gezins inkomen

Discussion in 'De lounge' started by Zonnebloem92, Aug 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

Jan 27, 2011
    810
    1
    18
    Wij verdienen gezamenlijk netto iets boven modaal per jaar, man werkt 32u en ik werk 24u. Sparen voor ons zoontje per maand en sowieso de teruggaaf belasting van ons koophuis. Dit krijgen we per maand terug. Daarnaast hebben wij ongeveer 1,5 jaar geleden besloten (na uitvoerige berekening en topic hier) om volledig eigen risico voor de zorgverzekering te nemen. Dat bedrag wat we daarmee uitsparen, geloof zo 50,- pm met 2en, sparen we wel direct op een aparte rekening. Dit noemen we onze zorgspaarrekening. Dus wanneer we wel een iets moeten betalen kunnen we het daarvan afhalen. We hebben het geluk tot nu gehad het niet nodig te hebben dus sparen we flink door.
    Verder kunnen we gelukkig redelijk ruim leven.

2. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Hier wil ik graag meer over weten, sorry offtopic!! :)
    Houd dat gewoon in dat je geheel basis verzekerd bent of?

3. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    Ik doe hetzelfde als MvM1984. je bent niet geheel basis verzekerd. tenminste, wat je zelf wil. ik ben gewoon uitgebreid verzekerd. maar je krijgt de keus of je je eigen risico op 360 euro per jaar laat of dat je het verhoogd met een vrijwillig eigen risico. die 360 euro is gewoon standaard voor iedereen. door het te verhogen met je vrijwillige eigen risico, word je maandpremie lager. ik heb bijv al jaren geen eigen risico gebruikt, behalve voor de kraam en 1x bezoekje aan de gyn, dus durf dat risico te nemen.
    ik heb mijn vrijwillige eigen risico op volledig staan. 500 euro. ik bespaar hiermee 20 euro per maand/240 euro per jaar. MAAR, mijn eigen risico (dus verplicht en vrijwillig samen) staat nu totaal op 860 euro. dus mocht er niets gebeuren dan is de eerste 860 euro voor mezelf. ik reken zo, die 360 euro ben ik sowieso al kwijt. die stond sowieso al apart. dus heb ik de pech dat ik wat ga mankeren dan kan dit me nog 500 euro gaan kosten. ik heb mijn "bespaarde" premie apart gezet en dat is al 240 euro. ga ik wat mankeren dan ben ik dat bedrag sowieso kwijt en het kan me dus hoogstens 160 euro extra gaan kosten. maar mankeer je weinig tot niks dan kan je dus een paar jaar op een rij die bespaarde premie apart zetten. als er dan wat gebeurd dan heb je genoeg op je rekening om dat te betalen. (of gewoon zorgen dat je die 860 euro apart hebt staan van bijv je spaarrekening). ik doe dit al een tijdje zo en heb het er al uit. ik hoop dat het een beetje duidelijk is. vind het moeilijk om uit te leggen:)

dit moet je dus alleen doen als je weinig bezoekjes brengt aan ziekenhuizen of de laatste jaren weinig je eigen risico hebt aan moeten spreken. natuurlijk geen garantie dat er de komende jaren niets kan gebeuren. er is altijd een risico maar dat risico dat ik neem is maar 160 euro.

4. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ligt een beetje aan het seizoen, in lente en zomer komt er ongeveer 7000 netto binnen, in de herfst en winter verdien ik bijna niets en leven we van mijn man zijn salaris, hij verdient 3800 netto.
    Wij hebben beiden een eigen bedrijf, mijn salaris wisselt en dat van mijn man is gewoon vast.

5. Hope87

Hope87 Bekend lid

Apr 7, 2012
    910
    2
    16
    wij gezamenlijk : 2500 netto

schrik een beetje van al die bedragen :$ wij verdienen echt niks in vergelijking met sommige.

6. Hope87

Hope87 Bekend lid

Apr 7, 2012
    910
    2
    16
    wauw dat lukt ons echt niet, ja als ik geen boodschappen doe dan kan ik ook 400 sparen maar dats best knap :p

7. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

Feb 13, 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Ik werk 32 uur en verdien iets van 1500 -1600 euro netto. Zelf spaar ik 75 euro per maand en voor mijn zoon sparen we 50 euro per maand. Geen idee hoeveel mijn partner verdient. Hij is nl. ondernemer. Maandelijks betalen we samen de vaste lasten 50/50. Ik weet wel dat hij een buffer heeft. Mochten we beiden werkeloos raken dan kunnen we nog even vooruit.

Binnenkort ga ik 25 euro sparen i.p.v. 75 euro, omdat ik kies voor een hulp in het huishouden. Dat is een keuze. :D

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    hier zo'n 1700 euro. ben alleen met 2 kinderen. ik red het prima zo. ik heb een paard en er blijft nog 75 tot 100 euro over om te sparen.

9. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb gewoon geluk gehad dat mijn bedrijf zo goed ging lopen. Ik heb het opgezet als afleiding na mijn hellp syndroom toen ik nog niet fit genoeg was om in het bedrijf van mijn man aan de slag te gaan. En nu ben ik daar helemaal niet terug geweest :)

10. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Wauw ik ga ook niet zomaar bedragen hier neerzetten maar we kunnen rondkomen van alleen het salaris van mijn man.

11. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Onze inkomens schommelen.
    Ik heb 15uur vast en aanvullend flexibel en manlief werkt buitendienst, vaak overnachtingen enzo.
    Als hij veel weg is geweest dan is zijn inkomen hoger.
    Het wisselt tussen de 2100netto(minimaal) en de 3200 netto.
    Er zijn ook wel eens uitschieters geweest dat manlief alleen die 3000 al mee heeft genomen, maar dat is dan na een grote klus ver van huis.
    Sparen...we doen ons best ;) Maar erg goed lukt het nog niet.
    Er is altijd wel wat. Hoge zorgkosten,na 4 jaar weer naar de tandarts voor manlief;), auto kapot, blablabla...
    Ik hoop dat we nu het ergste wel gehad hebben en we kunnen gaan oppotten want ik wil toch wel erg graag een goeie buffer hebben.
    Als ik naar de nummertjes kijk, dan snap ik niet zo goed waarom het zo lastig gaat dat sparen maargoed...Kom er vast wel een keer achter

12. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Interessant, bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland

14. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    Wij doen dit ook zo. Mooie uitleg!

15. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

Jan 27, 2011
    810
    1
    18
    Goede uitleg Damay! Het is idd zo dat we toch al 350,- moesten betalen mocht er iets van eigen risico gaan, nu is dat idd 850,-. We zijn er mee gestart toen we wel iig voor beide voldoende voor 1x op de spaarrekening hadden staan om het indien nodig op te vangen. Gelukkig nog niet nodig gehad. Maar anders 'spaar' je zeg maar dat rest bedrag van (bij ons) 24,- pppm bij de zorgverzekeraar en zie je er nooit iets van terug als je het niet nodig hebt. Wij hebben deze spaarrekening over een x aantal jaar als mooi potje voor onszelf, tenzij we het nodig hebben.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    blijkbaar heb ik het toch begrijpbaar uitgelegd :)
    en, het geld wat je nu bespaard en apart zet, was je normaal dus al kwijt geweest aan premie. (alleen dan geen korting). bij mankementen betaal je dus eigenlijk maar in verhouding een klein bedrag uit eigen zak. in mijn geval dus 160 euro. het andere (de 360euro verplichte eigen risico en de bespaarde premie a 20 euro per maand) was ik sowieso al kwijt geweest. echt iets om over na te denken.

17. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

Jun 12, 2010
    907
    27
    28
  18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Tjongejonge, als ik dit lees begrijp ik echt niet waar ons geld blijft. Ik heb lang niet alle bedragen gelezen, maar wij verdienen niet slecht (wel duur huis, vlak voor de crisis gekocht, maar dan nog), maar wij sparen NIETS.

Ik ga daar maar eens verandering in brengen!

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bruto. ..tante betje ;)

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Meermalen modaal en wij sparen circa 1500 euro per maand en daarnaast voor de kinderen. Er zijn maanden dat we minder sparen (december, vakanties)

Share This Page