Gezamelijk of aparte rekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ben je getrouwd en heb je een gezamelijke rekening of niet?

1. Niet getrouwd, geen gezamelijke rekening

2. Niet getrouwd, wel een gezamelijke rekening

3. Getrouwd, geen gezamelijke rekening

4. Getrouwd, wel een gezamelijke rekening

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Luja

Luja Niet meer actief

Toen ik nog met ex samen was hadden we allebei, een gezamenlijke waar alle vaste lasten af gingen en waar wij maandelijks beiden 600 op stortten. En van onze eigen rekening ging onze zorgverzekering en mobiel abo af. En wat we verder met ons geld deden moesten we zelf weten :) dit werkte voor ons het beste, ex zat overal met zn neus bovenop, ik moest alles van de gezamenlijke verklaren dus mn eigen rekening opgeven was absoluut geen optie.
    Stel je voor, wat is dit tientje bij de bakker bart, en 5 euro bij kruidvat!? Leg uit. :p nee dankje

2. lootje80

lootje80 Niet meer actief

Ik had alleen de eerste en laatste pagina gelezen....:)

3. zeeuwse

zeeuwse Actief lid

3 mei 2013
    328
    0
    0
    Beide, de gezamenlijke is voor alle vaste lasten. Mijn rekening is voor boodschappen en dat soort dingen. Zijn rekening is voor de extra's. Van de gezamenlijke is geen pas dus kan niet van gepind worden. Op die manier kunnen we nooit in de knoei komen omdat er een vast bedrag per maand op de gezamenlijke komt te staan en een vast bedrag op mijn rekening. Alles wat over is dat staat op zijn rekening en kunnen we als het nodig is gebruiken voor extra dingen.

4. Manoya

Manoya Niet meer actief

Apart, geen idee waarom vind het fijn niet alles uit te hoeven leggen (niet dat ik buitensporige bedragen uitgeef maar toch)
    Mijn man (hoofdverdiener) betaald vrijwel alle lasten en van mij rekening gaat K.O. Boodschappen pinnen we elke maand beide een bedrag.
    Dit werk voor ons, we houden beide een (ongeveer het zelfde) bedrag per maand over.

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Het is wel verstandig om over dat soort zaken na te denken en te weten hoe zoiets werkt, bij een en/of rekening heb je dat geneuzel bijvoorbeeld niet. En we hebben helaas niet allemaal het eeuwige leven. Gelukkig heb je vaak een familie/vriendenkring om je heen die aan praktische en zakelijke dingen denken bij een overlijden.

6. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Haha hadden wij ook, maar al snel overgegaan op 1 rekening.
    Is soms wel eens lastig met kadootjes voor elkaar kopen, maar das ook het enige!

7. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Hoe iedereen het regelt is natuurlijk allereerst je eigen zaak. Maar ik wil alle mensen waarschuwen dat het ook mis kan gaan. Dan kan een gezamenlijke rekening dus leeggehaald worden. En als je eigen salaris daar op binnen ( blijft) komen, kan je ex dat dus weghalen. En dan moet de hypotheek wel nog betaald worden...
    Geld is niet romantisch en heeft niks met liefde te maken.
    Geldzaken moeten gewoon goed geregeld zijn.
    Ook als er 2 inkomens zijn, dan hoort het volgens de notaris die ons samenlevingscontract opstelde, naar rato verdeeld te worden. Partner en ik verdienen per dag werken aardig hetzelfde, alleen werk ik 4 dagen en hij 5. Mijn 5e dag is ook voor het huis en de kinderen, dus hebben we het volgende afgesproken.
    We hebben ieder een eigen rekening, en een gezamenlijke voor alle gezamenlijke kosten. Van huis t/m boodschappen. Het bedrag wat we maandelijks nodig hebben op de gezamenlijke rekening hebben we door 9 gedeeld. Partner betaalt 5/9, ik 4/9.
    Ik hoop dat niemand dezelfde spijt krijgt als ik, mocht het misgaan! Liefdesverdriet is al erg genoeg, pijn in je portemonnee erbij zit je dan niet op te wachten.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    We hebben zowel een gezamenlijke als een eigen rekening.

9. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wij hebben aparte rekeningen.
    Wel betalen we alle vaste lasten samen en sparen we een bedrag samen.
    Op de eigen rekeningen houden we ieder een zelfde bedrag wat we lekker kunnen uitgeven :)

10. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Klopt daarvoor kun je gewoon afspraak maken bij de bank en de rekening/pas op allebei de namen Latem zetten

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Gelukkig heb ik nog nooit verantwoording af moeten leggen tegenover mijn man. Zou wat zijn zeg.
    Hij besteld ook wel eens wat, of shopt op vrijdag als ik aan het werk ben. Hij is oud en verstandig genoeg om te weten wat wij wel of niet uit kunnen geven. En andersom vindt hij hetzelfde. Dat vertrouwen hebben wij wel in elkaar :)

12. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Wij hebben gezamelijk een lopende rekening waar de lonen op binnen komen en de vaste lasten vanaf gaan en gezamelijk beiden een spaarrekening waarop het overschot in tweeën gedeeld, bijgeschreven wordt. Zo hebben we dus allebei ook ons 'eigen' geld. Handig wanneer je voor elkaar iets koopt. En grote persoonlijke uitgaven hoeven niet overlegt te worden zolang we p.p. 2500 euro op de rekening houden voor onverwachte uitgaven. Werkt heel fijn voor ons.

13. Wij leggen juist wél verantwoording aan elkaar af en overleggen eigenlijk elke grote aankoop. Dat houdt ons beide scherp. :D Weinig impuls-aankopen worden er hier gedaan. Maar daarentegen hebben we daardoor wel onze badkamer helemaal verbouwd en een kachel laten plaatsen van geld dat we hadden bespaard / gespaard :)

Nu zijn we weer aan het sparen voor zonnepanelen. We weten dus altijd wel duidelijk waarom we verantwoording aan elkaar afleggen en hebben een groter doel voor ogen, dus dan is het allemaal helemaal niet zo erg ;)

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja onder grote aankopen is een ander verhaal ( auto, keuken, bankstel etc ). Maar die laarzen, tas of portemonnee overleg ik echt niet hoor, haha.

15. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Heeft niks met vertrouwen te maken mijn inziens!
    Mijn man shopt misschien 3 keer per jaar voor een nieuwe garderobe en ik koop elke week wel wat. Zou me daar toch behoorlijk rot over voelen als ik dat zou doen van geld "op een grote hoop". Nu kan ik mijn shopfetish alle ruimte geven omdat ik er hard voor werk en ik alleen verantwoording hoef af te leggen aan mijn eigen bankrekening.
    Ik hou het dus liever gescheiden :)

16. Manoya

Manoya Niet meer actief

Wij bespreken ook veel, geen broek of wat dan ook, maar als het om een grotere aankoop gaat wel. Vind dat persoonlijk niet meer als normaal
    Wij hebben het niet slecht maar ook niet extreem breed, en ik zou niet blij zijn als hij met een apple tv thuis komt (bij wijze van) terwijl dat in mijn ogen overbodige luxe is.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar alle kosten van betaald worden (hypotheek, boodschappen, verzekeringen etcetera), maar ook allebei nog een eigen rekening. Met het geld op onze eigen rekening mogen we doen en laten wat we zelf willen. Hoeft niet over overlegd te worden ofzo. Als je iets wilt kopen, koop je dat. Er zit geen limiet aan wat je uit wilt geven. Al staan we beiden liever niet graag rood. Dat vinden wij een voordeel van het toch ook hebben van een eigen rekening.
    Maandelijks storten we ieder naar rato van inkomen een bedrag naar de gezamenlijke rekening.
    Voor ons werkt dit prima zo.

Mijn zusje doet het anders. Zij hebben een gezamenlijke rekening waar alles op gestort wordt. Alle aankopen groot of klein gaan in overleg. Zij vinden dat prettig en het gaat prima zo.

Zo heeft alles denk ik wel zijn voor- en nadelen.

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik mis de optie: gezamenlijke rekening en eigen rekening. Wij hebben eigen rekeningen en storten vanaf daar op de gezamenlijke voor de gezamenlijke uitgaven.

19. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ja, hoe leg ik dit ff duidelijk uit haha.

Wij hebben allebei nog onze eigen rekening.
    Maar we hebben van beide rekeningen allebei een pasje.
    De vaste lasten gaan van zijn rekening. En mijn loon
    komt op mijn rekening.

Daarnaast hebben we nog een zakelijke rekening van ons
    bedrijf. Ook daarvan hebben we allebei een pasje.

M.a.w. alles is van ons samen. Maar toch wel meerdere rekeningen.

20. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Getrouwd, en een gezamelijk rekening voor de algemene dingen. Hobby's van mij etc, heb ik nog een privérekening voor.

Liefs,

Deel Deze Pagina