Wat is het verschil tussen uitzenden en detacheren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roosenkids, 13 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosenkids

Roosenkids Niet meer actief

Hai.

Mijn vriend werkt per 1 mei als uitzendkracht bij tempo team voor een vast bedrijf.

Nu hebben ze hem gebeld dat het bedrijf graag wilt dat hij gedetacheerd word en zodat hij eind dit jaar overgenomen kan worden?

Wat is nou precies het verschil? En hoe zit dit?

Iemand hier verstand van?

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    uitzendkracht dan kunnen ze je eruit gooien wanneer ze willen.
    gedetacheerd dan niet. dan heeft hij een contract met het uitzendbureau.
    zit hij tijdelijk zonder werk krijgt hij direct een andere baan of toch doorbetaald.
    zo was het toch?

3. LianneE

LianneE Niet meer actief

Zijn een aantal verschillen- en overeenkomsten. Bij beiden ben je in dienst van het bureau en werk je bij een klant van het bureau. Je krijgt je contract en salaris etc dus van het uitzend/deta-bureau.

Zijn ook een aantal verschillen. Bijvoorbeeld dat je bij detachering een contract voor een bepaalde tijd hebt (6 maanden, 12 maanden etc.) en dat je een maand opzegtermijn hebt. Bij uitzenden is er geen einddatum meestal en heb je geen opzegtermijn. Een detachering biedt meer zekerheid dus. Als ik het zo lees denk ik dat het bedrijf je vriend tot het eind van het jaar wil vastleggen en daarom liever detacheert. Ook is het zo dat een uitzendkracht bij ziekte doorbetaald wordt door het UWV en zijn/haar contract dan vervalt (en weer hervat kan worden na de ziekte) en een detacheringskracht wordt wel doorbetaald, al is het vaak na 2 wachtdagen.

Tempo-Team is volgens mij aangesloten bij de ABU cao en als je daar op googlet kan je veel vinden over zijn rechten en plichten.

Ik werk in de branche dus mocht je meer vragen hebben stel ze gerust ;)

4. Roosenkids

Oh dat is dus eigenlijk een hele vooruitgang :).

Ze hadden het er ook over dat hij in september mag gaan beginnen met zijn vrachtwagenrijbewijs en hij dan een aantal jaar verzekerd is van werk.

Zou helemaal mooi zijn :)

5. Roosenkids

Bouw je trouwens dan ook vakantiedagen op?

Aangezien hij met mijn bevalling wel een paar daagjes vrij wilt zijn. Hoop het!

6. 1548

1548 Niet meer actief

Je bouwt gewoon reserveringen op (vrije dagen/ vakantiegeld/ kort verzuim).

Houdt er wel rekening mee dat hij hoogstwaarschijnlijk de 1e 26 weken geen pensioen opbouwt.

7. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Wij werken met het NBBU CAO, daar krijgen ze 2 vakantiedagen per volle werkmaand van 40uur per week. Ik weet niet of dit per CAO kan verschillen.
    Met detacheren heb je inderdaad een stuk meer zekerheid dan als uitzendkracht,

8. 1548

1548 Niet meer actief

Bij de ABU cao bouw je hetzelfde op -> 24 vakantiedagen per jaar op basis van 40 uur per week.

Of hij recht heeft op eventuele adv dagen hangt af van de cao die de opdrachtgever hanteert. (inlenersbeloning)

9. Roosenkids

En ga je als gedetacheerde ook meer verdienen of blijft dat hetzelfde?

10. LianneE

LianneE Niet meer actief

Dat zou niet mogen uitmaken volgens de inlenersbeloning (ik werk ook volgens NBBU CAO).

Je vroeg ergens over vrije dagen: ja 2 per fulltime gewerkte maand. Maar je hebt ook recht op bijzonder verlof voor de geboorte van een kind bijvoorbeeld. Het enige wat zo is met reserveringen is dat het een pot is die gevuld moet worden. Neem je na 2 weken werken een week op heb je dus nog niet 5 dagen opgebouwd.

Overigens is het bij de NBBU zo dat bijzonder verlof sowieso wordt betaald bij gedetacheerden (en het niet opbouwt als bij vakantie dagen). Dus bijvoorbeeld bij geboorte kind maar ook minder leuke dingen zoals de begrafenis van een 1e graads familielid.

Uitzendkrachten moeten hier altijd een potje voor vullen. Is soms moeilijk uit te leggen als iemand een dag naar de begrafenis van oma is geweest maar dat dan niet betaald kan krijgen.. :)

11. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dit inderdaad! Mijn man werkt sinds een tijdje ook via detacheringscontract. Bij het bijdrijf waar hij voor werkt is het ook zo dat hij nu op beoordelingsgesprek heeft mogen komen net als de vasten, dit houdt aan de hand van de beoordeling een leuke loonsverhoging in (elk jaar weer) Toen hij nog een uitzendcontract had kwam hij hier niet voor in aanmerking.
    En je krijgt een contract voor een bepaalde tijd, ook erg fijn!

Deel Deze Pagina