"Gezellig" bakken met je kinderen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DeeLighT, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Koekjes doen wij ook vaak. Bij cakejes mogen ze allebei even de mixer hanteren, maar de rest doe ik toch zelf.

Bij koekjes maak ik meestal wel vast van te voren het deeg, want ze kunnen nog niet hard genoeg kneden en anders zijn ze ook zo ongeduldig tijdens het opstijven. Ik geef ze allebei een eigen klomp deeg en een eigen snijplank en dan mogen ze zelf kiezen welke vormpjes ze doen. Ze zeggen dat ze het leuk vinden, maar ook hier loopt het toch wel vaak uit op gezeur of gejammer of geruzie, hoor.

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Blij te lezen dat ik toch niet de enige ben die het lastig vind dit te doen met 2 kinderen.

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Pfff, die koekjes-bakken-frustratie ken ik. Maar dan ook vooral als ze met vormpjes een figuurtje willen maken. a) dat lukt niet; b) het deeg plakt altijd; c) ik moet het dan altijd doen, met als gevolg dat ik enorm last van m'n rug krijg (niet rechtop bij tafel staan).
    Ik heb het nu als volgt opgelost. Het deeg wordt in tweeën verdeeld. Oudste rolt hier zelf een dikke 'slang' van; ik doe datzelfde voor de jongste. En dan met een mes plakjes eraf snijden. Geen vormpjes meer, maar gewoon ronde koekjes. Eventueel ene rol gemengd met stukjes chocola en de andere rol niet. Zo is er toch nog iets van variatie.
    Verder allebei hier aan tafel. En de instructies dat ze moeten blijven zitten. Heb geen zin om later overal deeg/bloem vandaan te plukken.

O ja, en het deeg maak ik van te voren gewoon zelf. Punt. Heel soms mogen ze samen met mij de mixer vasthouden, maar dat is het dan ook wel. Ze staan me dan meer in de weg dan dat het leuk is....

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Oh wat dan ook leuk is... Is een plak chocodeeg en een plak gewoon deeg op elkaar leggen en dat oprollen.
    Krijg je spiraal-gekleurde koekjes van.

En tegen het plakken: het werkoppervlak en indien nodig je deegrollen goed insmeren met bloem :)

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Leuke tips nog, bedankt :)

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het deeg (laten) uitrollen op bakpapier scheelt ook een hoop geplak!

Wij gebruiken vormpjes en het gaat prima. Niet elk koekje wordt even mooi, maar wat geeft dat?! Niet te kleine vormpjes nemen en simpele (bloem, hart, ruit...) dus niet te veel hoekjes/randjes.

7. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vind er eigenlijk geen bal aan om met de kinderen iets te bakken. De oudste giert en krijst alles aan elkaar als het niet netjes genoeg gaat, de tweede heeft alles al op voordat het in de oven komt en de derde is nog niet handig genoeg om te bakken.
    Een cake bakken, of een kwarktaart, dat lukt me nog met de kids, maar voor de rest ontbreekt hij mij aan geduld en wordt het eerder een stressmoment dan dat het een leuke activiteit is.
    Moet ik er ook wel bij vertellen dat ik zelf ook absoluut geen keukenprinses ben.:cool:

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dan is er de perfecte oplossing: oma!

Deel Deze Pagina