gezamelijke rekening of apart? en spaarrekening kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door sunset88, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    ik was benieuwd of mensen hier (getrouwd/samenwonend) een gezamelijke rekening hebben of niet.
    ik zit er aan te denken om dat te doen.. maar geen idee hoe dat dan werkt.. 1 rekening en dan 2 passen daarvan? Gaan van die rekening dan ook de vaste lasten?
    Hoe doen jullie dat?

Ook wil ik voor mijn zoontje een spaarrekening afsluiten... voor school en evt bijdrage van zijn rijbewijs later.. en hopelijk is er dan ngo wat over voor hem zelf later als hij op zichzelf gaat ofzo... (jaja je moet ver vooruit kijken)
    Maar ik wil niet dat hij er na 18 jaar zelf over kan beschikken.. hoe hebben jullie dit? Staat dat dan op jullie eigen naam? of hoe werkt dat..

2. Mistique

Mistique Fanatiek lid

7 mrt 2010
    1.053
    0
    36
    Wij (getrouwd) hebben 1 gezamenlijke betaalrekeningen met inderdaad beide een eigen pas. Daarnaast hebben we 2 spaarrekeningen en een spaarrekening voor dochter. De spaarrekening voor dochter staat op haar naam, maar wij wij zijn degene die ermee kunnen doen wat we willen. Als het moet dan kunnen we er nu ook geld vanaf halen. Doen we niet hoor!;)

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben 1 rekening die we gebruiken en dat is die van mijn man, dat komt omdat ik thuis blijf moeder ben.
    Alle lasten gingen al van zijn rekening af dus ze stap was niet zo groot voor ons.

Enigste wat er op mijn rekening binnen komt is de kinderbijslag en spullen die ik verkoop via marktplaats.

Bevalt ons erg goed, je hebt op deze manier een goed overzicht over wat er in en uit gaat omdat het allemaal van 1 rekening gaat.

Edit; we zijn getrouwd.

4. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wij hebben elk een aparte rekening + aparte spaarrekening.
    Ook hebben we een gezamelijke spaarrekening

5. mol81

mol81 Niet meer actief

Wij hebben het als volgt;
    - Een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten, gezamenlijke dingen. Hier storten manlief en ik ieder een vast bedrag per maand op. We hebben beiden een pasje van deze rekening;
    - ieder een eigen rekening; doen we mee wat we zelf willen;
    - een gezamenlijke spaarrekening voor gezamenlijke dingen;
    - ieder een eigen spaarrekening voor eigen dingen;
    - een spaarrekening voor onze dochter. Hier gaat maandelijks geld vanaf de gezamenlijke rekening naar toe.

Kortom, gezamenlijke dingen maar ook apart. Bevalt prima.

6. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    We hebben 1 rekening waar alle inkomsten op binnen komen.
    We storten dan iedere maand het bedrag van de vaste lasten naar een andere betaaltelevisie. Is ook van ons samen
    We hebben samen een spaarrekening en een deposito.
    Sparen voor de kinderen doen we op onze spaarrekening. Mochten ze er op hun 18de niet aan toe zijn dan houden we het geld op onze rekening tot ze bv uit huis gaan of voor een vervolg studie ofzo.

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hebben beide een eigen rekening.
    Zijn rekening is de uitgeef rekening en hebben we beide een pas van, mijn rekening is om te sparen en hebben we 1 pas van.
    Hij wil graag een gezamenlijke rekening.
    heb voor mijn zoon een kinder rekening gekoppeld aan het mijne. . Wij hebben geen vast bedrag wat we sparen per maand voor hem.

8. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Dit, behalve de spaarrekening voor hun dochter dan ;)

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    Dit, ook al zijn het veel rekeningen, beiden vinden we het fijn ons "eigen" geld uit te geven, ik aan kleding en vrouwen prullaria of een sauna uitje met een vriendin en manlief aan avondje stappen en biertjes drinken met vrienden of veel te dure merk kleding ofzo!

10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.925
    113
    Vrouw
    Geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen: Gezamelijke rekening met 2 passen. Hiervan gaan alle lasten. Daarnaast beide nog een eigen betaalrekening. Hierop wordt het salaris gestort (waarvan we dan beide hetzelfde bedrag storten op onze gezamelijke rekening). En we hebben 1 gezamelijke spaarrekening. De eigen betaalrekeningen slaan eigenlijk nergens op, van mij mag het ook op 1 rekening. Maar ben te lui om dan een aantal wijzigingen door te geven. (werk, sportschool, tel.abo, etc).

Zoontje heeft ook een eigen kinder betaalrekening en spaarrekening.

11. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Hier:
    - Allebei onze eigen rekening + spaarrekening
    - Gezamenlijke rekening (2 pasjes) waar we allebei geld op storten en waar alle vaste lasten en boodschappen van betaald worden
    - Spaarrekening voor dochter

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Wij zijn getrouwd.

1 gezamenlijke zichtrekening voor vooral grote zaken samen (toestellen, stookolie, reizen, ...) en ook een deel van de vaste kosten. Beiden een kaart van en 1 visa-kaart voor in 't buitenland (die ik meestal in mijn portefeuille heb steken).

Elk zijn eigen zicht- en spaarrekening waar ons loon op komt en waar we elk apart sparen.

Als de gemeenschappelijke wat te leeg raakt of er moet iets groots betaald worden, storten we elk een stuk daarop. Staat dus geen vast bedrag per maand op.

Kosten van eten, ziektekosten, kleine uitstapjes, ... betalen we elk van onze eigen rekening. En manlief bijvoorbeeld alle kosten van zijn auto (ik heb geen rijbewijs).

Ik heb teveel miserie gezien bij mijn ouders om alles echt compleet op 1 hoop te gooien. En ik heb ook geen zin om voor elke cent van mijn zelfverdiende geld verantwoording af te leggen.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier vanaf dat we samen woonden een gezamenlijke rekening (oké we woonden binnen een maand samen dus iets later met 2 maanden ofzo). Wat van hem is is van mij en want van mij is is van hem. Alles komt op de grote hoop. Beide een pas maar mijn man gebruikt hem niet.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben een gezamenlijke rekening waar onze salarissen op gestort worden en waar alle vaste lasten, boodschappen en zaken voor de kinderen van afgeschreven worden. Het geld wat aan het einde van de maand overblijft, gaat netjes door tweeën en krijgen we ieder op onze eigen rekening. Daarvan sparen we en doen we de uitgaven voor onszelf. Niet iedereen vindt dat nodig, maar wij vinden het fijn om ons eigen 'zakgeld' te hebben dat we mogen uitgeven zoals we willen, zonder dat de ander daar 'last' van heeft.
    Van de gezamenlijke rekening hebben we ieder een pas. Dat is altijd zo bij zo'n rekening.

Verder hebben onze kinderen ieder hun eigen spaarrekening. Die staat nu gewoon op hun naam. Maar mochten we in de loop van hun puberteit het idee krijgen dat ze daar niet verantwoord mee om kunnen gaan, zullen we dit geld voor hun 18e verjaardag op een spaarrekening storten die op onze naam staat en het geld nog wat langer voor ze beheren.

15. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Wij zijn getrouwd
    We hebben een gezamenlijke rekening en spaarrekening
    En een spaarrekening voor dochter

Heerlijk zo

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Klinkt als de situatie van mijn ouders. Mijn moeder heeft het altijd over "onze rekening" of "mijn rekening". Mijn vader heeft niks, haha. En dat terwijl hij altijd kostwinner was. ;) Zijn salaris werd op de gezamenlijke rekening gestort en daar betaalde mijn (thuisblijf-)moeder alles van. Toen zij weer terug ging werken heeft ze voor zichzelf een eigen rekening geopend. En zo is het nog steeds. En blijkbaar bevalt het ze prima.

17. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Getrouwd met twee kinderen
    kids hebben een spaarrekening waar we beide bij kunnen via internet bankieren
    Man heeft een rekening met pas waar ik via internet bij kan. Hier gaan alle vaste lasten af
    Ik heb een rekening met pas waar mijn man alleen bij kan via internet. Hier betalen we de boodschappen ect van
    1 spaarrekening voor ons samen

18. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Wij hebben allebei een aparte rekening. En dat houden we voorlopig nog zo. Hij heeft zijn deel van de rekeningen. En ik mijn deel. En zo houden we allebei een bedrag over voor ons zelf en daar beslissen we zelf over wat we daar mee doen. Vindt het wel fijn dat we beide nog onze eigen rekening hebben en geen gezeur met elkaar hebben over de eventuele te dure kinderkleding die gekocht is of spullen die hij koopt voor zijn hobby. Heerlijk!!!! Toch nog een beetje onafhankelijkheid en iets wat van mijzelf is. :D

Maar ik zeg "voorlopig" omdat we binnenkort toch alles op 1 hoop moeten gaan gooien zodra hij de WW in gaat. Zodra dat weer voorbij is en we zijn beide weer aan het werk, gaat het weer precies zo.

De kinderen hebben een eigen spaarrekening. Die beheer ik. :) En ik spaar daar op voor ze.

19. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

We zijn trouwens niet getrouwd.

20. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Dit..
    Alleen net ietsje anders. Alles wordt ook gestort op de gezamelijke rekening en we maken een vast bedrag per maand over naar onze eigen rekening. Dit is puur voor onze eigen kleding /hobby`s e.d.

Deel Deze Pagina