Gezag vraagje!

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by Assi, Feb 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Stel dat je als moeder zijnde alleen het gezag hebt over je kind.
    Vader wil je wel het gezag geven, maar de omstandigheden waarin hij verkeert en met het oog op de toekomst moet je er niet aan denken dat je kind daar terecht komt indien jou iets overkomt. Die persoon kan nauwelijks voor zichzelf zorgen.

Wie geef je dan het gezag? Of geen gezag en bij de notaris laten vastleggen naar wie je kind heen gaat wanneer jou iets overkomt??

Of kan dit ook zelf? En dit dan op papier in drievoud? zoiets las ik!

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Een ander het gezag geven kan niet, je kan een anders hoogstens voogd maken.

Beste optie is volgens mij om alleen het gezag te houden, en bij testament te bepalen wie er voor je kind zorgt, als jij dat niet meer zou kunnen. Dit staat in de wet aangegeven als mogelijkheid, in artikel 1:292 van het Burgerlijk Wetboek.

"Een ouder kan bij uiterste wilsbeschikking bepalen welke persoon dan wel welke twee personen na zijn dood voortaan als voogd onderscheidelijk als gezamenlijke voogden het gezag over zijn kinderen zal uitoefenen".

Zelf opmaken in drievoud lijkt me niet handig, dit is iets waarvan je wil dat het zéker weten goed geregeld is, en na je dood niet ter discussie staat.

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Maar, als hij wel als vader bekend staat (erkend heeft), zal hij na jouw dood toch het gezag krijgen. Ook als jij al voogden hebt aangewezen. De rechter wijst een verzoek van de overlevende ouder om met het gezag te worden belast slechts af, indien gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van het kind ernstig zouden worden verwaarloosd.

Als hij dan het gezag zou krijgen, krijg je volgens mij een situatie van de voogden die voor het kind zorgen en de vader die gezag heeft, dus mag meebeslissen over het kind, en recht op een omgangsregeling. Het is geen gemakkelijk onderwerp, je moet je hierin echt door een notaris laten adviseren.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben jaren geleden bij testament laten vastleggen dat wanneer wij beiden zouden overlijden, dat E's zusje de financiële verantwoording zou gaan dragen. E was toen al gescheiden en zijn ex had de voogdij (oude regeling) en E was toeziend voogd. Dus het gezag etc was allang en breed geregeld, maar we wilden de financiële kant niet bij zijn ex neerleggen.

Dus misschien dat zoiets ook nog een optie voor je kan zijn, dat je dus het financiële deel bij iemand anders neerlegt.

5. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Hopmarjanneke: Zo, dat is inderdaad lang geleden! Het is al sinds 1995 mogelijk dat ouders het gezag houden na scheiding, in plaats van de constructie van voogdij en toeziend voogdij... Hoe lang geleden is je man dan gescheiden?

In 1995 was ik nog geen elf :):):)

6. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    89
    Ok, duidelijk.
    Tuurlijk wil je het liefst dat papa de kids krijgt, is het beste.
    Maar als hij erg verkeerde(!!) keuzes maakt en niks voor zichzelf heeft opgebouwd, wordt het nogal moeilijk om voor kids te zorgen.
    Toch maar langs bij een notaris zodra het binnenkort financieel weer toelaatbaar is en goed nadenken over voogden. Denk sowieso aan mijn broertje en zijn vriendin, maar stel dat die ooit uit elkaar gaan... moeilijk hoor!

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier is mij uitgelegd dat omdat mijn ex alleen maar de ongeboren vricht erkend heeft en dus niet het gezag dat onze dochter automatisch naar mijn kant van de familie gaat en niet zomaar naar hem...

Dit is mij bij de gemeente nog eens extra duidelijk gemaakt toen ik daar was voor een ID kaart voor onze kleine meid.

8. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

mij is het volgende verteld;

biologische vader kan altijd vragen om gezag / voogdij (als je er niet meer zou zijn) dus ook zonder erkenning of gezag. Echter als er geen erkenning en gezag is is de kans dat "vader" dit krijgt minder groot vooral als er ook nog eens geen omgang is (geweest).

als vader kind erkent heeft dan is er al een redelijk grote kans dat vader kind toegewezen krijgt als jij er niet meer zou zijn en als er ook gezag is dan is deze kans op toewijzing van het kind nog groter.

echter ik heb ondanks gezag en erkenning toch bij notaris vast laten leggen dat als mij wat overkomt dat ik wil dat mijn zus voogd wordt en mijn zoontje daar komt. reden is dat mijn ex al zo'n 2 jaar uit beeld is. ik heb ook gezag ongedaan geprobeerd te maken echter dit is nu afgewezen. de situatie is nu dat ik vanaf mei mediation aanga met ex en zal kijken wat er uit komt en of er omgang mogelijk is op termijn. Maar toch geeft het feit dat ik alles bij notaris met argumenten vast heb laten leggen me enigszins rust. ik houd daarnaast al die tijd een logboek bij van contact en heb geschreven waarom ik niet wens dat mijn ex mijn zoontje toegewezen krijg. omgang is misschien nog te doen, echter volledig verantwoordelijk zijn en opvoeden van mijn zoontje is hem niet gegeven. tuurlijk kan het zijn dat deze actie niets uitmaakt als mij werkelijk wat zou gebeuren maar dan weet ik alles te hebben gedaan en ook mijn fam. is op de hoogte en zal proberen het geregeld te krijgen zoals ik zou wensen.

blijven lastige zaken dus he !!

9. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Sorry, kon het niet laten, maar mijn vader is gescheiden toen ik een jaar of 2 a 3 was, dus volgens mij 1991/1992

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hahaha, voor zover ik weet is de scheding idd begin 1992 uitgesproken.

11. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Dat dacht ik al ;)

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

:( mij is juist verteld dat mocht mij iets overkomen en de vader officieel niet het gezag over ze heeft, de kinderen dan in handen van bureau jeugdzorg komen en (tijdelijk) naar een pleeggezin gaan. mijn familie zou de kinderen dus niet zomaar krijgen. nu heeft hij wel het gezag over ze dus mocht er iets met mij gebeuren dan gaan de kinderen naar hem.

Share This Page