Wij hebben alleen maar een gezamelijke rekening. Ook een gezamelijke spaarrekening. Alles komt op de grote hoop binnen en gaat hier ook weer vanaf. Ik ben nu thuisblijfmoeder dus komt er van mij niks binnen. Ik zie het niet als zijn/mijn geld. Het is van ons samen. Het is een middel om ons gezin draaiende te houden. Net als koken dat is, of opvoeden, of schoonmaken. Ieder draagt zijn steentje bij. Ik shop ook gerust naar hartelust en het komt zeker voor dat er grote uitgaven worden gedaan waar de een niets in ziet. Bijvoorbeeld een playstation voor mijn man, en een spiegelreflex voor mij. Maar we laten elkaar volledig vrij in wat we willen kopen. We smijten elk geen geld over de balk en als je een aankoop wilt doen waar je heel blij van word, kan dat gewoon. We overleggen wel de grote aankopen. Mochten we ooit uit elkaar gaan zijn die gezamelijke rekeningen trouwens wel ongeveer hetgeen waar ik me nog het minst druk om maak. We delen een compleet leven, huis, kinderen... Dat geld wat dan verdeeld moet worden lijkt dan heel onbelangrijk.
Op dit moment komen onze salarissen etc nog binnen op onze privé rekeningen. Dit willen we aan gaan passen, er komen ook andere veranderingen aan dus dat combineren we dan. We willen het dan zo gaan doen dat onafhankelijk van wie hoeveel binnen brengt we naar beide prive rekeningen hetzelfde bedrag gaan over maken. Ik vind het fijn om ook mijn eigen rekening te hebben en heb er geen zin in dat mijn partner mijn koopgedrag gaat analyseren.. Dat doet hij met het zijne wel.. Ik vind het ook fijn om daar geen verantwoording over af te hoeven leggen. Dat je dan krijgt van dit is er af wat is dat. Hij is altijd bang dat er dingen mis gaan en er per ongeluk dingen worden afgeschreven en als het uitgaven zijn die van ons samen zijn dan maakt me dat niks uit. Maar als het dingen voor mijzelf zijn dan word ik daar onrustig van. Hij hetzelfde, hij wil hele spaarschema's maken in excel en weet ik wat en ik zou hem daar dan in belemmeren.. En daarnaast vind ik het ook wel lekker om zelf voor iets te kunnen sparen, iets voor mezelf. Als alles op de grote hoop gaat heb je dat toch minder. Het gaat eigenlijk ook meer op het idee want uiteindelijk is zijn geld van mij en vice versa.. We zijn samen verantwoordelijk voor dit gezin in alle opzichten en dat gaat altijd voor op persoonlijke uitgaven.
Ik vind het niet zo vreemd dat mensen een eigen rekening houden. wij hebben dat ook naast onze gezamenlijke rekening . Niet dat wij onderscheid maken in wie wat verdiend of wat uitgeeft dat maakt hier echt niks uit. Maar ik weet uit ervaring dat het als je alleen maar gezamenlijke rekeningen hetb en de ander komt te overlijden dat je niet zomaar meer op je rekening kan. Je hebt dan ten aller tijden een verklaring van erf recht nodig. Die heb je niet met een dag. En er zal toch van alles betaald moeten worden en boodschappen gedaan moeten worden. Daarom kiezen wij ervoor om een aparte rekening te houden dat mocht er wat gebeuren de ander wel dat soort dingen kan blijven doen. Misschien ver gezocht maar wel een heel prettig idee
Hier niet getrouwd, een gezamenlijke rekening en beide nog een eigen rekening. We krijgen onze salarissen op de eigen rekening en we maken elke maand automatisch geld over naar de gezamenlijke rekening voor de boodschappen en vaste lasten. Vind het ideaal.
Als je gezamenlijk rekening en of is kan je ten alle tijden bij je geld ook als een van de partners overlijd
Nou mooi niet. Ik moest eerst de verklaring van erf recht overhandigen aan de hand eerder kon ik er niet aan komen ondanks dat de rekening op beide namen stond
Getrouwd, ieder zijn aparte rekening. Al weten wij wel elkaars pincodes en lopen we met elkaars pasjes. We hebben ook een gezamelijke, alleen doen we daar nooit iets mee.
Niet getrouwd, aparte rekeningen. En ook aparte spaarrekeningen. Wij vinden het prima zo, als ik geld nodig heb kan ik altijd mijn vriend zijn pinpas meekrijgen of hij geeft mij geld. Mijn eigen lasten (telefoon, auto, Netflix, zorgverzekering, uitvaartverzekering) en de boodschappen haal ik van mijn eigen rekening af en alle overige kosten qua huis ed. gaan allemaal van mijn vriend zijn rekening af. Gaat prima zo eigenlijk.
Niet getrouwd, alleen maar gezamenlijke rekeningen 1 komt salaris op betalen we de variabele dingen van (kleding etc.) + spaarrekening 1 voor de vaste lasten + spaarrekening (voor de jaarlijkse lasten die er maandelijks op komen) 1 voor de boodschappen
Samen hebben we: 1 betaalrekening Apart, ik: 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen Apart, hij: Rekening-courant en bedrijfsspaarrekening en 1 spaarrekening. Dan moet er ook nog een spaarrekening voor de kleine komen En ik me maar afvragen waarom er steeds zo veel af wordt geschreven door de bank..... :')