Gezicht in matras!

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Draaikont, 11 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Bij een baby van 5 maanden is het een belangrijk punt of het kindje al in staat is om zelfstandig terug te rollen van de buik naar de rug. Als kindjes dat kunnen, dus van rug naar buik rollen en ook weer terug, dan mogen ze zelf hun slaaphouding bepalen. Je hoeft ze dan niet meer terug te draaien als ze in bed steeds naar de buik rollen. Ook als een kindje met het gezichtje tegen het matrasje gaat liggen, sommige kindjes doen dat, maar als ze kunnen terugrollen zijn ze ook sterk genoeg om hun hoofdje opzij te draaien als dat nodig is.

    Als een baby nog niet kan terugrollen, is het een ander verhaal. Dan wil je ze het liefst op de rug laten slapen, dat is dan de veiligste slaaphouding.

    Ook het gebruik van een Aerosleep betekent niet dat je een baby met een gerust hart op de buik kan laten slapen. Er is geen op onderzoek gebaseerd bewijs dat baby's volledig kunnen doorademen op een dergelijk matras. De tests met volwassenen zeggen niets over baby's aangezien de ademhaling (kracht en frequentie) van baby's niet vergelijkbaar is met die van volwassenen.

    Manieren om het je baby moeilijker te maken om naar de buik te rollen, zijn het gebruik van een babyslaapzak en het strak instoppen van een dunne deken.

    Als dit niet helpt en je maakt je als ouder erg veel zorgen, dan is een uiterste oplossing het gebruik van een slaapwikkel, zoals een SafeTsleep of een Snoozzz. Maar belangrijk hierbij is dat het gebruik afgebouwd moet worden zodra een baby beweeglijker en sterker wordt, uiterlijk met 9 maanden.

    Wil je meer lezen? Op onze site staan nog handige FAQ's, ook over matrasbeschermers zoals de Aerosleep, en tips waar je op kunt letten om je kindje veilig te laten slapen.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  2. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Bedankt voor je antwoord!
    Ze kan inderdaad nog niet zelfstandig terug draaien van buik naar rug.
    En mijn gevoel is daar dus ook niet goed bij!
    Maar krijg haar ook met geen mogelijkheid op haar rug!
    In de nacht als ze in diepe slaap is draai ik haar wel om en dan blijft ze het grootste gedeelte van de tijd liggen.

    Bij de gastouder is het inderdaad ook beleid! Ze slaap ook gewoon beneden en niet in een eigen kamer zodat ze haar goed in de gaten kan houden. Dat vind ik al geruststellend. En zelf ga ik natuurlijk thuis heel vaak kijken.
     

Deel Deze Pagina