw
    Ik heb inmiddels wat verder gezocht, en las dat het toch gaat om erkennen en gezag en niet alleen in het geval van samenwonen.
    Waarom wel erkennen en geen gezag? Meer vanwege het feit dat een kind recht heeft om te weten waar het vandaan komt, en daarom wat mij betreft best de achternaam mag dragen, recht heeft op omgang etc maar dat je verder totaal niet op 1 lijn zit qua opvoeding of wat dan ook, en je geen zin hebt om voor elke beslissing die door de andere partij gedwarsboomd kan worden, bij de rechtbank zit voor vervangende toestemming..
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    maar een vader kan het gezag uiteindelijk krijgen via de rechter.
     
  11. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.721
    1.647
    113
    #11 heidiane, 3 sep 2022
    Laatst bewerkt: 3 sep 2022
    Wacht even...
    Nooit geweten en vraag mij nu ineens wat af.
    Moet je echt via de rechter gezag vragen?? Ik en ex zijn nooit naar rechter geweest en gaan er gewoon vanuit dat hij gezag heeft.
    Hoe kom ik er eigenlijk achter of dat officieel is? Zou verder niets uitmaken in de situatie maar ben wel benieuwd. Na trouwen en als je een kind krijgt krijg je automatisch gezag. Dat is zo volgens mij. Dan heeft ex gezag over onze zoon.

    Maar dan dochter. Situatie:
    Ik raakte zwanger. Zou het alleen doen. Dochter geboren, aangegeven bij de gemeente als alleenstaande, vader niet in beeld. Na 3 maanden toch besloten te trouwen (ga niet uitgebreid in op hoe en waarom) naar gemeentehuis. Erkenning geregeld, dochter achternaam vader. En toen ze 5 maanden was zijn wij getrouwd.
    Nou als bovenstaande lees zou hij dus al die tijd geen gezag hebben.

    Of heeft hij dat gezag dan toch gekregen toen wij trouwden? Want het trouwen was na de erkenning.

    Heb het antwoord al. Door te trouwen na erkenning komt automatisch het gezag.
     
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.054
    3.127
    113
    Op het moment dat een kind geboren wordt buiten het huwelijk of geregistreerd partnerschap moet je gezag apart regelen. Dus ex zal geen gezag hebben. Je kan het opvragen of alsnog regelen natuurlijk.
     
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.054
    3.127
    113
    Precies. Erkenning zet de deur wagenwijd open naar gezag. Mocht vader dit willen aanvechten natuurlijk. Maar ook met oog op als ts iets overkomt, waar gaat kind heen?
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    nee je ex heeft dan geen gezag.
    Dit kan je regelen via rechtspraak.nl met je digiD.
     
  15. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw
    klopt maar dan moet hij dat wel weten, en het feit dat deze wet in het leven is geroepen is deels ook omdat heel veel mensen hiervan niet op de hoogte zijn
     
  16. Fabb5

    Fabb5 Lid

    1 sep 2022
    7
    3
    3
    Vrouw

    In dat geval zijn er genoeg zaken waarin dat alsnog verkregen is na overlijden van de moeder
     
  17. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.721
    1.647
    113

    Zie tweede deel. Staat in dat na erkenning bij trouwen automatisch gezag komt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    xTamx vindt dit leuk.
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    oh mijn fout dan. Ik had altijd begrepen dat het dan alsnog geregeld moest worden.
     
    heidiane vindt dit leuk.
  19. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.054
    3.127
    113
    Ha idd. En vooral omdat er ook weer gescheiden is..
     
  20. xTamx

    xTamx Fanatiek lid

    12 dec 2020
    1.137
    1.343
    113
    Vrouw
    Klopt, mijn exman had onze zoon wel erkend maar verder niks.
    Toen mijn zoon eenmaal geboren was zijn we een tijdje later getrouwd en toen kreeg hij automatisch het gezag over onze zoon...
     
    Sharon89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina