Gezag

Discussie in 'De lounge' gestart door stampertje, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Mijn vriend heeft voor de kinderen aangegeven bij het stadhuis dat het zijn kinderen zijn. Na de geboorte heeft hij die papieren nooit opgestuurd.
    Als we nou zouden trouwen is het dan geregeld?
    En als je geregistreerde partnerschap doet ik het dan geregeld?
    En hoe zit het dan als jou zou schijden heb je dan nog steeds samen het gezag?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Als je trouwt of je partnerschap is het gezag automatisch geregeld.
    Het ouderlijk gezag houdt niet vanzelf op na een scheiding. Als je het gezag eenmaal hebt, houd je het (behalve als de rechter je het ontneemt, maar dan moet je het vrij bont maken als ouder).

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Even een waarschuwing: met geregistreerd partnerschap is het niet geregeld! Ben er namelijk laatst nog achteraan gegaan..

Bij trouwen wel.

4. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Gezamenlijk ouderlijk gezag bij geregistreerd partnerschap

Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens hun geregistreerd partnerschap krijgen of adopteren. Om ook de wettelijke vader te worden, moet de man het kind wel erkennen. Dit is niet automatisch geregeld zoals bij het huwelijk. Ouders krijgen ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag als zij na de geboorte van hun kind een geregistreerd partnerschap aangaan, maar alleen als de vader het kind heeft erkend.

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

bij geregistreerd partnerschap is het wel automatische geregeld, alleen erkennen moet je nog doen als je gps hebt,

als gezag niet geregeld was bij jullie denk ik dat er daar wat fout is gegaan ofzo.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

zoals het in de tekst dus al staat, ouders krijgen bij geregistreerd partnerschap automatische gezag, maar om de wettelijke vader te worden zla hij moeten erkennen, via de erkenning word het gezag automatisch geregeld ;)

7. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Oké bedankt dan maakt het niet uit wat we doen trouwen of geregistreerde partnerschap.

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij zijn nog niet getrouwd en hebben na de geboorte van onze 2 kinderen ouderlijk gezag getekent bij de rechtbank.... en natuurlijk bij het gemeentehuis geweest.... volgensmij gebeurd dit allemaal automatisch wanneer je trouwt voordat je kindje geboren is.... anders moet je man eerst de vrucht erkennen en eventueel tekent de vrouw voor akkoord dat jullie kindje de achternaam krijgt van zijn/haar vader..... als ze geboren zijn vraag je papieren op via de rechtbank voor gezamelijk ouderlijk gezag... die teken je en breng je daarheen en dan krijg je na 2 weken allebei een brief waarin staat dat je beide de natuurlijke wettelijke vertegenwoordiger bent en je de biologische ouder bent..... met die papieren kun je dan weer een burgerservice nummer aanvragen bij de gemeente voor je kindje

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij zijn niet getrouwd en gaan dat ook niet doen. wij hebben een akte bij de notaris liggen, mijn vriend heeft zijn zoon tijdens de zwangerschap erkent en we hebben een aanvraag bij de rechtbank gedaan de dag dat hij geboren is, die inmiddels helemaal rond is. ( hij heeft ook zijn achternaam trouwens)

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Maar als je die papieren nu alsnog opstuurt, heb je voor nu in elk geval het gezag geregeld. Stel nou dat er iets gebeurt voordat je alles geregeld hebt?

Wat ik trouwens begrijp uit die tekst van Sallie is dat je alleen ouderlijk gezag krijgt over kinderen die *tijdens* je geregistreerd partnerschap zijn geboren. Ik begrijp daaruit dan dat je voor kinderen die daarvoor zijn geboren alsnog gezag aan moet vragen.

11. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Burgerservice nummer krijg je toch al nadat je je kindje aangeeft bij de gemeente? tenminste, zo ging dat hier.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

ja, dat klopt.

Deel Deze Pagina