Schutting plaatsen, mee betalen?

Discussion in 'De lounge' started by Soumayyaah, Apr 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Ik ben sinds kort verhuist naar een nieuwbouw huurhuis (sociale huurwoning). Sommige van de bewoners die in de voormalige woningen woonden zijn teruggekeerd, net zoals mijn buurman rechts van mij. Allemaal leuk en aardig, maar behalve de achter omheining is in de tuin verder alles zand en open.

Ik wil deze zomer eindelijk lekker buiten kunnen zitten (had hiervoor een appartement zonder balkon oid) en wil het het liefste zsm dicht hebben tussen de buren in voordat het mooie weer eraan komt. Ook ivm de kleine.

De buurvrouw links gaf aan ergens van iemand schuttingen te hebben geregeld en zou deze binnekort plaatsen. Nu heb ik van de week de buurman rechts van mij aangesproken.. en gevraagd of hij al na had gedacht over een afscheiding. En die zei "ja dat hele verhuizen heeft me al een smak geld gekost ik moet eerst maar eens kijken hoe het met het geld zit, ik heb vanalles geinvesteerd in ons oude huis totdat ik te horen kreeg dat ze de huizen gingen slopen en nieuwbouw gingen plaatsen" M.a.w. ik heb nu geen geld meer.

Hij gaf aan dat ie voor de andere kant nog oude schuttingen heeft en die daar gaat plaatsen omdat ie al jaren ruzie heeft met die buurman. Hij zei, ja zo hoort dat toch? Iedereen plaatst één kant.. (dus de buurvrouw naast mij (hoekhuis) plaatst 1 schutting, tussen haar en mij in, en ik zou dan een schutting moeten plaatsen tussen de buurman rechts en mij in. Volgens mij klopt dat dus niet.. een man van de woningbouw zei ook dat het in overleg moet. Maarja, wat kan ik doen als die man weigert om mee te werken?

Ik baal hier best wel van dat die buurman niet echt medewerking vertoont.. ik heb het ook niet breed op het moment maar wil het gewoon zsm dicht hebben, het hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn. Ik zag bij de gamma schuttingen voor 20 euro. Heb er denk ik 6 nodig, plus palen kom ik uit op ongeveer 180 euro. Ieder 90 euro is toch niet zoveel gevraagd? Ik zal er zelf voor zorgen dat de schutting geplaatst word e.d.

Wat vinden jullie hiervan? Vinden jullie dat zoiets in overleg moet gaan? 90 euro is toch niet veel? Of vinden jullie dat als ik een schutting wil ik die dan maar zelf moet plaatsen en betalen?

2. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik vind dit altijd van die moeilijke dingen. Als ik beslis dat ik nu geen geld heb voor een schutting dan ben ik er niet van gecharmeerd dat mijn buurvrouw dat vervelend vindt. Ik ben nog altijd baas over eigen centen dacht ik.
    En eigenlijk is de oplossing dat iedereen voor 1 kant zorgt nog zo gek niet. Je hoeft maar al 1 zijde van schutting te voorzien ipv 2 zijdes.
    Hij heeft gewoon "mazzel" dat hij nog voor 1 zijde schutting heeft.

3. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

Dec 16, 2012
    877
    0
    0
    Nou het is maar goed dat je niet naast mij woont, want ik vind 90 euro wel veel (jij kan niet in de portemonee van je buurman kijken, dus je kan ook niet bepalen of 90 euro veel voor hem is)

Wat hier in mijn woonplaats de regel is, is dat als je de erf afscheiding (dus de schutting) precies op de erf schijdings lijn wilt plaatsen dat je dat dan moet overleggen met de buren en samen moet betalen.
    Als je het aan jou kant van de schijdings lijn doed dan hoef je niet te overleggen maar is de buurman ook niet verplicht mee te betalen.

Je kan het beste ff contact op nemen met de woning bouw en met de gemeente om die regels na te vragen

4. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    #4 Pluutje, Apr 22, 2013
    Last edited: Apr 22, 2013
    Hier is de schutting in goed overleg gegaan en de kosten eerlijk verdeeld. Volgens mij kan je niet zomaar je buurman verplichten een deel kosten van de schutting op zich te nemen. Wel is het volgens mij zo: wie betaalt, die bepaalt. Dus als je buurman niet kan of wil mee bepalen aan de schutting, heeft hij geen keuze in wat er tussen hem en jullie inkomt.
    Maar vervelend, hoor. Zeker met zo'n kleintje, dan wil je tuin lekker afgeschermd hebben.
    Hier had trouwens de buurvrouw graag gezien dat de schutting een stuk lager werd (dan de oorspronkelijke haag die er tussen stond), zodat ze erg gezellig over heen kon kijken naar onze kinderen :). Dat idee hebben we met argumenten van tafel geveegd.

Maar 180,- voor een schutting is op zich niet duur.

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    90 euro is misschien niet veel voor een schutting, maar misschien wel veel geld voor je buurman.

Ik weet niet, je zou eens bij de verhuurder kunnen vragen wat de regels zijn.
    Ik weet bij familie van ons (koopwoning maar dat maakt denk ik toch niet veel uit?) dat iedereen een eigen schutting plaatst, op eigen grond. Dan krijg je weliswaar de situatie dat er dus twee schuttingen naast elkaar staan, maar ook geen gekibbel over geld, uiterlijk en onderhoud. Want ieder heeft dus gewoon zijn eigen schutting aan twee kanten.

6. Survivor

Survivor Bekend lid

Oct 23, 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Mijn persoonlijke mening is dat als jij die schutting wil plaatsen, je daar ook zelf voor moet betalen. Jaren geleden ook bij mijn ouderlijke woning, stond tussen de buren en ons een behoorlijke heg die zij persé weg wilden hebben en een schutting daarvoor in de plaats wilden hebben. Zij wilden dat dus hebben zij daar ook voor betaald.
    Als het je echt te duur is om nieuw te kopen, kijk eens op marktplaats. Het is misschien niet alles, maar vaak ben je wat goedkoper uit en kan je zolang sparen voor een nieuwe set.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Een goede verstandhouding met je buren is belangrijker dan geld. Je kunt hem moeilijk dwingen om te betalen. Ik vind het wel flauw dat hij zich zo opstelt. Ik begrijp ook dat het soms moeilijk is om geld opzij te leggen. Ik zou de schutting zelf betalen en aan de buurman vragen hoeveel hij voor een schutting over heeft. Hij kan het ook over 3 mnd betalen dan kan hij 'sparen'. elke bijdrage is mooi meegenomen toch?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja, dat is lastig. Wij hebben een huis gekocht en aan allebei de kanten van de tuin moet een nieuwe schutting gezet geworden. Beide kanten zijn huurhuizen. De ene kant zei al meteen dat zij ook een nieuwe wilden en dat we allebei de helft zouden betalen. De andere kant is werkloos en wilde best meebetalen maar max. een X bedrag, wat nog niet de helft is van de schutting die we willen. Wij hebben nu zelf besloten voor die andere kant iets meer dan de helft te betalen, zodat we wel aan beide kanten een goede schutting hebben. Daar waren de buren ook akkoord mee. Maar dat is iets wat je moet willen natuurlijk. Omdat het voor ons een koophuis is vond ik het het wel waard. Maar je kan mensen niet dwingen mee te doen. Soms heb je ook nog schutting via de woningbouw dacht ik, daar kun je nog naar informeren, dan hoef je het niet in 1 keer te betalen.

9. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik vind best dat je zeurt.. Je buurman zet al 1 schutting.. Je andere buurvrouw zet ook al zelf schuttingen.. Dus zelf hoef je ook maar 1 kant?

Waarom moet hij daaraan meebetalen.. Jij hoeft toch ook niet met de buurvrouw mee te betalen?

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Als die man het niet kan betalen, dan kan hij t niet betalen.
    Snap best dat jij dit vervelend vind, maar jij kunt niet voor andere bepalen waar ze geld aan uit geven toch?
    Dus als je perse die schutting wil, zul je t zelf moeten bepalen.

Zo erger ik me al 10 jaar dood aan de coniferen van mn buren, die staan tegen een gruwelijk lelijke schutting aan en groeien er ook nog vaak overheen.
    Maar goed, mijn buren willen ze er niet uit halen ivm renovatieplannen in onze wijk. Dus dan houd t op he. Ga er geen ruzie om maken, want verder hebben we echt superburen aan ze.

11. Madera

Madera Actief lid

Mar 23, 2013
    284
    0
    0
    Noord brabant
    op zich kan ik me zowel vinden in jou als in de andere kant.

Wij zitten hier namelijk in een soortgelijke situatie, alleen staat er hier een "schutting". Vorig jaar zomer hebben wij met de woningbouw overlegd of zij eventueel tegen een huurverhoging een nieuwe zouden kunnen plaatsen. Dat kon en onze buurman gaf aan hiervan de kosten te willen delen. dus alles geregeld met de woningbouw en op het moment dat wij de papieren ondertekend hebben en opgestuurd komt onze buurman naar ons toe met de mededeling dat hij het toch wel erg veel vindt en dus toch maar niet meedoet.

Resultaat; er staat hier nog steeds een oude verrotte schutting die elk moment om kan vallen. maar wij plaatsen geen nieuwe.

12. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Als hij geen geld heeft houd het op he?

13. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

Jan 1, 2011
    2,126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    Dit zijn altijd van die lastige situaties. Wij hebben 3 weken geleden schuttingen geplaatst. Eerst wilden ze helemaal niks betalen. Maar wat er stond was gewoon niks meer en waaide er ook al uit voor een deel. We hebben besloten dan zelf maar te plaatsen en het lekker te laten gaan. Kregen uiteindelijk toch nog 40 euro. Vind dat ze gewoon had mee moeten betalen; maar was al blij met die 40. Het is in elk geval iets.

14. Verox

Verox Niet meer actief

In onze tuin is de schutting aan de linkerkant van onze buren links, en de rechterkant van ons. Wij zijn dus alleen verantwoordelijk voor de schutting aan de rechterkant.
    De schutting stond er al toen wij het huis kochten, en dit staat vermeld in ons koopcontract.
    Momenteel staat "ons" deel van de schutting op instorten, maar gelukkig houden de buren ons er niet verantwoordelijk voor.
    Indien wij een nieuwe afscheiding mee moeten betalen willen wij graag investeren in een degelijke schutting. Een lage muur met pilaren en schuttingdelen ertussen. Het is mooier (en relatief goedkoper) om beide kanten tegelijk te doen.
    Beide buren hebben aangegeven de schutting niet belangrijk te vinden, dus voorlopig blijft alles zoals het is.

Maar als ik beide delen zelf betaal dan wil ik dat wel vast hebben liggen bij de notaris.

15. wolffje

wolffje Fanatiek lid

Apr 7, 2013
    1,320
    0
    36
    zwanger worden
    omg. zwolle
    snap dat je dit moeilijk vind,
    wij hebben vorig jaar ook een schutting gezet van 700 euro,
    vlink voor moeten sparen maar wel resultaat,
    wij hebben tussen ons en de buren een schutting gezet van 20 meter lang en hebben deze geheel op onze kosten gedaan.
    er stonden eerst boompjes deze zijn in overleg met de buren weggegaan en schutting geplaats.

het kan dat je buurman mee betaald is wat jullie zelf overleggen,
    maar het verhaal dat ieder een kant zet is niet echt de gang van zaken.

p.s. 1 tip. wij hebben losse planken gekocht voor schutting zetten is stukken goedkoper!! waren nu 700 kwijt ipv. 1200

succes

16. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Betaal jij mee aan de schutting die je buurvrouw aan de andere kant gaat plaatsen?

17. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Eigenlijk is je buurman verplicht om mee te betalen. Je mag op de erfafscheiding een schutting plaatsen van max 2 meter hoog en de kosten moeten gedeeld worden. Zoiets staat in de wet.
    Alleen.... Dan heb je dus misschien wel gezeik. En wil je dat?
    Ik zou zelf lekker die schutting neerzetten en betalen of nog een jaartje wachten. Dat kan je je buurman ook voorstellen, dat jullie volgend jaar gezamelijk een schutting plaatsen en betalen? Heeft hij een jaartje om te sparen.

Wij hebben tussen ons de de ene kant buren een coniferenhaag.. lelijk joh! En de buurman knipt hem steeds op ongeveer 1.60m. Oftewel: geen privacy, Super vervelend vind ik dat. Maarja, wij wonen hier nu net 2 jaar en zij 30 jaar en het gaat dus al 30 jaar op deze manier. Dan ga ik niet ineens eisen dat hij hoger moet, want ze vinden dit prettig. De buurman snoeit hem elk jaar, wat hij prachtig vindt om te doen en hij wil niet hoger omdat hij dan op een trap moet staan en hij is de jongste niet meer.. Dus ik ben die kant aan het volplanten met van alles en nog wat zodat in de loop der jaren de boel ervoor dicht groeit. Een soort tussenoplossing dus.

18. Jeniyah

Jeniyah Niet meer actief

Ik had dat twee jaar terug ook... En ik heb mijn buuf in delen betaald.
    Die had begrip voor mijn situatie... Gelukkig had ik een hoek huis dus hoefde maar een halve schutting te betalen.

Ik vind dat dat netjes samen geregeld moet kunnen worden...

19. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Tja persoonlijk zou ik er niet zo moeilijk over doen.
    Wij hebben nu een heg als tuin afscheiding die enorm veel ruimte inneemt.
    Over twee weken gaat de heg eruit en komt er een schutting voor in de plaats.
    Wij hebben wel met de buurvrouw overlegt of de heg eruit mag,maar wij hebben niet gevraagd of zij mee wilt betalen.

Je zou ook nog kunnen aanbieden aan je buurman dat hij later betaald,wanneer het hem beter uitkomt.

20. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    In de wet staat geschreven dat de schutting door beide betaald moet worden. Alleen een rechter kan bepalen of dit dan ook wel of niet hoeft te gebeuren. Wel is het zo dat mocht er een niet mee hoeven te betalen, diegene ook niet mee mag beslissen met wat er komt te staan.

Verder ben ik ook benieuwd of je meebetaald aan de schutting die je buurvrouw gaat plaatsen? Zover ik het begrijp is dit niet het geval en het lijkt er ook niet op dat je dát heel oneerlijk vind.

Share This Page