Gezamenlijk gezag

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door cvm1985, 2 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Sinds vier jaar heeft mijn man met zijn ex het gezamenlijk gezag over zijn kinderen. Dit na een rechtszaak die wij hebben gestart, omdat ex weigerde het gezag te delen. Helaas blijk je in de praktijk weinig aan het gezag te hebben, ex weigert pertinent alles wat wij willen en overlegt ook niet over dingen als school, medische handelingen enz.
    Nu is het een paar maanden heerlijk rustig geweest zonder ellenlange mails vol verwijten, dreigementen enz, maar de laatste weken is het weer raak. Continue mails (a4tjes vol) met wat voor slechte vader mijn man is, dat zijn kinderen zich achtergesteld voelen (dat word ze ook enorm aangepraat) enz enz, en dat ze naar de rechter gaat stappen om het gezag weer alleen te krijgen. Nou denk ik niet dat ze dat voor elkaar gaat krijgen, er is geen enkele reden voor. Mijn man heeft nog nooit geweigerd zijn toestemming ergens voor te geven en er is gewoon omgang enz enz, jeugdzorg is op ons verzoek aanwezig geweest voor de jongste zoon maar ex weigerde gezinshulp dus ook dat is bekend en staat op papier. Maar ik heb gewoon geen zin in weer een rechtszaak. Inmiddels zijn we op het punt dat we niet meer reageren op haar mails (en daar is ze woest om) en dat ze er verder in mag zakken.

Maar: Zijn wij verplicht een advocaat te nemen als zij daadwerkelijk een rechtszaak om het gezag gaat aanspannen? Ik wil geen cent meer uitgeven aan haar en d'r gezeik, ben er helemaal klaar mee. Dan maar geen gezag, we kunnen er toch niets mee zonder haar medewerking.

2. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Als zij een zaak aanspant zul je moeten komen opdraven. Mij is verteld dat anders de ander de zaak per definitie wint. Dus zeker de moeite wel te gaan. Maar ik snap dat je er geen zin in hebt kost klauwen vol met geld.

3. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Het ligt er ook aan wat voor argumenten zij heeft, of dat zwaarwegende argumenten zijn die zij met bewijsmateriaal kan aantonen. Met zwaarwegend bedoel ik dan zaken die het lichamelijk en geestelijk welzijn van hun kind(eren) in gevaar brengt.

Als je man denkt dat haar argumenten niet voldoende zwaarwegend zijn, dan zou hij kunnen overwegen om zonder advocaat te verschijnen op een eventuele rechtszaak. Een advocaat is niet verplicht in zo'n rechtszaak, je man heeft het recht om zichzelf te vertegenwoordigen.

Wat hij wel zou kunnen doen, is vooraf een gesprek met een advocaat te doen om advies in te winnen. Gewoon om eens te polsen hoe zwaarwegend de argumenten volgens de advocaat zullen zijn, en wat je man zijn argumenten zijn om te weerleggen. Als de advocaat zegt dat zijn ex geen enkele kans van slagen zal hebben in een rechtszaak, dan is een advocaat niet nodig.

Verder alle communicatie met zijn ex schriftelijk laten verlopen, zodat er een dossier kan worden opgebouwd. Als er belangrijke beslissingen niet worden overlegd, en zij het beoefenen van het gezamenlijk gezag dus belemmert, dan moet je man telkens een aangetekende brief versturen naar haar. Daarin vermeldt hij waar het over gaat, hij verwijst naar een mail of een sms-gesprek van haar met datum van ontvangst, en hij citeert het stukje tekst van de wet dat over gezamenlijk gezag gaat.
    Als hij niet telkens een aangetekende brief verstuurt na elke beslissing die zonder overleg/goedkeuring plaatsvindt, dan heeft hij voor de wet onvoldoende bezwaar gemaakt en wordt het zelfs beschouwd als een stilzwijgend akkoord.

Kent je man het forum van Stichting Dwaze Vaders? Ik denk dat hij daar eerst eens zijn probleem moet plaatsen alvorens naar een advocaat te stappen, er zitten daar een hoop ervaringsdeskundigen. Da's kosteloos advies van andere vaders die in zijn schuitje zitten.

4. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Bedankt voor je tips. Nee ze heeft geen zwaarwegende argumenten, überhaupt geen argumenten behalve "ik wil alles zonder jouw toestemming kunnen bepalen met mijn nieuwe vriend samen".

5. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0

Deel Deze Pagina