Na heel veel onderwerpen over de energiecrisis icm bezuinigingen vraag ik me af. Hoe gaat het met de ondernemers? Denken jullie aan sluiten? Ik heb 1,5 jaar geleden de keuze (ook vanwege Corona lockdown) gemaakt om te stoppen met de kledingwinkel. En hoewel ik het soms mis, ben ik wel blij dat ik die keuze had gemaakt. Mijn dochter is met dr massage salon verhuisd naar een andere lokatie, (huurt gelukkig inclusief gas, licht enz) Maar de vraag is straks wel, blijven de mensen nog wel boeken? Ze heeft daarom toch gekozen om elders part-time in loondienst te gaan.
Mijn vermoeden is dat er alleen in de bouw wereld zzp,ers overblijven die kun je toch niks toen. Zoals jouw dochter een kleine bakker of slager ze vallen allemaal om, we gaan naar een wereld waar alleen de grote bedrijven overleven en alle kleintjes weg gaan. Maar ja dat is het hele plan van Kaag en haar vrienden.
Denk dat TS hier ondernemers met een eigen zaak bedoelt en niet zozeer ZZP. Ben zelf ook ZZP in de IT en daar ga ik echt niet mee stoppen.
Ik ben werkzaam als gastouder. Wel ondernemer, maar dan vanuit mijn eigen huis. Stoppen zal ik niet, maar de ouders zullen het wel gaan merken in de prijs. Ik stook in de winter de hele dag ipv ‘s morgens wat en ‘s middags/‘s avonds wat.
Gelukkig zit ik in een vrij nieuw pand en ben ik niet afhankelijk van gas voor de verwarming. Wel heb ik een prijsverhoging ingevoerd.
Ik vind het voor komend jaar ook lastig qua verhoging. Ik ga normaal met de adviesprijs van het gob mee, dus even afwachten wat die wordt. Had al gelezen bij de branchevereniging dat voor een aantal mensen kinderopvang onbetaalbaar wordt als we alles door gaan rekenen. Vooral voor de lagere inkomens wordt het deel dat ze zelf betalen erg hoog, ik vind het lastig dat gastouderopvang voor sommigen onbereikbaar wordt zo. Maar ik moet er zelf ook wat aan overhouden.
Ik ben daarom niet alleen aan het kijken naar mijn uurprijs (die nu nog onder de € 6,- ligt), maar ook naar betalen naar mijn beschikbaarheid. Ik wil proberen om voor bijna alle vraagouders onder het maximum uurtarief KOT te blijven, maar of dat gaat lukken???
Ja, ik zit er nu ook nog onder: 5,75 Maar in vergelijking met vorig jaar moet er dit jaar echt meer bij. Vorig jaar maar 10 cent. Maar de verhoging voor 2023 zal echt wel hoger zijn helaas.
Vind ik een heel net bedrag hoor, volgens mij was het adviestarief al ongeveer dat in onze tijd, en wij zijn die preschool fase allang voorbij. Ook meer dan 6 euro kwam toen al veel voor.
Ik ga eens kijken wat de andere gastouders hier vragen, ik zit nu op €5,50. Kan dus wel wat omhoog. Ben ook wel benieuwd hoe het gaat met ondernemers. Was maandag met de jongste naar het peuterzwemmen, daar hing een brief dat het water nu een graad kouder is, de douches korter water geven als je op de knop drukt. En de vraag om alleen vooraf te zwemmen en niet na het zwemmen (dat mag thuis), en ook liever thuis haren wassen etc. vanwege de prijzen. Bij het zwembad waar onze tweede zwemles heeft (ander zwembad dan het peuterzwemmen), waren gisteren de douches buiten gebruik. Ze is nu om 18.30u klaar met zwemmen, ze douchte dan bij het zwembad (haren wassen etc.), thuis snel tandenpoetsen en naar bed. Nu moeten we haar daar afdrogen en aankleden, en vervolgens thuis nog een keer. Van de zwembaden begrijp ik het helemaal, maar vond het gisteren voor mezelf qua tijd wel jammer.
Ik open volgende maand mn praktijk aan huis. 4 jaar gestudeerd, eindelijk mn diploma en ik zie de crisis met rasse schreden naderen. Hoe zuur. Maar.. ik ga het toch proberen echt niet dat ik mn droom nu laat gaan.. maar ik houd voorlopig wel mn baan in loondienst ernaast, voor de zekerheid.
Ik heb een kantoorruimte van 250 m2 (huur). Mijn energiekosten verdubbelen vanaf volgende maand. We zullen er niet failliet aan gaan, maar we gaan wel kijken hoe we een beetje kunnen besparen. Oa gaan we de thermostaat verplaatsen. Die hangt nu in de hal en gaan we in de kantoorruimte laten zetten zodat hij hopelijk eerder stopt met stoken. Ivm Corona ventileren we heel veel (lees alle ramen staan op de kantelstand). Dat gaat ook een beetje minder, want anders stoken we voor de buitenlucht. Ik maak me meer zorgen over de stijging van de personeelskosten. Mijn werknemers willen natuurlijk graag een loonsverhoging om hun eigen gestegen kosten het hoofd te bieden. Dat snap ik en ik wil ze graag tegemoet komen. Maar er zitten wel grenzen aan wat ik kan doorberekenen aan de klanten. En anders gaat het van de winst (mijn eigen inkomen dus) af. Dus dat is wel een puzzel waarbij al een tijdje op aan het broeden ben.
Je kunt nog best wat verhogen toch om onder de gastouder KOT te blijven. Die is 6,52 dit jaar. Ik neem aan dat dit KOT volgend jaar ook zal stijgen want alle kosten zijn hoger. Ik ga ervan uit dat de kinderopvang tarieven sowieso ook omhoog gaan door de te korten in het personeel en de stijgende energieprijzen.
Dat klopt, ze verwachten dat het mkb en de horeca het zwaar gaan krijgen. Bakkers, slagers, saunabedrijven. Zij verbruiken veel energie. Maar mogelijk ook de (kleine)sportscholen en sportverenigingen. Als men massaal gaat bezuinigingen, lopen ook andere ondernemingen risico’s.
Dat is ook de uitdaging bij ons aankomende tijd. De Cao onderhandelingen zijn gaande in onze sector. Ik gun het ons personeel van harte en begrijp dat hun het nodig hebben. Maar het is echt heel hoog wat de fnv wil, ik weet niet of wij dat gaan redden. Wij hebben afgelopen jaar al een gigantische andere kostenstijging gehad die we gelukkig voor een groot deel door hebben kunnen berekenen aan onze klanten (ja, daarom is alles nu zo duur, het is 1 grote cirkel), maar we kunnen niet blijven doorberekenen omdat degene boven ons het ook een keer niet meer door kunnen berekenen en het zelf niet meer gaan redden als ze ons wel meer moeten gaan betalen. Er komt (is al gaande) echt een keiharde recessie ben ik bang voor. Alles wat je hebt opgebouwd....
Ik werk als ondernemer vanuit huis. We hebben een gasloze nieuwbouwwoning en flink geïnvesteerd in zonnepanelen vorig jaar. Voorlopig krijgen we nog behoorlijk geld toe op de energierekening. Ik denk wel over het verhogen van mijn tarieven, omdat mijn kosten qua boodschappen, porto etc. ook stijgen en mijn tarieven al jaren gelijk zijn.
Ik zit op €6.25 en het gastouderbureau krijgt €0.75 dus totaal voor ouders €7.00. Ik denk dat je uurprijs een totaalplaatje is van ervaring,je huis, je aanbod en in dit geval ook inflatie. En als ik hier kijk dat het gemiddelde gezin met een parttime ouder en fulltime ouder netto voor 3 dagen 200 kwijt is, denk ik dat wij als gastouders nog prima zitten