gezamelijk gezag toegewezen gekregen!

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door cvm1985, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Na een hoop gedoe en uiteindelijk de rechtszaak heeft mijn man van de rechter het gezamelijke gezag over zijn kids toegewezen gekregen.
    Wij zijn heel blij dat we nu mogen meebeslissen over belangrijke zaken en dat de ex van manlief hem niet meer buiten kan sluiten.
    Maar nu vraag ik me af, moeten we zelf iets regelen zodat instanties hiervan.weten of.doet de rechtbank dit? De meest voorname dingen zoals scholen/tehuisnoudste stiefzoon/huisarts hebben we dit al laten weten maar hoe weet bijvoorbeeld de gemeente.dat manliefs handtekening.nosig is bij de aanvraag van documenten?

2. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    De rechtbank doet dit niet. Het wordt wel aangetekend in hun register, dat openbaar is.

Je moet erop vertrouwen dat de moeder van de kinderen de beslissing van de rechtbank respecteert. Beslissingen die zij vanaf nu alleen neemt, zijn niet rechtsgeldig. Als ze dat zou doen, meermaals, zou het een reden voor een rechter reden kunnen zijn om het gezag eenhoofdig bij de vader neer te leggen. Het is dus echt een serieuze zaak.

3. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Gefeliciteerd met het gezag. Beter wel het gezamenlijk gezag dan dat moeder eenhoofdig gezag heeft maar in de praktijk gebeurt het helaas wel dat scholen het kind gewoon inschrijven zonder de handtekening van de vader, het ziekenhuis gewoon een operatie uitvoert zonder toestemming van de vader.

Indien zij nog steeds beslissingen alleen zal nemen dan kun je die weer aanvechten bij de rechter maar zolang moeder de beslissingen heeft genomen in het belang van het kind dat komt ze hier in praktijk gewoon mee weg hoor.

Het gezag is vooral belangrijk om de omgangsregeling af te dwingen, zonder gezag is dit weer moeilijker.

4. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Alleen wanneer moeder een nieuw paspoort of identiteitskaart nodig heeft zal ze echt de handtekening nodig hebben van de andere ouder.

Voor de rest zal je op moeder moeten vertrouwen dat ze voortaan alles in overleg zal doen met de andere ouder.

Maar als je het gezag hebt moeten afdwingen via de rechter dan vrees ik hiervoor. Ze had het immers ook zelf met de vader kunnen regelen.

5. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Klopt dat ze nog wel zelf dingen zou kunnen beslissen maar die beslissingen zijn niet rechtsgeldig dus indien nodig kun je alles dan alsnog voorkomen. Het is vooral fijn omdat de oudste niet meer thuis woont en er voor hem veel heslissingen genomen moeten worden omtrent school, tehuizen, straks werk enz...De instelling waar hij nu verblijft zal nu niets meer doorvoeren zonder onze toestemming.

Ik heb inmiddels bij de rechtbank een uitreksel uit het gezagsregister aangevraagd en ontvangen dus we hebben het nu duidelijk op papier.

6. Kiki26

Kiki26 Lid

26 feb 2007
    65
    0
    0
    Ik ken jullie situatie niet maar indien hij niet meer thuis woont is het een ander verhaal. Breng wel de instelling hiervan op de hoogte dat jullie gezag hebben.

De beslissingen zijn dan inderdaad niet rechtsgeldig het is alleen altijd lastig als je het ergens niet mee eens bent, hoe ver ga je hier dan weer in.

Zo hebben wij te maken met een ex die stiefkind zomaar van de een op andere dag bij de huidige school weghaalt en op een nieuwe laat inschrijven, wij komen hier pas na 2 weken achter en moeten dit van stiefkind zelf horen.

Natuurlijk ga je dan in discussie met de moeder maar zolang hij daar woont en ze het vertikt om hem weer terug naar de oude school te laten gaan wordt het toch een lastig verhaal.

Je kan dan wel weer de gang naar de rechter maken, met alle kosten en alle stress die het je als gezin weer oplevert en als dan na maanden deze beslissing toch weer wordt teruggedraaid, in hoeverre is dit dan weer in het belang van je stiefkind, die al maanden naar een nieuwe school gaat en daar net weer gewend is.

Maargoed ik denk nu vanuit mijn eigen situatie, ik ken jullie situatie verder niet en je kan altijd nog beter wel het gezag hebben dan helemaal niet.

Deel Deze Pagina