Gezamelijk gezag aanvragen via de rechter?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Vica86, 12 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    valt me trouwens op steeds meer single moms op zp tegen te komen!! @ ts ik vind dat je goed hebt gehandeld ik zou het niet kunnen zo rustig te blijven! en vind het je het niet moeilijk je dochtertje mee te moeten geven aan je ex op die manier???

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja absoluut. Nou weet ik dat ze wel goed zit daar omdat hij bij zijn familie in zit. Maar ik weet totaal niet wat er gebeurd. Ik weet wel dat ze het waarschijnlijk niet eens zijn met haar voedingspatroon en ik weet ook dat ze allemaal vinden dat een baby dik moet zijn. Mijn meisje is een grote eter, maar echt dik wordt ze niet. 1 keer is ze een week daar geweest, kwam 2 kilo zwaarder terug en het was er binnen 3 dagen weer af. Zo erg had ze dat dus NIET nodig.

Ik ben wel heel rustig, maar van binnen vreet het mij op.
    Ik ben blij dat ik een nieuwe vriend heb, zonder hem had ik het misschien wel niet eens aangekund zo.

3. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    pfff kan ik me goed voorstellen!!!! mijn ex wil mijn dochter nu na anderhalf jaar ook ineens kennen en mee opvoeden! wordt alleen al gek van de gedachte dat hij bij mijn dochter in de buurt komt! maar ja dat heeft ook als reden dat hij in het verleden vaak gedreigd heeft mijn dochter mee te nemen naar turkije en hij veel drinkt en drugs gebruikt! maar gek wordt je wel van dat denken daar ben ik nu wel achtergekomen...

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Och een buitenlandse ex? Hier ook hoor. Mijn ex is van Uganda en die gedachtes spelen ook wel eens in mijn hoofd.. Maar ik probeer er niet aan te denken, want dan maak ik mezelf helemaaaaal gek.

5. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ja mijn ex is turks ;) maar hij heeft me er ook echt vaak mee gedreigd dus ik zal er ook echt alles aan doen mijn dochter niet aan hem mee te hoeven geven! ik heb nog het geluk dat hij haar niet erkend heeft dus dat zal het geheel voor hem een stuk moeilijker maken om haar ooit daar te krijgen en ook woont hij anderhalf uur van ons af dus dat scheelt ook wel weer... maar alleen de gedachte aan zo'n rechtzaak maakt me al gek! maar ook ik hoop dat het allemaal loos alarm is en het wel weer overwaait! maar voor de zekerheid toch de voogden bij de notaris vast laten leggen, aangifte gedaan wegens stalking en mijn advocaat gaat een contactverbod regelen via de rechter!

6. Vica86

Vica86 Niet meer actief

OK, ja die van mij kan veel meer maken alleen al omdat hij haar erkend heeft. Ze heeft ook zijn achternaam.
    Ook woont hij 1,5 rijden bij mij vandaan. Voogden vastleggen bij de notaris heeft voor mij niet veel zin omdat bloedband het bijna altijd wint van de, bij de notaris vastgelegde, voogden.

7. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ouderlijk gezag delen ja!
    maar bij hem wonen nee

er komt vaak een soort van advocaat voor het kind... deze bekijkt de situatie

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Zouden ze ook het ouderlijk gezag laten delen als hij zich bij voorbaat al niet houdt aan die dingen die goed voor haar zijn?

9. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    Het is moeilijk te voorspellen hoe een rechter oordeelt, dat hoor ik iedere x... iedere situatie is anders...
    Maar wat ik wel weet... tegenwoordig moet er heel veel aan de hand zijn wil een man geen gezag krijgen. En heel veel betekent aantoonbare mishandeling of zo. En dan mishandeling jegens het kind, niet jegens de moeder! Van mishandeling jegens de moeder wordt gezegd dat het niets over zijn gedrag naar het kind toe zegt.... Mijn haren gaan overeind staan als ik zulke zaken lees...
    Hoe dan ook als hij wel gezamenlijk gezag zou krijgen kan hij in jouw geval er toch niet veel mee...
    Meer omgang dan 1x in de 2 weken 1 weekend is niet haalbaar vanwege de afstand, dus blijf jij automatisch DE verzorgende ouder en hebt daarbij het laatste woord in beslissingen omtrent woonadres school e.d.
    Dus maak je niet veel zorgen. Laat het maar op je afkomen en draag al je argumenten waarom jij hem niet geschikt vindt voor gezag goed aan. Met een beetje geluk krijgt hij het niet. Met wat pech wel, maar dan heeft hij er nog niet veel aan in jouw geval. Is alleen een papiertje waar hij in prkatijk niet veel mee kan (tenzij jij naar het buitenland zou willen verhuizen.... dat zou hij kunnen tegenhouden met gezag... en dat is echt het enige)

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Nee, dat is niet waar. Bij twee gezagsdragende ouders is de verzorgende ouder te allen tijde verplicht de niet-verzorgende ouder niet alleen te informeren, maar ook te consulteren (oftewel te betrekken bij alle belangrijke beslissingen aangaande het kind, waaronder bijvoorbeeld schoolkeuze.)

Als het kind enkel erkend is heeft de niet-verzorgende ouder recht op informatie en omgang, maar heeft de gezagsdragende ouder het recht beslissingen te nemen, zonder consultatie.

De Nederlandse maatschappij moet nog erg wennen aan gezagsdragende niet-verzorgende ouders (in casu meestal de vader) en beseft vaak niet dat er bij twee gezagsdragende ouders dus twee ouders ingelicht en geconsulteerd moeten worden, maar zo langzaam maar zeker komt dat besef steeds meer opzetten.

Met dat papiertje kun je veel meer dan je denkt, maar dan moet de niet-verzorgende ouder daar wel actief in zijn en scholen, artsen etc op hun plichten wijzen.

11. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    Het plicht om te informeren en te consulteren bestaat ook indien er sprake is van enkel erkenning. Bij gezamenlijk gezag moeten alle belangrijke beslissingen inderdaad gezamenlijk worden genomen. Het gaat dan om beslissingen over school, verblijfplaats (woonadres) e.d. Dus je hebt gelijk, gezag geeft veel meer rechten dan alleen een papiertje.

Alleen in hun geval is de moeder de verzorgende ouder en dat zal ook zo blijven omdat een gelijke zorgverdeling (50-50) onmogelijk is door de afstand waarop ze van elkaar wonen. Indien hij gezag krijgt zal ze hem niet alleen moeten informeren en consulteren, maar zal hij ook toestemming moeten geven voor het inschrijven op een school of voor een verhuizing. Indien hij geen toestemming geeft voor iets, kan zij vervangende toestemming vragen aan de rechter. Aangezien zij de verzorgende ouder zal de rechter het in 99% van de gevallen in het belang van het kind achten dat de moeter de beslissende stem heeft. Als verzorgende ouder heeft ze enige beslissingsvrijheid, zie ook artikel: http://www.rwv.nl/artikel_mg.pdf.
    Dit is een recent artikel.

Natuurlijk wordt het in bepaalde gevallen een stuk lastiger als hij maar moeilijk blijft doen... Zou in de toekomst kunnen betekenen dat er meer rechtzaken komen of zo... Maar zolang zij een goede ouder is en niet aan de drank of drugs is, zal in de praktijk niet bijzonder veel veranderen als hij gezag krijgt (als hij het zo ver krijgt; sommige rechters achten het in zo'n situatie niet in het belang van het kind dat beide ouders gezag hebben; maar dat is een kwestie van pech of geluk...).

En nog een vraag voor Singlemommy: hij heeft toch geen geld om zijn dochter op te halen? Waar wil hij een rechtzaak van betalen om het gezag te krijgen? Rechtsbijstandverzekering vergoedt dikwijls geen familierecht.....

12. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Als je inkomen niet toereikend is kun je evt. in aanmerking komen voor 'n zgn. toevoeging.

13. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    Komt diegene die een rechtzaak aanspant daarvoor ook in aanmerking?

14. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ja hoor, volgens mij wel.

Ik heb iig 'n advocaat met toevoeging gehad voor de gezagswijziging van m'n oudste dochter en we hebben vervolgens een advocaat gehad met toevoeging, omdat de school van mijn stiefkinderen weigerde in te zien dat mijn man gezagsdragende ouder is.

Je moet wel, als je een advocaat belt, gelijk vragen hoe dat zit met 'n evt. toevoeging. (Voor mediation kun je 't trouwens ook krijgen.)

RVR - Hulp in de kosten

15. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    @Mijkeltje: Ik zie hier bij de verschillende onderwerpen dat je er veel verstand van hebt.
    Ik las ergens dat jij er iets schreef over een ouderschapsplan bij eenrechter laten bekrachtigen. Weet je hoe het vervolgens is indien een van de partijen het alsnog zou willen wijzigen?
    Stel je spreek via mediation omgangsregeling af 1 weekend per 14 dagen en je laat het bekrachtigen door een rechter. Wat is de kans dat een rechter het wijzigt indien een van de partijen er toch nie mee eens is en liever co-ouderschap wil? Ik bedoel... eenmaal door de rechter bekrachtigd... hoe zeker is dat dan

16. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Als je er onderling niet uit komt dan kan één van de partijen gewoon naar de rechter stappen en een verzoek indienen tot wijziging van de omgangsregeling. Wel zullen ze hoe dan ook op mediation hameren en dergelijke, maar of er zomaar een co-ouderschap uitgesproken zal worden weet ik niet. Het is allemaal zo in beweging wat dat betreft...
    Een co-ouderschap hoeft trouwens niet persé 50/50 te zijn, 40/60 is gebruikelijker.. En als ouders in zware onmin leven weet ik niet of ze een co-ouderschap wel in 't belang van 't kind achten... (Hang ook 'n beetje van de rechter af en 't advies van de raad en zo...)

Wij hebben zelf een -niet door ons aangespannen- rechtszaak aangaande een omgangsregeling verloren. Er was een normale omgangsregeling (eens per veertien dagen een weekend), die enkel op verzoek van moeder gewijzigd is door de rechter naar een omgangsregeling waardoor we de kinderen helemaal niet meer zien (lang verhaal, rare rechter en veel fouten die gemaakt zijn; wij kiezen ervoor ons erbij neer te leggen, ondanks de vele fouten en de wetswijzigingen etc. Een zodanige grimmige strijd achtten wij namelijk niet in 't belang van de kinderen.). Maar goed, dat was vóór 1 maart 2009.

Het kán dus wel, maar is per situatie verschillend...

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Dat valt misschien wel te lenen enzo.. ik hoop nog altijd dat hij het maar laat zitten, het is namelijk niks voor hem om een rechtzaak aan te spannen. Hij wil meestal geen moeite ergens voor doen.

18. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Een co-ouderschap kan niet uitgesproken worden door de rechter als niet beide ouders het ermee eens zijn.
    Dit is het eerste wat ik aan mijn advocaat gevraagd heb, omdat ik wist dat mijn ex een co-ouderschap wou. Nou is het zowiezo niet van belang aangezien in 130km verderop woon.

Maar dames, wat ik mij nog afvraag..
    Kan je een rechtzaak aanspannen als je nergens staat ingeschreven in een gemeente?
    Hij heeft geen vast verblijfsadres en om deurwaarders en beslagleggingen te voorkomen is hij nergens ingeschreven.

19. lilia

lilia Actief lid

9 mrt 2010
    184
    0
    0
    #39 lilia, 15 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
    Ik weet niet of hij dan een rechtzaak kan aanspannen, ik kan me voorstellen dat zo'n toelage persoonsgebonden is en niet adresgebonden.
    Maar waar de kans dan nog wel groter op is: dat de rechter jou niet verplicht het kind mee te geven. Hij heeft geen adres! waar moet hij het kind dan mee naartoe nemen??? En als jij zegt je bent zo vaak welkom als jij wilt om het kind te zien (je weet dat hij het toch niet doet....) dan ben je nog hartstikke meewerkend ook!!! Zou het voor jou haalbaar zijn om om de week 1x naar hem toe te reizen met je dochter voor een paar uur, zodat hij de kans krijgt haar te zien (in jouw bijzijn is het dan) om dan naar schapelijkheid de kosten en moeite te verderlen? En dat hij 1x in de 2 weken (of zo vaak als hij wil.... wil hij toch niet) in eigen tijd en voor eigen rekening neemt?
    Want dit zal ieder rechter echt meer dan schapelijk van jouw kant achten!!!! Dat verkleint misschien ook de kans op gezag als het er op aankomt. Jij werkt mee, hij werkt alleen tegen en handelt niet in belang van kind, indien hij er niet mee akkoord gaat....

PS: weet je wat je advocaat zegt over co-ouderschap indien beide ouders in zelfde woonplaats wonen?

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik heb, door schulden die ik overgehouden aan onze relatie, niet de financiele middelen om naar hem toe te reizen. Hij betaald ook geen allimentatie, dus daar kan ik het ook niet van doen.
    Volgens mij probeert hij de schuldsarnering in te komen en MOCHT hem dit lukken komt hij onder curatele te staan. Dat betekend al zowiezo dat hij geen gezag aan kan vragen. En tegen die tijd zou mijn huidige vriend eventueel (als dat tegen die tijd nog mogelijk is) het gezamelijk gezag aan kunnen vragen met mij.

Een co-ouderschap werkt volgens mij advocaat alleen als beide ouders het hier 100% mee eens zijn. Het kan volgens haar niet worden afgedwongen via de rechter. Wel kunnen ze vragen om meer omgang. Maar co-ouderschap kan niet afgedwongen worden.

Deel Deze Pagina