schoonma gaat oppassen, briefje 'gebr.aanwijzing' mee?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door missmamsie, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    N.a.v. verdrietig door actie schoonmama... Geven jullie, als oma gaat oppassen een briefje mee met jullie wensen mbt de (op)voeding?? Ik moet binnenkort weer werken en oma gaat oppassen, vandaar mijn vraag. Of gaan jullie ervanuit dat oma het allemaal wel automatisch/op haar manier goed zal doen??

2. LeonieR

LeonieR Lid

22 dec 2009
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, je kan een briefje met tijden erbij doen,bijv:

07 00 fles
    08 30 slapen

11 00 fles etc

dan heeft ze enige richtlijn mbt tot het ritme van je kindje.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja hoor. We hebben een schriftje waar ik dingen inzet over Isabella en zij schrijft daar dan weer in hoe de dag is geweest en wat ze hebben gedaan.

Ik vind het juist een must.

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Voor mijn moeder/schoonmoeder hadden we altijd een lijstje met voedingstijden en wanneer ze fruit/ warme hap kreeg.. Zo niet dan kwam het niet goed..;)

Nu is het niet meer nodig.. wij vertellen wat er evt belangrijk is zoals optijd ( 17.00) warm eten anders wordt ze te moe en wil ze niet meer) voor de rest kunnen ze zelf wel redelijk inschatten.. Een boterham smeren is tenslotte niet zo moeilijk..:D

5. liane

liane Fanatiek lid

12 nov 2008
    3.349
    0
    36
    Vrouw
    een richtlijn kan je idd wel meegeven, of een schriftje bijhouden waar jij elke keer iets in zet en oma ook, is ook leuk voor later ;)
    maar oma's zijn ook moeders geweest en doen vaak ook hun eigen ding, is in ieder geval mijn ervaring.

6. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    dat deden wij echt wel in het begin !
    en vonden opa en oma ook fijn en normaal... zo wisten ze ook hoe en wat en vooral wat het beste werkte met tim
    na de 9 mnd ofzo niet meer maar ze wisselen zo snel met voeding en slaapjes enzo .. dus gewoon doen !

7. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Als je denkt, oma red het wel want die is vroeger ook moeder geweest en heeft geen gebruiksaanwijzing nodig, dan niet doen. Zegt je gevoel dat het wel nodig is, dan gewoon doen!

8. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik laat eigenlijk nooit iemand oppassen.
    Maar als ik echt niet anders kan en oma of tante moet even hier komen om op mike te passen dan bespreken we alle need-to-knows altijd even voor ik vertrek.
    Maar ik ben dan hooguit een paar uurtjes weg (nooit een (halve)dag ofzo), dus dan is dat ook niet zo van toepassing.

9. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Ik heb een hele handleiding gemaakt, maar niet op de manier van dit moet zo en dat moet zo, maar meer hoeveel scheppen voeding in de fles moet en hoelaat ze gaat slapen. Hoe de maxi werkt en hoe je de kinderwagen inklapt. Hoe je de magnetron insteld op de juiste wattage etc.. Daarnaast heb ik een oppasboekje en die wordt keurig bijgehouden door alle oppassers.

Ik heb geen fijne schoonmoeder, maar Eva is er in goede handen. Er gebeuren dus regelmatig dingen die mij niet zinnen, maar dan weer die gedachte dat ze is een goede zorgzame oma is. Ik sta dus regelmatig in dubio: ruzie omdat het mij niet zint of maar zo laten omdat ze goed is voor mijn dochter.. tja.

10. Boulevard

Boulevard Niet meer actief

Dat hebben wij nooit gedaan. Wel vertellen wanneer ze een fles moesten maar ze hebben zelf ook kinderen opgevoed.

Maar als ik zo'n schoonmoeder als jou zou hebben zou ik het wel doen.

11. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ligt denk ik ook aan de persoon die oppast.. Mijn schoonouders moeten we dingen betreft slapen wel duidelijk zeggen anders houden ze Esmee gewoon op..;) En zitten wij dus met een meisje wat helemaal overstuur is..

12. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Wat een ontzettend blij kindje heb je! Geweldige foto!
    Ontopic nu..

Ik gaf haar een papier met de richtlijnen. Waarop ze zelf begon te kliederen. (hoe het wel moest) Heb haar een keer of (laat ik niet overdrijven) 2x buiten de deur gezet omdat ze zo mijn dochter uit MIJN handen trok en zei: ,, Ik krijg haar wel stil, kom maar bij oma''

Voor manlief aanstellerietus als dochtertje maar stil werd. Dochter werd niet stil omdat oma zo om me heen zat te spoken en panisch werd als ze een gilletje gaf. Ik werd ook onrustig ervan.

nu op zoek naar een andere oppas! omdat het hier de spuitgaten uitkomt.

13. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Aanvulling, heb ook vreselijk tegen mijn man geschreeuwd dat hij maar eens voor me moest opkomen naar een paar jaar. Maar goed, dat zit niet in zijn karakter. (daarom ook zo gereageerd op een ander topic over oppas met fruithap)
    Mannen sussen, maar hij gaat deze week met zijn moeder praten. héhé!

14. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Dank je wel! Wat leuk dat je dit zegt :)

vreselijk zeg betweterige sm's. Verstandig dat je op zoek gaat naar een andere oppas.

15. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    SM heeft gisterenmiddag/avond vh eerst sinds tijden weer eens opgepast bij ons thuis!(laatste keer was in het voorjaar een keer, maar beviel toen niet helemaal)
    Deze keer is het super, goed gegaan!
    Ze heeft genoten...was haar aan te zien en Dean heeft het -ondanks "weer" dubbele ontstekingen aan zn oren/pijn- het ook goed naar z'n zin gehad!
    Toen we thuiskwamen lag er een rustig, tevreden mannetje in zn bedje!
    Daar was ik erg content mee.
    Ik had wel een gebruiksaanwijzing in de keuken neergelegd: Betr voeding , medicijnen en slapen (ritueel) want daar voelde ik me zelf prettiger bij!
    Ze had er wel wat aangehad zei ze en het gelezen en aangehouden...nou dat vind ik al heel wat!

Mirre

16. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hier niet echt een handleiding mee gegeven maar wel richtlijnen.
    En kreeg iedere keer ( wel om gevraagd) een briefje mee met de tijden dat ze geslapen had en hoeveel en hoe laat ze gedronken had.
    En later kwam daar het eten bij.
    Krijg nu nog steeds briefjes mee met hoe en wat, terwijl dat nu eigenlijk niet zo heel nodig meer is, maar laat het maar zo.
    Nr 2 komt er aan en dan wil ik het ook graag weten.
    Is wel makelijk vind ik zodat je weet waarom ze zou kunnen huilen.
    Niet genoeg gedronken/geslapen.
    Nou was het ook zo dat schoonpa haar terug bracht en ik me schoonma niet zag dus was wel makelijk zo.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wij geven altijd aanwijzingen, leggen even uit hoeveel er in de fles moet en wat ongeveer om welke tijd moet.
    Zal best dat ze vroeger ook kinderen op hebben gevoed, maar in 30 jaar tijd wil je nog wel eens iets vergeten of dingen veranderen, dus leggen we dat nog een keer uit.
    Vooral slaaptijden vinden we belangrijk om door te geven, want ons meisje wordt altijd helemaal hyper als ze moe is. Veel mensen denken dat ze dan vol energie zit en dus niet moe is, maar dan moet ze echt naar bed.
    Vorig jaar had ze ook het een en ander aan medicijnen, zoals een puf, en het is wel belangrijk dat ze begrijpen hoe het werkt, hoeveel ze moeten geven en ik welke volgorde.
    Ik vind het dus niet raar dat je uitleg geeft of een briefje neerlegt met de richtlijnen.

18. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik heb besloten een kort briefje te maken mbt voeding en slapen, misschien dat ik nog wel een oppasschriftje koop, toch wel makkelijk, vooral omdat ze drie dagen op gaat passen, per week...:)

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik geef altijd een briefje met de eettijden mee en wat ze dan moeten eten

20. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Ik geef zeker wel een briefje met het dagritueel mee. Beide opa's en oma's passen 1-2 dagen per week op.
    Zeker in het begin wilde ik dat ze 'precies' zo deden als wij. Onze dochter was 3 weken te vroeg geboren en had totaal geen reflex om aan te geven dat ze honger had.

Nu wordt het allemaal iets makkelijker, nu geeft ze precies aan wanneer ze honger heeft of slaap heeft. Dus nu krijgen ze minder richtlijnen mee. Maar het valt me wel op dat ze bij mijn ouders altijd prima slaapt (en ook de tijden die ze hier ook slaapt) en bij mijn schoonouders slaapt ze altijd veel korter (maar is ze wel zo moe dat ze om 17.00uur nog een keer in slaap valt, gezellig voor pappa en mamma 8))

En tuurlijk hebben ze zelf al kinderen opgevoed, dat zeggen mijn schoonouders ook steeds. En dan zeg ik 'ja en nu is het onze beurt en doen we het op onze manier'. En als ze dat niet zint, dan passen ze lekker niet op......

Deel Deze Pagina